Goede aansluiting laadlampje contactslot

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Goede aansluiting laadlampje contactslot

Berichtdoor Tjaliballie » 08 Mei 2017, 21:55

Goeden dag Leden van Watersport,

Ik heb een Doerakje gekocht waar eerst een Yanmar Yse 12 heeft ingezeten, maar nu zit er een Yanmar Yse 8 G er in gebouwd,maar bij deze is niet eht orginele bedieningspaneel en dynamo (Lucas A115) geïnstalleerd en laadlampje en olie lampje niet aangesloten. Het laadlampje aangesloten met de B+ en dat heb ik nu los en wil ik het weer goed aansluiten dat ik weer indicatie heb van het laden van de dynamo. Hierbij de foto van het contactslot, Blauwe gaat naar + startmotor, Witte naar startrelais, en rode komt van de B+ en gaat verder naar instrumenten en lampjes. Nu is mijn vraag het heeft altijd goed gelopen maar is het ook goed aangesloten zoals het hoort?

En de gele draad op het lampje met het contact IG en Olie lampje op contact IG en groene draad van de sensor.

Klopt dat de LUCAS A115 geen twee accus met diode blok mag opladen en dat het te warm word?

Afbeelding

Afbeelding

Tjalling
Motor Yanmar YSE 8G
Tjaliballie
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 Mei 2017, 18:52
ligplaats: Swifterbant
info:

Re: Goede aansluiting laadlampje contactslot

Berichtdoor henkvd » 08 Mei 2017, 22:52

Mogelijke domme vraag, kan je de motor nu starten met het contactslot ?

Lijkt er nml sterk op dat de blauwe draad aan de verkeerde kant van het startrelais zit, aan de startmotor kant ipv aan de + batterij kant.
Waarschijnlijk heeft de rode draad deze functie overgenomen, maar die zit dan op de verkeerde plaats op het contact slot.

Haal de blauwe draad los op het contactslot en isoleer die, sluit de rode draad die van de B+ komt, aan op BAT van het contactslot.

Daarna controleren of er 12 volt op de IG aansluiting van het contactslot komt te staan in de contact on stand.

Het klopt in ieder geval niet hoe het kontaktslot zit aangesloten, het lijkt er sterk op dat de blauwe draad helemaal fout zit.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Goede aansluiting laadlampje contactslot

Berichtdoor Tjaliballie » 09 Mei 2017, 16:45

Het motortje start gewoon en daarom vind ik het ook zo vreemd,moet nog even nameten ;). Idd beetje onduidelijke foto waar het blauwe draadje daadwerkelijk is op aangesloten. Moet even duidelijker foto maken van het weekend!
Motor Yanmar YSE 8G
Tjaliballie
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 Mei 2017, 18:52
ligplaats: Swifterbant
info:

Re: Goede aansluiting laadlampje contactslot

Berichtdoor Wolf1 » 10 Mei 2017, 06:59

Klopt toch allemaal, behalve de keuze van de kleuren !
Blauw is B+ (30), Rood Ign (15), Wit Start (50).
Laadstroom controle lampje tussen 15 en D+ dynamo !
It is so simple,
Gr Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Goede aansluiting laadlampje contactslot

Berichtdoor henkvd » 10 Mei 2017, 18:07

blauw op de startmotor daar zet ik m,n vraagtekens bij, zit er nu denk ik voor spek en bonen, tenzij deze draad niet zoals gemeld op de startmotor(relais) zit, maar dat is zo niet te zien, nu zit deze draad aan de verkeerde kant van het relais lijkt het op de laatste foto.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Goede aansluiting laadlampje contactslot

Berichtdoor Beemer » 10 Mei 2017, 18:31

henkvd schreef:..............daar zet ik m,n vraagtekens bij, ..............


Ik zet nog meer vraagtekens bij de vragensteller en met name bij zijn foto's.
Dit lijkt meer op een puzzel 'wat zie ik en wat zie ik niet?' dan een echte vraag.

Als de vragensteller echt een antwoord wil, dan adviseer ik hem om duidelijke foto's te plaatsen. En dan ook van de aansluiting van de dynamo!
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Goede aansluiting laadlampje contactslot

Berichtdoor Wolf1 » 10 Mei 2017, 19:11

Beemer schreef:Ik zet nog meer vraagtekens bij de vragensteller en met name bij zijn foto's.
Dit lijkt meer op een puzzel 'wat zie ik en wat zie ik niet?' dan een echte vraag.

Go, en dat op mijn leeftijd op de eerste foto contactslot, de tekst staat er zelfs bij, de witte draad op ST. en de blauwe op Bat, wat is nu het probleem ?
Zou me zelfs niet verbazen als de groene draad op de 61 van de Dynamo zit, maar daar is inderdaad geen foto van !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten