Flexible zonnepaneel

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Flexible zonnepaneel

Berichtdoor jaccomiranda » 10 Apr 2017, 16:46

Nu wij al een paar jaar rondvaren zonder zonnepanelen vinden ik dat we soms net iets tekort komen aan stroom.

Wat hebben we globaal: Een 105 ah accu voor de boegschroef, een 105 ah startaccu en 2X 120 ah accu's parallel voor de rest. Op de huishoudaccu's staat een victron combi 12/1200/50 aangesloten en op de boegschroef accu een victron 15 ah lader. De startaccu wordt alleen door de dynamo geladen. De 70 ah dynamo staat via een argo fet op de 3 accubanken. Een accu monitor houd de huishoudaccu's in de gaten. Als we een gemiddelde dag nemen dan verbruiken we een kleine 50ah per dag, dus na 2 dagen moeten we aan de walstroom of een stuk gaan varen.

Nu zouden we graag een dag of 3 of 4 stil kunnen liggen zonder walstroom. Maar een normaal zonnepaneel wil ik niet omdat dit de doorvaarhoogte beperkt, dus zoek ik een flexibel paneel(of 2). Als ik van een paneel van 100 watt uit ga dan verwacht ik dat deze 25 ah per dag oplevert Of ben ik nu te optimistisch? Hebben jullie een advies voor een flexibel paneel? Deze zou ik dan via een victron mppt 75/15 willen aansluiten. Maar waarop? Het liefst zou ik alle accubanken willen laden maar dat kan niet met de argo fet.

Nu zie ik andere berichten ook over wat nadelen van de argofet mbt het laden, dat een cyrix beter zou zijn. bv als de huishoudaccu's diep ontladen zijn dat de startaccu voorlopig niet aan de 'beurt' komt als je een argofet gebruikt. Of lees ik deze berichten verkeerd?
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Apr 2017, 17:25

Volgens mij is hierover op dit forum al een keer eerder iets geschreven.
Er werd toen, ik meende door Aquanaut geschreven,dat flexibele beloopbare zonnepanelen minder rendement opleveren dan vaste.
Ook is mij duidelijk dat zonnepanelen in principe gekoeld moeten worden,en dat gaat namelijk niet met die plakdingen.
Die zitten direct op de scheepshuid,en die wordt warm,zeg maar gerust een beetje heet,en dus wordt de zonnepaneel ook heet.
Des te heter een zonnepaneel wordt,des te minder rendement ze hebben.
De wind moet er een beetje onderdoor kunnen waaien zeg maar.
Noordvaarder
 

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor jaccomiranda » 10 Apr 2017, 22:33

Klopt, dat heb ik ook gelezen, maar de de doorvaarthoogte van 2,4 meter is mij heilig en dat haal in niet met gewone zonnepanelen.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor aquanaut » 11 Apr 2017, 06:30

Als je met een flexibel zonnepaneel wilt beginnen in combinatie met een (Victron) MPPT is het zaak om over panelen te spreken.
Met 1 paneel gaat het simpelweg niet werken.
Het MPPT regelprincipe komt pas goed tot zijn recht als je een forse overspanning hebt ten opzichte van je accuspanning.
1 stuks 36 cels paneel levert een werkspanning van rond de 18V, bij deze spanning doet de MPPT niets.
De truuk is dus om meerdere panelen in serie te zetten om zo de spanning omhoog te krijgen.

De meeste flexibele, overloopbare panelen die gekit worden op de opbouw leveren bedroevend slechte resultaten.
De enige panelen die qua opbrengst in de buurt komen van vaste panelen zijn exemplaren van Solbian.
Dit tegenvallende resultaat komt voornamelijk door het warmte management in de cellen, Noordvaarder heeft dit al uitgelegd.

100Wp flex panelen zullen in de de maanden April-September gemiddeld tussen de 15-25Ah per dag opbrengen.

Argofet:
De energie wordt verdeelt naar behoefte, uiteraard speelt hierin mee, de relatie tussen de grootte van de dynamo en de grootte van de (service) accu.
Pak een stroomtang en meet maar eens
Bij een Cyrix kun je wel geforceerd bepalen welke accu de eerste beurt krijgt.
De energiebehoefte van de startaccu en BS accu ligt veel lager als die van de service baterij.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2588
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor jaccomiranda » 11 Apr 2017, 11:52

Ok dus minimaal 2 panelen in serie, dan krijg je dus wel 36 volt. De victron mppt 75/15 kan tot 70 volt aan, dus dat zou goed moeten gaan. Ik neem aan dat hij meet dat er met een 12 volts systeem gewerkt wordt.
Kan je dan bv 2 panelen van 50 watt nemen?

Dan blijf ik nog met de vraag zitten hoe ik de 3 accu banken kan laden vanaf de mppt lader.

En hoe kan ik dan sturen dat de start- en boegschroefaccu als eerste wordt geladen?

Er is al een keer gemeten wat de dynamo laad, bij 2100 toeren laad hij ongeveer 50Ah (Als de huishoud accu's half leeg zijn). Maar ja waarheen blijkt dus de vraag. Waarschijnlijk alleen de huishoud accu's begrijp ik uit de verhalen.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor peter jansen » 11 Apr 2017, 13:55

Ik heb een zijdelingse vraag. Hoe werkt het als je 24 volt banken hebt? Ben je dan altijd veroordeeld tot minimaal 2 panelen ivm hoogte spanning?
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor elrenegado » 11 Apr 2017, 14:20

Nee hoor, er zijn ook 24v panelen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor Noordvaarder » 11 Apr 2017, 14:22

peter jansen schreef:Hoe werkt het als je 24 volt banken hebt? Ben je dan altijd veroordeeld tot minimaal 2 panelen ivm hoogte spanning?

Indien je met 36 cell's panelen werkt,zal dat wel moeten,tenzij je 48 cell's panelen neemt.
Bij 2 stuks parallel aangesloten,verhoog je het vermogen denk ik.

Ik ben even uitgegaan van het feit,dat 36 cellen een werkspanning opleveren van 18 volt ,ALTHANS volgens Aquanaut.
Mijn gedachte was dan,dat 48 cellen dan dus 24 volt moeten leveren.
Die heb ik opgezocht en gevonden:
https://zonnepanelenaanbieders.nl/uploa ... -210_c.pdf
Gebruik je daar 2 van,dan moet je die dus parallel aansluiten voor een hoger vermogen(Watt).
Noordvaarder
 

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor quichot » 11 Apr 2017, 14:22

jaccomiranda schreef: maar de de doorvaarthoogte van 2,4 meter is mij heilig en dat haal in niet met gewone zonnepanelen.

Het lange dak van de stuurhut is toch enigszins bol bij een Pikmeer? M.a.w.: dan is de kruiphoogte toch alleen in het midden 2,40 mtr? Het dak lijkt me zo'n 2,5 breed. Als je vaste panelen zo dicht mogelijk aan de zijkanten monteert, komen die dan toch boven die 2,40 mtr uit? Mijn 65Wp panelen zijn 54 cm breed op een lengte van 84 cm. Twee stroken aan weerszijden van jouw dak van 1,68 x 0,54 mtr lijken mij haalbaar. Dan blijft het hoogste deel van je bolle dak over ruim 1 mtr vrij.
Je totale vermogen komt dan op 260Wp, en dat is zomers in principe genoeg voor je servicebank. Ik heb zelf voetjes gemaakt om ze 'diefstalveilig' te monteren waarmee de totale hoogte komt op zo'n 4 cm. Je zou met een lat kunnen checken hoever uit het midden van je dak die hoogte vrijkomt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor aquanaut » 11 Apr 2017, 19:16

Noordvaarder schreef:Bij 2 stuks parallel aangesloten,verhoog je het vermogen denk ik.

....
Gebruik je daar 2 van,dan moet je die dus parallel aansluiten voor een hoger vermogen(Watt).


Lees dit nog eens terug......was het maar zo'n feest

Bij series schakelen gaat de spanning omhoog en blijft de stroom gelijk, bij parallel schakelen blijft de spanning gelijk en gaat de stroom omhoog.
Het product van beide is het vermogen en blijft dus gelijk.

Voor een 24V bank is het zaak om een 72 cels paneel te nemen (24V paneel) of meerdere 36 cels panelen in serie te zetten.

Moet nu ff aan de klus, kom even later op het Cyrix verhaal terug
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2588
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast