Start problemen (accu?)

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor varg » 13 Jun 2017, 11:50

volgens mij klopt je berekening. Wil je hem langer gebruiken? :D
Er wordt natuurlijk gelijk weer geladen, meestal draait je motor als je je boegschroef gebruikt. In de praktijk zal je met je Red Top niks tekort komen.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Jun 2017, 11:51

Ik neem aan dat je boegschroef accu gewoon op het laadcircuit van de motor zit met voldoende dikke kabel.
In dat geval zal de motordynamo een deel van de stroom leveren, dus gaat die berekening niet helemaal op.

En meer dan 2 min (laat staan 5...) je boegschroef gebruiken :-?
Ben benieuwd in welke situatie dat dan zou moeten zijn.
Van Duitsers weet ik het, die sturen er mee (wat vaak niet lukt), maar die noemen het ook niet voor niets een Bugstrahlruder :D
Vooral in Friesland was dat altijd duidelijk te zien, het leek wel alsof de verhuurders alleen de werking van de boegschroef uitlegden en niet die van het roer. Soms hoorde je ze draaien bij 10kmh en dan raar opkijken dat er niets gebeurt :)

Ik heb het niet vastgelegd, maar ik denk dat max duur dat mijn boegschroef ooit aaneengesloten gelopen heeft in de ruim 11 jaar dat ik nu met dit schip van 11Ton vaar, de 20sec niet te boven komt.
Toegegeven:
Ik probeer het gebruik van de boegschroef bewust tot het minimum te beperken en met name moeder natuur haar werk te laten doen.

Overigens heb ik geen aparte accu voor de boegschroef, die zit gewoon samen met de ankerlier op de startaccu (2x 75Ah Optima Red Top)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor aquanaut » 13 Jun 2017, 12:47

jaccomiranda schreef: .....5,5Ah per minuut) Dus kan ik een optima red voor ongeveer 5 minuten gebruiken?


Nee, helaas klopt dat niet...
De opgegeven capaciteit van de Redtop is gemeten bij een 20 urige ontlading.
M.a.w. als je een dergelijke accu in 20 uren ontlaadt zal er zo'n 50Ah uit komen.
Bij een ontlading in 5 min blijft er van de 50Ah (C20) maar 30% over dus zo'n 15Ah !!
Dit effect is door Wilhelm Peukert in 1897 al beschreven, dit effect draagt ook zijn achternaam.
Met een minuut of drie continue gebruik, zonder dat de dynamo bijlaadt zal je dus door de onderspanning van de accu heen schieten (9,6V)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor jaccomiranda » 13 Jun 2017, 15:48

Aquanaut, bedankt voor je uitleg.
Er staat nu een 105Ah accu naast die op 9,5 volt staat zolang de boegschroef draait (zonder motor aan). Die accu was prima met de vorige, 45 Kgf, boegschroef. Maar er moet nu iets beters in.
Kan mij niet herinneren dat de boegschroef langer dan 20 seconden is aan geweest.
De huidige accu staat voorin zonder ontluchting, en dat vind ik niet zo'n goed idee. Een Optima lijkt mij in ieder geval een betere keus op die plek. Misschien anders 2 red tops.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor aquanaut » 13 Jun 2017, 16:03

Beste Jacco,

Zoals je zelf al aangeeft, 20 seconden boegschroef is ......eeeecht heel lang.
Mestal hebben we het over stootjes van 2-3 seonden.
Daarnaast draait in normale gevallen altijd de dynamo mee.
Met een dergelijk vermogen boegschroef moet 1 Redtop meer als voldoende vermogen hebben.

Dit in tegenstelling tot de setup zoals Rob aangeeft, daar zit er ook nog eens een ankerlier en startmotor bij.
Die ankerlier is weliswaar minder van vermogen, maar deze draait over het algemeen wel wat langer.



Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor Guerto » 13 Jun 2017, 16:25

Aanvullende vraag.

Ik lees hier wel vaker dat bij gebruik van de boegschroef de dynamo meehelpt. Maar als ik de boegschroef gebruik draait de motor vaak alleen maar of rond stationair en dan heb ik vrijwel nul laadstroom. Dan is die aanvulling vanuit de dynamo toch te verwaarlozen?

In de punt van onze Doerak staat trouwens een SidePower 55Si in combinatie met een Optima RedRop. Dit setje draait al meer dan 10 jaar probleemloos (stond er al in toen we de boot kochten in 2007). Moet er wel bij zeggen dat ik de boegschroef niet veel gebruik. En 10 seconden is inderdaad erg lang...

Groeten,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor Sambeek » 13 Jun 2017, 16:31

aquanaut schreef:
Zowel voor een boegschroef als voor een staraccu is het juist niet nodig om enige traktie eigenschappen in een accu te hebben.
Juist niet!
Aquanaut


Kijk, weer wat geleerd. :)
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Jun 2017, 16:42

Guerto schreef:Aanvullende vraag.

Ik lees hier wel vaker dat bij gebruik van de boegschroef de dynamo meehelpt. Maar als ik de boegschroef gebruik draait de motor vaak alleen maar of rond stationair en dan heb ik vrijwel nul laadstroom. Dan is die aanvulling vanuit de dynamo toch te verwaarlozen?

Dan vraag ik me af of de zaak wel goed is aangesloten, met name inzake kabeldikte.

Als ik mijn motor start na een nacht zonder walstroom, zie ik de laadstrom van de service set direct richting de 40+ A gaan, ook bij stationair.
Als ik vervolgens de boegschroef gebruik, zakt het toerental merkbaar vanwege de toegenomen belasting van de dynamo; ik heb zelfs meegemaakt dat de V-snaar even slipte.

Dus kennelijk levert die wel degelijk wat
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor aquanaut » 13 Jun 2017, 20:29

Als je dynamo stationair draaiend geen laadstroom levert is de overbreng verhouding tussen het motortoerental en het dynamo toerental niet juist.
Je dynamo zal zeker niet zijn maximale vermogen leveren als de motor stationair draait, dat is maar goed ook, anders zou je het probleem kunnen hebben dat je motor afslaat bij maximale belasting van de dynamo.
Tegenwoordig is een 130A dynamo bij 12V geen uitzondering, zo'n dynamo pakt zo maar een 2-2,5 pk motorvermogen.
Dit vermogen moet je motor, stationair, natuurlijk wel als reserve hebben.
Om het juiste toerental te bepalen voor de dynamo moet je het maximaal toerental van de dynamo delen door het maximale motortoerental, deze verhouding probeer je te benaderen met de grootte van de pulleys op krukas en dynamo.
Zo weet je dat de dynamo altijd zijn maximaal mogelijke toerental bij ieder willekeurig motortoerental draait, maar nooit over zijn toeren kan raken.

Als je de boegschroef gebruikt zal je dynamo altijd zijn maximale vermogen leveren wat hij bij dat toerental zal kunnen leveren.
De boegschroef is dus bij uitstek geschikt (in 99% van de gevallen) om je dynamo ter plaatse te testen met behulp van een stroomtang.
(die 1% zou gaan om een Makma welke ik gebouwd heb waar 2 Balmar dynamo's van 210A werden gecombineerd met een boegschroef met een doorsnede van 100mm)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Jun 2017, 23:14

aquanaut schreef:Dit in tegenstelling tot de setup zoals Rob aangeeft, daar zit er ook nog eens een ankerlier en startmotor bij.
Die ankerlier is weliswaar minder van vermogen, maar deze draait over het algemeen wel wat langer.

Daarom staan er bij mij ook 2 Optima's in....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten