Dikte bedrading startmotor

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Dikte bedrading startmotor

Berichtdoor Guerto » 05 Mrt 2012, 11:10

Vraag die bij me opkwam naar aanleiding van het topic van Wim over de massakabel van de motor:
ik wil binnenkort de bekabeling rondom de motor vervangen. Voor de kabel naar de startmotor en de massakabel zat ik te denken aan 50 mm2, maar in het topic van Wim wordt gesproken over 70 mm2. Is 50 mm2 te dun? Gaat om een Indenor, de startmotor is 2 kW, de RedTop accu staat naast de motor dus gaat om beperkte kabellengte.

De huidige massakabel is een ongeïsoleerde gevlochten massastrip die je ook wel in auto's zag.
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Dikte bedrading startmotor

Berichtdoor MARC33 » 05 Mrt 2012, 13:00

G,
De gevlochten massa strip is zeker niet te verwaarlozen .
Indien de oude verzadigd is van olie en vetten ( kan zijn ) gaat hij meer weerstand bieden .
Ik stel voor bij twijfel " vernieuwen" .
Mijn motor startte veel beter na vervanging .

Mvg
M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Dikte bedrading startmotor

Berichtdoor reijmerink » 05 Mrt 2012, 14:08

de simpelste rekensom is kabel oppervlakte x 3 is amperestroom. Bij jou komt je dus aan 3x50 is 150 amp x 12 volt is 1800 watt. Is wat mager dus, mede gelet het op feit dat de aanloopstroom van een startmotor hoger is dan zijn nominale vermogen.grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Dikte bedrading startmotor

Berichtdoor Tjeerd47 » 05 Mrt 2012, 16:50

Hoe is dat nu weer mogelijk, een kabel, strip, al of niet gevlochten heeft meer weerstand als die in olie is gedompeld, c.q. verzadigd is? :roll:
Knap hoor, het koper weet dat natuurlijk, zo van dan ga ik lekker meer weerstand maken, heerlijke onzin.
O ik begrijp het al, olie gevulde transformatoren hebben ook meer weerstand :(

En 50 mm2 is voor een klein stukje naar de accu echt wel dik genoeg en bovendien makkelijker te bewerken, mijn handkrimp/pers tang gaat maar tot 50, voor nog dikker moet ik een veel lastiger te hanteren hydraulische tang gebruiken.

Groet,
Tjeerd
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Re: Dikte bedrading startmotor

Berichtdoor reijmerink » 05 Mrt 2012, 19:18

zelfs natuurkundig heeft marc het niet begrepen.......ALS je een koperen geleider insmeert met vet..heb je in principe twee parallele weerstanden, ene koperweerstand en ene vetweerstand, hoe groot ook...De clou van twee parallele weerstanden is dat de gemeenschappelijke waarde altijd lager is dan de laagste...ergo...vet vermindert de weerstand in plaats dat deze wordt verhoogd....grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Dikte bedrading startmotor

Berichtdoor vuuren1 » 05 Mrt 2012, 23:08

Guerto schreef:Vraag die bij me opkwam naar aanleiding van het topic van Wim over de massakabel van de motor:
ik wil binnenkort de bekabeling rondom de motor vervangen. Voor de kabel naar de startmotor en de massakabel zat ik te denken aan 50 mm2, maar in het topic van Wim wordt gesproken over 70 mm2. Is 50 mm2 te dun? Gaat om een Indenor, de startmotor is 2 kW, de RedTop accu staat naast de motor dus gaat om beperkte kabellengte.

De huidige massakabel is een ongeïsoleerde gevlochten massastrip die je ook wel in auto's zag.


Guerto,

De kabelverliezen zijn o.a. afhankelijk van de toe te passen kabellengte.
Ik begrijp dat de startbatterij dicht bij de motor staat (laat ik 1 meter aannemen) en dan is 50 mm2 in principe voldoende.
70 mm2 is beter omdat de startmotor van een Indenor al oud is en mogelijk inwendig is vervuild waardoor de stroomopname hoger kan zijn.
Weer beter is om die startmotor ook een keer te opereren en de collector na te zien.

Als de massastrip niet te lang en te krap is is die ook goed.

Let er op dat de aansluitingen schoon zijn; onzichtbare corrosie bij accuklemmen en kabelogen is niet zelden een oorzaak van problemen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dikte bedrading startmotor

Berichtdoor reijmerink » 05 Mrt 2012, 23:21

ik heb een bukh dv 20..indirect, dus niet een geweldige starter....had een 70 mm2 kabel en een zo zo accu..
kabel verdubbelt met een extra 70 mm2 dus 140 mm2..accu vervangen door een red top met cca van 800 plus,starter gereviseerd,...starten.....je weet niet wat je hoort..vroom...tok tok...lopen .Weet je wat het is met een hobby...?? Als beter niet al teveel geld kost ten opzichte van het goede..ga je voor het( nog) betere..grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Dikte bedrading startmotor

Berichtdoor Guerto » 05 Mrt 2012, 23:49

vuuren1 schreef:Let er op dat de aansluitingen schoon zijn; onzichtbare corrosie bij accuklemmen en kabelogen is niet zelden een oorzaak van problemen.


Hans, je hebt zelf al vaak aangegeven dat ook de electrische installatie van een Indenor oud aan het worden is. Doel is dan ook om dit zo veel mogelijk te vervangen. Dus ook die zwevende zekering in de kabelboom en die hoofdschakelaar op het motorblok boven het gloeirelais. Ik heb tot nu toe weinig problemen, is dan ook vooral preventief bedoeld.

reijmerink schreef:...Weet je wat het is met een hobby...?? Als beter niet al teveel geld kost ten opzichte van het goede..ga je voor het( nog) betere..grtn reijmerink

Gelukkig is het nog steeds een hobby en kan ik er nu al naar uitzien om hier weer heerlijk een middagje mee te stoeien. Neemt niet weg dat ook ik elke euro maar één keer kan uitgeven en het dan liever direct goed doe.

Mannen, bedankt tot zover! Ik ga nu slapen.
Groet,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Dikte bedrading startmotor

Berichtdoor Casual » 06 Mrt 2012, 14:51

Bij vervanging van mijn accukabels heb ik gehoord dat er ook verschil is in kwalitite van de kabel.
Er zou bij sommige goedkopere kabels meer alluminium worden gebruikt wat "verloren" gaat tijdens het gebruik.
Deze kabels zijn ook lichter van gewicht en de weerstand zou groter zijn.
Denk er ook aan dat je de schoenen klemt met een goedgekeurde tang i.v.m verzekering indien er iets gebeurd.
gr. Peter
Groeten van Peerke
Gebruikers-avatar
Casual
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 14:22
Woonplaats: Vlijmen
ligplaats:
info:

Re: Dikte bedrading startmotor

Berichtdoor vuuren1 » 06 Mrt 2012, 22:17

reijmerink schreef:ik heb een bukh dv 20..indirect, dus niet een geweldige starter....had een 70 mm2 kabel en een zo zo accu..
kabel verdubbelt met een extra 70 mm2 dus 140 mm2..accu vervangen door een red top met cca van 800 plus,starter gereviseerd,...starten.....je weet niet wat je hoort..vroom...tok tok...lopen .Weet je wat het is met een hobby...?? Als beter niet al teveel geld kost ten opzichte van het goede..ga je voor het( nog) betere..grtn reijmerink


Dat zijn meerdere wijzigingen tegelijk waardoor je niet kan zeggen dat een extra 70 mm2 kabel heeft meegeholpen (ik denk van niet).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten