zelfherstellend vermogen accu?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: zelfherstellend vermogen accu?

Berichtdoor Guerto » 06 Mrt 2012, 12:45

Tjeerd47 schreef: ...Waarschijnlijk heeft het zonnepaneel er voor gezorgd dat je accu's zolang zijn meegegaan, wel zal het (gedistilleerd)water verbruik redelijk hoog zijn, voor een 120Ah accu onder vergelijkbare omstandigheden zo tussen de 150 en 400 cc per jaar, uiteraard afhankelijk ven de temperatuur....


Tjeerd,
Dat het waterverbruik hoog is, is wel gebleken. Te weinig gecontroleerd afgelopen winter. :cry:
Maar wat doet dit zonnepaneel dan met een gesloten AGM accu? Krijgt het zonnepaneel de accu zodanig aan het gassen dat het veiligheidsventiel in werking treedt? In dat geval is het misschien verstandiger om weer voor een conventionele accu te kiezen waarbij ik gedestilleerd water kan toevoegen. (Of een simpel laadregelaartje monteren tussen het zonnepaneel en de accu.)

Bedankt alvast,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: zelfherstellend vermogen accu?

Berichtdoor Tjeerd47 » 06 Mrt 2012, 18:31

Hallo Geert,
Kijk met je natte accu's heb je 9 jaar gedaan, ik zou in jou geval gewoon weer natte accu's nemen, die zijn over het algemeen iets beter bestand tegen mishandeling :( , dan de duurdere AGM type's.
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Re: zelfherstellend vermogen accu?

Berichtdoor pleysant » 06 Mrt 2012, 20:30

ik heb 2 natte kroon accu's 230Ah staan,die ik elke maand controleer,'swinters thuis met 3 lampjes erop en niet te diep ontladen.

Vrg.Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: zelfherstellend vermogen accu?

Berichtdoor vuuren1 » 06 Mrt 2012, 22:11

AGM past beter in de lijn met de Optima accu's en zijn veiliger dan open lood-zuur accu's.
Moderne laders hebben i.v.m. de meerdere accusoorten instelmogelijkheden voor het type accu. Dan is het zeker nuttig om gelijksoortige accu's te kiezen.

Een conventionele motordynamo zal de accu's overigens zelden echt volladen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: zelfherstellend vermogen accu?

Berichtdoor fox4you » 06 Mrt 2012, 22:24

pleysant schreef:'swinters thuis met 3 lampjes erop
Absolute onzin.

Tjeerd47 schreef:Bij die marine bootjes die onder water op accu's varen zitten er zelfs electroliet pompen in de het accuzuur rondpompen.

Hoef je niet diep voor te gaan want om stratificatie te voorkomen staan er in een modern laadstation laders en batterijen die zijn uitgerust met een elektrolyt circulatiesysteem.
Varta was al heel lang geleden een van de eerste die gebruik maakte van een soort aquariumpomp (ingebouwd in de lader) die met een slangetje op een batterij wordt aangesloten waarvan de cellen voorzien zijn van slangetjes die tot onderin de celen reiken.
D.m.v. lucht wordt zo de circulatie van het elektrolyt op gang gehouden.
De meeste grote merken Hoppecke, Fronius etc. zijn Varta daar in gevolgd.

Voor de batterijen die wij over het algemeen aan boord gebruiken is heel af en toe een uurtje boven de gasspanning genoeg voor een homogeen elektroliet.
Een moderne geavanceerde lader voorziet daarin.
Laatst gewijzigd door fox4you op 06 Mrt 2012, 22:56, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: zelfherstellend vermogen accu?

Berichtdoor Wolf1 » 06 Mrt 2012, 22:36

vuuren1 schreef:Moderne laders hebben i.v.m. de meerdere accusoorten instelmogelijkheden voor het type accu. Dan is het zeker nuttig om gelijksoortige accu's te kiezen.

Een conventionele motordynamo zal de accu's overigens zelden echt volladen.
En maken we dan ook nog gebruik van een conventionele Amp-meter waar de volle hoofdstroom door de meter loopt en de bedrading van deze meter ook nog als voeding gebruikt wordt, met liefst nog een paar hoofdzekeringen, dan wordt het gebruik van dit soort moderne batterijen totaal onmogelijk.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: zelfherstellend vermogen accu?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Mrt 2012, 00:14

Wolf,
We moeten het (als we het goed willen doen) wel goed invullen en dan is een battery-monitor (met shunt) een nuttig ding.
Situaties met 10 meter 4 mm2 -heen en terug draden- aan een amperemeter zijn er al teveel.
Ofwel, er bestaat enorm veel troep en knoeiwerk op dat gebied.

Het gebruik van moderne accu's is daarbij niet onmogelijk maar wel een verkeerde investering..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: zelfherstellend vermogen accu?

Berichtdoor Guerto » 07 Mrt 2012, 09:27

Eén van de eerste investeringen die ik heb gedaan na aanschaf van onze Doerak was een compressor koelkast en een battery monitor met shunt. Op onze vorige boot zat inderdaad een ampere meter op het dashboard met twee dikke kabels heen en terug.
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: zelfherstellend vermogen accu?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Mrt 2012, 23:39

Guerto schreef:Eén van de eerste investeringen die ik heb gedaan na aanschaf van onze Doerak was een compressor koelkast en een battery monitor met shunt. Op onze vorige boot zat inderdaad een ampere meter op het dashboard met twee dikke kabels heen en terug.


Vooral i.c.m. een compressorkoelkast erg verstandig.
De monitor laat je keurig zien wat er loos is met de ladingstoestand.

Aan een amperemeter heb je erg weinig en die oude dingen met een vracht kabel heen en weer verliezen ook nog al wat.
Daar moeten 2 dikke kabels tussen, maar er zijn ook zat situaties met veel te dunne kabels die als -verwarmingsdraad- werken.
Twee keer een meter of 5 van 4mm2 komt heus voor, half gesmolten en weer -opgedroogd- ook.
(dus nog net geen brand aan boord...)

Als een battery-monitor te kostbaar is is een goede voltmeter alles beter dan een amperemeter.
De oude Smiths meters hadden onder de getallen een balkje met kleuren van rood, oranje en groen.
(de DTP Indenor heeft overigens ook een voltmeter met kleurtjes, maar die werkt alleen als de motor in bedrijf is)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten