Massakabel

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Massakabel

Berichtdoor Wim Niessen » 04 Mrt 2012, 19:04

Mijn oude motor was met een 70mm2 kabel verbonden met het staal van mijn boot.
Vraag is of dit nodig is en zo ja, waarvoor.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Massakabel

Berichtdoor Rob Art » 04 Mrt 2012, 21:11

Wim Niessen schreef:Mijn oude motor was met een 70mm2 kabel verbonden met het staal van mijn boot.
Vraag is of dit nodig is en zo ja, waarvoor.

Als je geen zwevende installatie hebt is dit vaak noodzakelijk. De meeste installaties zijn zo uitgevoerd dat er één pluskabel (voeding startmotor) naar de startmotor gaat en geen aparte min. De min is dan je kabel 70mm2 kabel vanaf je motorblok via de scheepshuid naar de min van de accu (even eens met de scheepshuid verbonden. Deze min is ook meteen de min van de alternator voor de laadstroom.
Zelf ben ik voorstander van een aparte plus van de accu naar de starmotor en een aparte min vanaf de accu naar (als dat mogelijk is) de startmotor of elders op het motorblok. Dan is een kabel vanaf het motorblok naar de scheepshuid niet noodzakelijk.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Massakabel

Berichtdoor Wim Niessen » 04 Mrt 2012, 23:19

Rob Art schreef:
Wim Niessen schreef:Mijn oude motor was met een 70mm2 kabel verbonden met het staal van mijn boot.
Vraag is of dit nodig is en zo ja, waarvoor.

Als je geen zwevende installatie hebt is dit vaak noodzakelijk. De meeste installaties zijn zo uitgevoerd dat er één pluskabel (voeding startmotor) naar de startmotor gaat en geen aparte min. De min is dan je kabel 70mm2 kabel vanaf je motorblok via de scheepshuid naar de min van de accu (even eens met de scheepshuid verbonden. Deze min is ook meteen de min van de alternator voor de laadstroom.
Zelf ben ik voorstander van een aparte plus van de accu naar de starmotor en een aparte min vanaf de accu naar (als dat mogelijk is) de startmotor of elders op het motorblok. Dan is een kabel vanaf het motorblok naar de scheepshuid niet noodzakelijk.


Met een zwevende installatie bedoel je dat alles in het 12V circuit met een draad voor de plus en een draad voor de min is aangesloten?
Dat is bij mij n.l. het geval.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Massakabel

Berichtdoor vuuren1 » 04 Mrt 2012, 23:23

Wim Niessen schreef:Mijn oude motor was met een 70mm2 kabel verbonden met het staal van mijn boot.
Vraag is of dit nodig is en zo ja, waarvoor.


Vooropgesteld dat ik het eens ben met Rob nog een aanvulling omdat ik een beetje bekend ben met jouw schip:

Bij een zwevende installatie is het niet zo dat je motor zweeft maar dat de motorelektra volmaakt los ligt van het casco.
Dat is een ideale situatie die in de praktijk niet altijd gemakkelijk te realiseren is.

Waarom als ideaal bestempeld?
Er loopt dan geen stroom (op dat gebied)! door het casco en dan is de oorzaak (ook weer op dat stukje -gebied-) van eventuele elektrolytische corrosie weggenomen.
In de praktijk is het zo dat dit bij het merendeel van de stalen schepen niet -zwevend- is en dat het percentage schepen wat daardoor zinkt bijna nihil is.
(er moet dan nog veel meer mis zijn)

Concreet:
Als je (start) accuset (goed) met de min aan het casco is verbonden kan je de motor-min ook aan het casco monteren (met 70 mm2 soepele kabel).
Of direct naar de accu-min, in elk geval één van de twee omdat de motor een betrouwbare verbinding moet hebben met de min pool van de accu.
(alles kan beter, maar dan moet ook je volledige 12 en 230V servicenet massavrij zijn en dat zal vast niet het geval zijn)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Massakabel

Berichtdoor Wim Niessen » 05 Mrt 2012, 01:13

Van de hele zwakstroombedrading zijn alleen twee niveaumeters (brandstof en water) aan het casco aangesloten.
Heb ik dan alsnog een geheel zwevend boordnet?
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Massakabel

Berichtdoor vuuren1 » 05 Mrt 2012, 22:35

Wim Niessen schreef:Van de hele zwakstroombedrading zijn alleen twee niveaumeters (brandstof en water) aan het casco aangesloten.
Heb ik dan alsnog een geheel zwevend boordnet?


Nee, meet het maar na.

Ik durf te gokken dat je met het loskoppelen van die twee meters nog steeds niet massavrij zal zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Massakabel

Berichtdoor Wim Niessen » 06 Mrt 2012, 01:58

vuuren1 schreef:
Wim Niessen schreef:Van de hele zwakstroombedrading zijn alleen twee niveaumeters (brandstof en water) aan het casco aangesloten.
Heb ik dan alsnog een geheel zwevend boordnet?


Nee, meet het maar na.

Ik durf te gokken dat je met het loskoppelen van die twee meters nog steeds niet massavrij zal zijn.


Hans, de hamvraag is dan hoe ik dit kan meten.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Massakabel

Berichtdoor reijmerink » 06 Mrt 2012, 02:14

wat hans al schreef..de kabel tussen de motor en de romp los koppelen...als dan de meters stil vallen heb je IETS van een massaloos gebeuren..zal wel niet, want tussen de motor en de huid zit altijd wel iets van galvanisch contact, via schroef of wat dan ook..dus is er verder niks te meten.....advies..volg ff een boekje over electra.victron,accu,s etc.....grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Massakabel

Berichtdoor vuuren1 » 07 Mrt 2012, 00:20

Wim,
De twee meters loskoppelen en dan met een universeelmeter van 4,95 euro de weerstand tussen de accu-min en het casco meten.
Die moet dan oneindig hoog zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Massakabel

Berichtdoor Wim Niessen » 07 Mrt 2012, 18:11

vuuren1 schreef:Wim,
De twee meters loskoppelen en dan met een universeelmeter van 4,95 euro de weerstand tussen de accu-min en het casco meten.
Die moet dan oneindig hoog zijn.


THX Hans
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten