Mijn oude motor was met een 70mm2 kabel verbonden met het staal van mijn boot.
Vraag is of dit nodig is en zo ja, waarvoor.
Wim Niessen schreef:Mijn oude motor was met een 70mm2 kabel verbonden met het staal van mijn boot.
Vraag is of dit nodig is en zo ja, waarvoor.
Rob Art schreef:Wim Niessen schreef:Mijn oude motor was met een 70mm2 kabel verbonden met het staal van mijn boot.
Vraag is of dit nodig is en zo ja, waarvoor.
Als je geen zwevende installatie hebt is dit vaak noodzakelijk. De meeste installaties zijn zo uitgevoerd dat er één pluskabel (voeding startmotor) naar de startmotor gaat en geen aparte min. De min is dan je kabel 70mm2 kabel vanaf je motorblok via de scheepshuid naar de min van de accu (even eens met de scheepshuid verbonden. Deze min is ook meteen de min van de alternator voor de laadstroom.
Zelf ben ik voorstander van een aparte plus van de accu naar de starmotor en een aparte min vanaf de accu naar (als dat mogelijk is) de startmotor of elders op het motorblok. Dan is een kabel vanaf het motorblok naar de scheepshuid niet noodzakelijk.
Wim Niessen schreef:Mijn oude motor was met een 70mm2 kabel verbonden met het staal van mijn boot.
Vraag is of dit nodig is en zo ja, waarvoor.
Wim Niessen schreef:Van de hele zwakstroombedrading zijn alleen twee niveaumeters (brandstof en water) aan het casco aangesloten.
Heb ik dan alsnog een geheel zwevend boordnet?
vuuren1 schreef:Wim Niessen schreef:Van de hele zwakstroombedrading zijn alleen twee niveaumeters (brandstof en water) aan het casco aangesloten.
Heb ik dan alsnog een geheel zwevend boordnet?
Nee, meet het maar na.
Ik durf te gokken dat je met het loskoppelen van die twee meters nog steeds niet massavrij zal zijn.
vuuren1 schreef:Wim,
De twee meters loskoppelen en dan met een universeelmeter van 4,95 euro de weerstand tussen de accu-min en het casco meten.
Die moet dan oneindig hoog zijn.
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten