Ervaring met Vetus AGM accu

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Ervaring met Vetus AGM accu

Berichtdoor gewoonmich » 20 Mei 2017, 09:07

Ik ben opzoek naar een nieuwe "huishoud" accu. Nu kwam ik de Vetus AGM 220amp (veagm220) tegen. Kan eigenlijk geen echte uitgebreide specs ervan vinden. Die kan ik bijvoorbeeld wel van Mastervolt of Victron vinden.

Men zegt op de site dat deze accu vrij nieuw op de markt is. De prijs is momenteel ook gunstig ten opzichte van bv een Mastervolt of een Victron.

Iemand hier al ervaring mee of wel een uitgebreide specs kunnen vinden. Zo deze graag vergelijken met andere accu's.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Ervaring met Vetus AGM accu

Berichtdoor gewoonmich » 21 Mei 2017, 09:09

Jammer dat niemand ervaring heeft met deze accu. Denk dat deze toch maar ga bestellen.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Ervaring met Vetus AGM accu

Berichtdoor varg » 21 Mei 2017, 09:59

hier staan beknopte testresultaten : http://www.testberichte.de/a/wasserspor ... 19571.html
ik denk echter dat dit de vorige serie van Vetus betrof (2010)
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Ervaring met Vetus AGM accu

Berichtdoor Klaver vier » 21 Mei 2017, 10:15

Als het echt een merk accu is,is het volgens mij altijd goed,maar die goedkope accu' s heb ik slechte ervaring mee.
Ik heb wel eens goedkope accu's in Utrecht gekocht,met een jaar garantie,met 13 maanden kapot,ja meneer garantie is verlopen u kan een andere krijgen voor de helft van de prijs.
Nu net andere accu's in de boot gekocht ( afgelopen week) stonden ook goegkope in 2013 kapot dus.
Nu Bosch accu's T5 gekocht,heb ik goeie ervaring mee in vorige boot,ga er van uit dat ik er tussen de 6 en 8 jaar mee doe.
Ik vindt beter iets meer uitgeven dan die goedkope troep
Wat ook erg belangrijk is is een goed laad systeem,dat is ook het behoud van je accu's
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Ervaring met Vetus AGM accu

Berichtdoor varg » 21 Mei 2017, 19:59

Ik heb een vergelijking gemaakt met een mastervolt AGM van 225 Amp.
Gewicht: 63,5 voor de mastervolt en 60 kg voor de vetus..dat verschil past wel bij de iets grotere capaciteit van de Mastervolt.
Cold cranking: daar wint de Vetus het: 1500 versus 1080 voor de mastervolt. Let wel, de manieren om de CCA te meten zijn nogal divers (SAE/DIN)
Verder kan ik weinig info vinden over bijv. de accupolen van de vetus. ik ben zelf nogal gecharmeerd van de Mastervolt losse polen met M8 constructie. Ook technische data-bladen en tekeningen kan ik bij vetus niet vinden, waardoor er weinig te vergelijken is.
Hoe groot is het prijsverschil eigenlijk?
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Ervaring met Vetus AGM accu

Berichtdoor gewoonmich » 22 Mei 2017, 06:30

varg schreef:Hoe groot is het prijsverschil eigenlijk?
groet
Arnold


Mastervolt € 525,- Vetus € 335,- Dus een verschil van € 190,- Das best veel!

Ik had de zelfde gegevens gevonden inderdaad. Cold crank is hoger maar heb je dat nodig voor een tractie accu. Ik ga er niet mee starten. Mastervolt heeft wel die mooie aansluitingen met M8 bouten. Dat heeft de Vetus niet. Die heeft de standaard accu pool.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Ervaring met Vetus AGM accu

Berichtdoor gewoonmich » 22 Mei 2017, 06:36

Klaver vier schreef:Als het echt een merk accu is,is het volgens mij altijd goed,maar die goedkope accu' s heb ik slechte ervaring mee.

Gr René ( Klaver vier)


Neem aan dat Vetus geen eigen accu's ontwikkeld en maakt. Zal dus ook wel een merk zijn wat ze inkopen. Men zegt wel dat ze in de EU gemaakt zijn. Prijs is gunstig, zijn maar wat duurder dan de goedkope merken. Daarom ben ik aan het twijfelen. Denk dat ik het toch maar ga proberen. Ze hebben immers een naam hoog te houden. En haal ze bij de watersport winkel hier om de hoek. Dus eventuele garantie afhandeling zal ook wel goed komen.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Ervaring met Vetus AGM accu

Berichtdoor varg » 22 Mei 2017, 20:51

Gelukkig hoef ik die keus niet te maken, het prijsverschil is eigenlijk te hoog om voor de Mastervolt te kiezen. Bij mij zijn de 2 mastervolt AGM's /160 Ah nog fris (na 11 jaar). Gelijke kosten/jaar heb je als je Vetus-set 7 jaar meegaat (t/o 11 jr voor de Mastervolt) Ik gebruik ze trouwens als Algemene Accu (geen aparte sets voor kopschroef/starten/omvormer).
Weet je zeker dat je voor de 60 KG accu's kiest? Die zet je niet zomaar in je eentje aan boord!
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Ervaring met Vetus AGM accu

Berichtdoor gewoonmich » 22 Mei 2017, 21:24

varg schreef:Gelukkig hoef ik die keus niet te maken, het prijsverschil is eigenlijk te hoog om voor de Mastervolt te kiezen. Bij mij zijn de 2 mastervolt AGM's /160 Ah nog fris (na 11 jaar). Gelijke kosten/jaar heb je als je Vetus-set 7 jaar meegaat (t/o 11 jr voor de Mastervolt) Ik gebruik ze trouwens als Algemene Accu (geen aparte sets voor kopschroef/starten/omvormer).
Weet je zeker dat je voor de 60 KG accu's kiest? Die zet je niet zomaar in je eentje aan boord!
Groet
Arnold


Keus is gemaakt. Heb ze besteld. Je vergelijking vind ik wel mooi. Alleen waar is het op gebaseerd? 11 jr mastervolt t/o 7 jaar Vetus. Misschien gaat die Vetus ook wel 11 jaar mee. Dat gaan we nu testen. :D Ik hoop die 60 kg ook maar 1 keer in de 11 jaar aan boord te tillen.

De accu wordt alleen gebruikt voor omvormer, koelkast en verlichting. Starten doen we op een start accu, daar zit ook de boegschroef bij.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Ervaring met Vetus AGM accu

Berichtdoor varg » 22 Mei 2017, 23:16

Geluk er mee, hoop je over 11 jaar in goede gezondheid te spreken....en dat we dan nog nieuwe accu's kunnen kopen ....en aan boord kunnen sjouwen!
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten