zelfherstellend vermogen accu?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

zelfherstellend vermogen accu?

Berichtdoor Guerto » 05 Mrt 2012, 12:32

Hallo,

vorige week zondag controleerde ik het vloeistof niveau in onze huishoudaccu's (twee parallel geschakelde 120 Ah natte accu's van het merk Bären). Helaas stond bij één cel het vloeistof te laag, de platen staken net boven de vloeistof uit. Ik heb beide accu's direct losgekoppeld en accu-water bijgevuld. Beide accu's geven op dat moment een open klemspanning van ruim 13 Volt. De dinsdag daarop weer even gecontroleerd, de accu met het lage vloeistofniveau gaf nu 10,6 Volt, de andere accu gaf netjes 12,67 Volt. Mijn conclusie toen was dat die ene cel dus toch kapot was gegaan en dus de accu ook. Beide accu's rustig afgekoppeld laten staan. Gisteren, zondag, weer gecontroleerd en nu zag ik tot mijn verbazing dat de kapotte accu op 12,40 Volt stond. Kan het zo zijn dat de accu zich toch weer hersteld heeft op één of andere manier?
Ik durf ze nu (nog) niet weer parallel te schakelen.

(De accus's zijn negen jaar oud, dus ruimschoots afgeschreven. De komende tijd red ik mij prima met één accu van 120 Ah, dus dat is ook geen probleem.)
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: zelfherstellend vermogen accu?

Berichtdoor MARC33 » 05 Mrt 2012, 12:51

T,
Was er afname door een een ingeschakeld toestel alvorens je de boel losgekoppeld had ?Was de batt aan het werken bij ctl van het water ?

Mvg
M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: zelfherstellend vermogen accu?

Berichtdoor Guerto » 05 Mrt 2012, 15:57

De accu was wel aangesloten omdat er een klein zonnepaneel op de boot zit. Hoofdschakelaar staat uit er is de hele winter verder geen verbruiker aan geweest, behalve dan de battery monitor, die staat altijd aan.

De boosdoener is mij wel duidelijk, dat is volgens mij het zonnepaneel. Dit is een Siemens M20, dit is een 20 watt zelfregulerend zonnepaneel. Zelfregulerend betekent volgens de gebruiksaanwijzing dat je het paneel zonder laadregelaar op een accu kunt aansluiten. Ondanks deze claim van de fabrikant ben ik bang dat de accu toch min of meer overladen is.
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: zelfherstellend vermogen accu?

Berichtdoor Tjeerd47 » 05 Mrt 2012, 16:41

Heb net even de siemens specificatie zitten lezen, inderdaad is het paneel zelfregelend.
Op zich maakt het ook niet uit, met zo'n klein paneel lukt het toch niet om 2 X 120Ah stuk te krijgen, het paneel levert max 1.8 ampère, in de praktijk zal dat ongeveer 1 tot 1,2 ampère zijn.
En dat is zo weinig, dat je accu's er geen last van hebben.
Trouwens ze zijn toch aardig lang mee gegaan.
De ene accu met een 10,5 volt is een beetje stuk, waarschijnlijk is er een cel overleden.
Accu's hebben inderdaad een beetje zelfherstellend vermogen, stel je alleen er niet al te veel van voor, vaak zie je bij een lege autostartaccu dat je na even wachten weer kan starten.
Ik zou ze gewoon vervangen.
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Re: zelfherstellend vermogen accu?

Berichtdoor vuuren1 » 05 Mrt 2012, 22:49

Guerto schreef:Hallo,

vorige week zondag controleerde ik het vloeistof niveau in onze huishoudaccu's (twee parallel geschakelde 120 Ah natte accu's van het merk Bären). Helaas stond bij één cel het vloeistof te laag, de platen staken net boven de vloeistof uit. Ik heb beide accu's direct losgekoppeld en accu-water bijgevuld. Beide accu's geven op dat moment een open klemspanning van ruim 13 Volt. De dinsdag daarop weer even gecontroleerd, de accu met het lage vloeistofniveau gaf nu 10,6 Volt, de andere accu gaf netjes 12,67 Volt. Mijn conclusie toen was dat die ene cel dus toch kapot was gegaan en dus de accu ook. Beide accu's rustig afgekoppeld laten staan. Gisteren, zondag, weer gecontroleerd en nu zag ik tot mijn verbazing dat de kapotte accu op 12,40 Volt stond. Kan het zo zijn dat de accu zich toch weer hersteld heeft op één of andere manier?
Ik durf ze nu (nog) niet weer parallel te schakelen.

(De accus's zijn negen jaar oud, dus ruimschoots afgeschreven. De komende tijd red ik mij prima met één accu van 120 Ah, dus dat is ook geen probleem.)


13 volt meten moet kort na opladen zijn geweest.
Het is niet onmogelijk dat die ene cel weer iets is bijgekomen, maar mede gezien de leeftijd zou ik de boel vervangen.
De gemeten spanning zegt niets over de nog aanwezige capaciteit en dat is na 9 jaar en een te laag niveau zeer waarschijnlijk geen 120 Ah meer.

Het is volgens het boekje ook normaal dat een lege accu van 10,8 volt even later ineens 12 volt laat meten, maar dan blijkt de fut volledig weg te zijn.
Kennelijk heb je de accuset goed behandeld omdat 9 jaar een hele tijd is voor een conventionele loodaccu.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: zelfherstellend vermogen accu?

Berichtdoor reijmerink » 05 Mrt 2012, 23:03

het probleem met zonnecellen is,dat als je er niet een verduveld goede regelaar tussen hebt..ze de accu kunnen slopen met fractioneel te veel volt. 13.8 v op een volle accu, maanden lang, is net teveel. Dan krijg je zoiets als omgekeerde sulphatering.
Bron..eigen ervaring, vele publicaties op accu gebied..grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: zelfherstellend vermogen accu?

Berichtdoor Guerto » 05 Mrt 2012, 23:34

OK, iedereen bedankt voor de antwoorden.

Als we spreken over vervangen van de accu's kom je natuurlijk als snel op de vraag waarmee? Als ik op een website kijk van bijv. Advitek zie ik al snel door de bomen het bos niet meer, zoveel merken en type's. Belangrijkste vraag waar ik eerst graag antwoord op wil: kies ik weer voor een natte conventionele accu, of ga ik dit keer voor een AGM accu? Volgens mij is dit op het oude forum ook wel besproken. Ik vraag dit omdat ik twee Optima RedTop accu's in de boot heb staan, één voor de motor en één voor in de boot bij de boegschroef. De accu's worden primair geladen door de dynamo (Bosch 50A) via een Mastervolt BatteryMate, dat is zo'n verliesarme laadstroomverdeler. Daarnaast nog een Mastervolt Acculader, een kleintje van 10A voor de huishoudaccu's.

De enige notiore stroomverbruiker is de Waeco CR80 compressorkoelkast. Is er walstroom beschikbaar dan wordt de koelkast gevoed door een soort omschakelaar van Waeco op 230Volt en anders op 12 Volt. Daarnaast nog een Webasto kachel en natuurlijk wat lampjes voor de donkere uurtjes en een drinkwaterpomp.

Is het in deze situatie wijs om te kiezen voor een AGM accu omdat dit in lijn ligt met de RedTopjes of kan ik ook prima uit de voeten met een conventionele accu('s)?
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: zelfherstellend vermogen accu?

Berichtdoor Bejakruiser » 06 Mrt 2012, 01:18

Die lader voor de huishoud accu's is dat de enige lader die de beide huishoudaccu's vol moet krijgen? Je schrijft dat de dynamo alleen de beide redtop accu's laad dus de huishoudaccu's worden alleen geladen als er walstroom beschikbaar is? Als dit klopt betekend het dus dat de 2 redtops zelden geheel geladen zijn. En de huishoudaccus te langzaam geladen worden. Beide niet echt optimale situaties dus.
Als dit klopt lijkt het mij verstandig om een nieuwe lader te nemen voor de huishoudaccus en de bestaande lader voor de redtops te gebruiken. In dat geval kun je voor de huishoudaccus kiezen wat je wilt. Als je 1 lader aan wilt houden is het beter om alle 4 dezelfde soort te nemen. Maar dan red je het zeker niet met 10A laadstroom.
In beide gevallen zou ik de dynamo zo aansluiten dat ook de huishoudaccus geladen worden. Maar dan is 50A ook vrij krap, het gaat wel maar houd niet over.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: zelfherstellend vermogen accu?

Berichtdoor Guerto » 06 Mrt 2012, 10:07

Bejakruiser,

Ik zie dat ik het ongelukkig heb opgeschreven. Maar de huishoudaccu wordt via de laadstroomverdeler ook door de dynamo geladen.

groet,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: zelfherstellend vermogen accu?

Berichtdoor Tjeerd47 » 06 Mrt 2012, 11:37

Heerlijk al die kennis, kom ook bij mij even langs met je omgekeerde sulphatering.", gaan m'n accu's veel langer mee. ;)
Aan al die mensen met zoveel kennis; als je niet weet waarover je praat c.q. schrijft, NIET DOEN!, je zet alleen maar mensen op het verkeerde been!

Waarschijnlijk heeft het zonnepaneel er voor gezorgd dat je accu's zolang zijn meegegaan, wel zal het (gedistilleerd)water verbruik redelijk hoog zijn, voor een 120Ah accu onder vergelijkbare omstandigheden zo tussen de 150 en 400 cc per jaar, uiteraard afhankelijk ven de temperatuur.

Als je ook nog 2 X per jaar de accu met een verhoogde laadspanning een uurtje doorlaad zodat de accu gaat gassen, wordt het electroliet ook nog eens een keertje extra gemengd.
Omdat bootjes niet echt veel bewegen is het accuzuur niet homogeen, niet goed gemengd dus.
Met hele goede laders kan dat doorladen tot over de gasspanning zelfs automatisch.
Bij die marine bootjes die onder water op accu's varen zitten er zelfs electroliet pompen in de het accuzuur rondpompen.
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten