2e accu aansluiten

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

2e accu aansluiten

Berichtdoor Miguel » 07 Jun 2017, 20:19

Beste watersporters,

Ik ben een redelijke nieuwkomer op het gebied van scheepselektra en wil jullie om advies vragen.

Ik bezit sinds kort een motorboot met een Mercedes OM636 motor gekoppeld aan een Lotus Geräte 105AH startaccu. Deze accu dient tevens als service accu voor verlichting etc. Mijns inziens niet wenselijk en daarom ben ik zoek naar de juiste manier om een 2e accu aan te sluiten op het geheel. Bijkomend is dat ik ook een boegschroef (Craftsman 35 kgf) heb geïnstalleerd die een accu (dieplader) vereist met minimaal 120 AH.

Ik heb wat rondgestruind op diverse fora en ik heb het idee dat ik beste af ben met een processor gestuurde accu scheider en een aparte acculader gekoppeld aan de 2e accu. Op deze accu wil ik dan de verlichting en boegschroef aansluiten. De startaccu dient dan alleen nog maar voor het starten.

Wat achtergrond informatie:

Motor:
Mercedes OM636

Dynamo:
Bosch 14v / 55a (partnr 0 120 489 725)

Start/service accu:
Lotus Geräte (Lotus 5) 12v / 100AH DIN500A EN 850A


Ik heb de volgende producten op het oog, maar ben er niet zeker van of dit de juiste keuze is. Ik hoor graag jullie mening/advies hier over.

2e accu:
http://www.awaccu.nl/product/795-96051-stmf-aw-professional-marine-semi-tractie-accu-onderhoudsvrij-12v-140ah

Accuscheider:
https://www.amperewinkel.nl/accu-toebehoren-12v-24-volt/accuscheiders-relais/accuscheider-intelligent-relais-diodebrug-bs100-12v-24v

Acculader:
CTEK XS 7.0 https://www.conrad.nl/nl/druppellader-ctek-mxs-70-56-256-12-v-7-a-855277.html?WT.mc_id=gshop&insert=8J&gclid=Cj0KEQjwyN7JBRCZn7LKgb3ki8kBEiQAaLEsqpROw13JGhvk7phSratEIbUk237mOuPCav20hxO3HhMaAiPp8P8HAQ&tid=819513733_41001027046_pla-301293276601_pla-855277&WT.srch=1

Vraag is: Kan ik een startaccu van 100AH combineren met een 140 semi tractie accu dmv een processorgestuurde accuscheider? En hoe zou het aansluitschema er dan uit kunnen zien?

Alvast dank voor jullie reactie.

Mvgr, Miguel
Gebruikers-avatar
Miguel
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 Jun 2017, 19:23
ligplaats:
info:

Re: 2e accu aansluiten

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Jun 2017, 23:35

OK, bij deze:

Mbt de accu:
In principe geen slechte keuze, echter als je meer kwijt kunt, zou ik meer plaatsen; op een boot heb je nooit Ah te veel, altijd te weinig.

Mbt de accuscheider:
Een diode is geen relais en een relais is geen diode, dus de omschrijving klopt in mijn ogen niet.
Het is òf een scheidingsrelais òf een (scheidings)diode-brug. Gezien de beschrijving en de foto, is het het eerste.
Ik zie liever een diodebrug (maar dan wel een MOS-FET uitvoering), maar dit voldoet ook.

Mbt de lader:
Een 7A lader voor een 140 Ah accu vind ik aan de krappe kant voor een 140 Ah accu op een boot; denk eens na over een Mastervolt Chargemaster 12/15-2
Dan kun je beide accu's laden buiten de scheider om en die levert bovendien 15A en dat is al een stuk beter.
Bij 'intensief' gebruik zoals op een boot, wordt al snel 10% van je accu capaciteit geadviseerd.

Mbt je boegschroef:
Die zit bij mij, samen met de ankerlier, gewoon op de startaccu.
Een startaccu is beter bestand tegen hoge pieken dan je service accu. Verder gebruik je je boegschroef alleen als je motor loopt (tenminste, daar ga ik van uit) en je vermogen dus voor een groot deel door je motordynamo geleverd kan worden.

Succes
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: 2e accu aansluiten

Berichtdoor elrenegado » 08 Jun 2017, 10:07

Hoeveel vebruikers heb je aan boord, en hoeveel verbruiken ze op een dag, of hoeveel wil je gaan verbruiken ?
Dat is de belangrijkste vraag.
Daar pas je dan de accu op af.

een 140aH semi tractie accu mag je max 40 a 50% ontladen zonder dat het ten koste gaat van z'n levenscycli.
dus 60 a 70ah hou je over.

Als accu scheider zou ik een Victron ArgoFet laadstroomverdeler nemen,
Die houd de banken echt gescheiden, en laad ze tegelijk op afhankelijk van de ontlaadstatus.

Een acculader moet 10 a 20% van de capaciteit van de accu kunnen laden, alles lager sloop je de accu eerder mee.
Dus een 220ah accu moet minimaal een 25ah lader hebben.

Ik zie een boegschroef liever weer op een aparte accu.
Stel, je moet afmeren met straffe wind van land af, en je gebruikt de boegschroef maximaal.
Deze trekt je accu flink leeg, en zodra je op de plaats ligt zet je de motor uit, deze laad dan de accu niet meer bij.
Dan heb je een kans dat je te weinig stroom overhoud om te starten.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: 2e accu aansluiten

Berichtdoor aquanaut » 08 Jun 2017, 21:44

Het is geen probleem om accu's van een verschillende merken en capaciteit naast elkaar te gebruiken.
Mits je ze maar niet parallel laat staan als je ze niet laadt!!
Op dit principe werkt de Victron Cyrix (en alle afgeleiden daarvan die ook in jouw link getoond wordt)

Als je er voor kiest om een scheidingsrelais te gebruiken heb je in geval van de Cyrix een acculader nodig met maar 1 uitgang, deze sluit je aan op de serviceset, de Cyrix zorgt er dan voor dat de startaccu ook meegeladen wordt.

Indien je zoals Rob aandraagt met een diode brug gaat werken kun je het beste een Argofet aanschaffen aangezien je de dynamo niet hoeft te compenseren voor het verlies van de klassieke diodebrug.
Het schema met een diodebrug (of FET brug) is wel iets ingewikkelder.
Je hebt nu ook een lader nodig met minimaal 2 uitgangen nodig om beide accu's te kunnen laden.

De door jouw aangedragen acculader van 7A is niet "aan de kleine kant", maar gewoon te klein.
Door de te kleine lader zal de absorptiefase van het laden veel te lang duren waardoor de accu eerder verslijt.
De lader moet minimaal 10% van de capaciteit van de accu aan laadstroom op kunnen opbrengen, voor een 140Ah accu is dit dus 14A.
Houdt een maximum aan van 20%, dus niet zwaarder als een Ampere of 30.
Ik zou deze aanbevelen, maar dat zullen jullie begrijpen:
https://www.bluepowershop.nl/lader-omvormer/laders.html?beschermklasseacculader=47&uitgangsspanningacculader=40
Met 1 uitgang als je voor een Cyrix gaat of de 3 uitgangen uitvoering in combinatie met de Argofet.

Indien je benieuwd bent naar hoe deze apparaten schematisch in je installatie passen hierbij de links naar de producten waar ook databladen met schema's bij te downloaden zijn.
https://www.bluepowershop.nl/victron-cyrix-ct-12-24v-120a-intelligente-accuscheider.html
https://www.bluepowershop.nl/accu/accuscheiders/victron-argo-fet-100-2-accu-s-100a.html

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: 2e accu aansluiten

Berichtdoor Miguel » 08 Jun 2017, 22:34

Bedankt voor jullie adviezen!

Ik denk dat ik qua accu bij mijn keuze blijf, een 140ah semi tractie voor boegschroef en verlichting. Ik wil de startaccu alleen voor starten laten dienen.

Qua accuscheider en lader twijfel ik nog. Ik heb het idee dat de "Victron Argofet 100-2 2 accu's 100A" de beste keus is, omdat de accu's dan tijdens het varen beiden worden geladen. Maar gezien de complexere installatie en de hogere kosten hiervan geef ik de voorkeur aan de "Victron Cyrix-ct 12/24V-120A intelligente accuscheider".

Qua acculader heb ik de plank volledig misgeslagen, bedankt voor de wijze raad hierin ;) De "Victron Blue Smart Charger 12/15 (1) IP22" en "Victron Blue Power Acculader 12/15 IP22 (1) Schuko" spreken mij het meest aan.

Is het de investering waard om een hogere ampere lader van 30A aan te schaffen ipv de 15A?
Gebruikers-avatar
Miguel
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 Jun 2017, 19:23
ligplaats:
info:

Re: 2e accu aansluiten

Berichtdoor aquanaut » 09 Jun 2017, 08:27

Miguel schreef:
Is het de investering waard om een hogere ampere lader van 30A aan te schaffen ipv de 15A?


Als je er denkt sneller mee te kunnen laden, nee.
Als je misschien in de toekomst toch voor een grotere serviceaccu gaat, jazeker

Overigens wil ik je aanraden om niet de boegschroef te combineren op de serviceaccu, daar ga je spijt van krijgen.
Een aparte accu hiervoor is de mooiste oplossing (zie uitleg elrenegado), maar als je dan gaat combineren, zet dan een grotere startaccu neer en gebruik deze voor de boegschroef.
Het gebruik van een boegschroef op een relatief kleine accu waar je ook nog "huisverbruikers" op aansluit kan wel eens hele vervelende bijwerkingen hebben op die "huisverbruikers".
Tot schade aan deze verbruikers aan toe.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten