Flexible zonnepaneel

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor aquanaut » 13 Apr 2017, 22:28

John heb je leesproblemen of ben je een troll?

BIJ DE SELECTIE VAN DE REGELAAR!!!! kijk je naar het paneelvermogen en de accuspanning.

Als jouw panelen 250W leveren bij een spanning van 16V is dat ongeveer 16A paneelstroom
Zet je ze in serie wordt het 8A bij 32V
Vermogen is vermogen dus bij je accuspanning resulteert het in een stroom van ruim 20A bij 12V

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Blue-Solar-Charge-Controller-MPPT-75-10,-75-15-&-MPPT-100-15-EN.pdf

Leesvoer, let vooral op het kopje nominal PV power...

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor stefan » 14 Apr 2017, 07:55

John, ik zou uitgaan van wat Aquanaut zegt, en niet van wat op een camper forum staat, daar heb ik al vaker grote onzin gelezen..... :-)
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor jaccomiranda » 14 Apr 2017, 12:31

aquanaut schreef:Jaccomiranda, de Cyrix vs Argofet.
Afhankelijk van de wensen en het gebruik van de diverse accu's hebben beide opties voor- en na-delen.

Maar, pak eens een DC stroomtang en meet eens hoe de verdeling van stroom bij jouw aan boord gaat.
Heb je zo,n apparaat niet vraag dan iemand die het voor je kan meten.
Als je nog eens bij mij in de haven bent, en ik ben aan boord, kom langs kunnen we zo even testen.

Aquanaut


Een stroomtang kan ik regelen geloof ik, ik ga eens meten als de HH accu bijna leeg/half vol en vol is. Ben nu zelf ook wel benieuwd. Maar wat betreft de zonnepanelen duizelt het mij allemaal. Ook de vervanging van de boegschroef en start accu zit er aan te komen en dacht ze 'even' te vervangen door optima's. Maar dat lijkt dus ook niet zo simpel.
Ik ga alle metingen en wensen maar eens op papier zetten en dan rij ik wel een keer langs Schoonhoven als dat kan.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor Beemer » 14 Apr 2017, 13:17

jaccomiranda schreef:Een stroomtang kan ik regelen geloof ik

Hi Jaccomiranda,
Let op, wel een DC stroomtang voor gelijkstroom.
Een AC stroomtang vertelt je weinig zinnigs aan boord :lol:
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor john6121 » 14 Apr 2017, 15:06

aquanaut schreef:John heb je leesproblemen of ben je een troll?

BIJ DE SELECTIE VAN DE REGELAAR!!!! kijk je naar het paneelvermogen en de accuspanning.

Als jouw panelen 250W leveren bij een spanning van 16V is dat ongeveer 16A paneelstroom
Zet je ze in serie wordt het 8A bij 32V
Vermogen is vermogen dus bij je accuspanning resulteert het in een stroom van ruim 20A bij 12V

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Blue-Solar-Charge-Controller-MPPT-75-10,-75-15-&-MPPT-100-15-EN.pdf

Leesvoer, let vooral op het kopje nominal PV power...

Aquanaut


Ik heb geen lees problemen en ben ook geen trol.
Maar ik ben wel zuinig op mijn centen en als ik dan kan uitkomen met een mppt regelaar van 80 euro dan ga ik er geen kopen van 200 euro.
heb net gesproken met een buurman die een camper met 2 panelen van 250wp 12volt in serie heeft en hij heeft me via zijn bluetooth dongle laten zien dat het maximale wat hij geladen heeft 28.4 Amp was.en hij heeft een Victron 100/30. Dus GEEN enkele keer aan de 30 Amp gekomen is !!!

Het theoretische punt zal zeker wel kloppen maar in de praktijk zul je nooit aan die 100% komen waar wel de theoretische berekening op gemaakt is.

M.v.g. john
john6121
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 00:09
ligplaats:
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor aquanaut » 14 Apr 2017, 16:01

Beste John,
De historie van de MPPT is 30 dagen....ik vind het bijzonder knap dat jouw buurman 3 jaar kan terugkijken.
Heeft je buurman toevallig een vrouw met een lange blauwe jurk en woon ie in Tiel.....?
Natuurlijk doen vlak op een camper liggende panelen in ons kikkerlandje nooit hun nominale vermogen, maar dat was jouw vraag niet.
Je vraag was of de panelen in serie of parallel aangesloten moesten worden en met welke regelaar.
Over 3 jaar terug kijken gesproken.......
In 2014 heb je exact dezelfde vraag ook al gesteld en was je er toen ook al op gewezen door Vuuren1 dat de 15A regelaar eigenlijk te klein zou zijn.
Je wist toen ook al uit te vogelen dat het maximaal vermogen beperkt werd door de maximale stroom van de regelaar.

http://watersportforum.eu/viewtopic.php?f=27&t=1240#p16538

Nu doe je alsof je neus bloed en blijf je drussen over die 8A (@32V) op een 10A (@12V) regelaar

Geloof wat je wilt geloven en doe wat je niet laten kan...zet je paneeltjes lekker op een 75/10..prettige wedstrijd! [roger, over and out]

@Jaccomiranda, je bent uiteraard welkom, bel wel even van te voren om niet voor niets te komen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor john6121 » 14 Apr 2017, 16:36

aquanaut schreef:Beste John,
De historie van de MPPT is 30 dagen....ik vind het bijzonder knap dat jouw buurman 3 jaar kan terugkijken.
Heeft je buurman toevallig een vrouw met een lange blauwe jurk en woon ie in Tiel.....?
Natuurlijk doen vlak op een camper liggende panelen in ons kikkerlandje nooit hun nominale vermogen, maar dat was jouw vraag niet.
Je vraag was of de panelen in serie of parallel aangesloten moesten worden en met welke regelaar.
Over 3 jaar terug kijken gesproken.......
In 2014 heb je exact dezelfde vraag ook al gesteld en was je er toen ook al op gewezen door Vuuren1 dat de 15A regelaar eigenlijk te klein zou zijn.
Je wist toen ook al uit te vogelen dat het maximaal vermogen beperkt werd door de maximale stroom van de regelaar.

http://watersportforum.eu/viewtopic.php?f=27&t=1240#p16538

Nu doe je alsof je neus bloed en blijf je drussen over die 8A (@32V) op een 10A (@12V) regelaar

Geloof wat je wilt geloven en doe wat je niet laten kan...zet je paneeltjes lekker op een 75/10..prettige wedstrijd! [roger, over and out]

@Jaccomiranda, je bent uiteraard welkom, bel wel even van te voren om niet voor niets te komen.

Aquanaut


Nee ik zet ze op een 75/15 met bluetooth dongle en laat je de amp opbrengst dan weten.
Mijn boot ligt trouwens in nederland en ik vaar er niet mee naar spanje toe.
En mijn buurman heeft IN ik herhaal IN die 3 jaar geen 30 Amp gehaald maar MAXIMAAL 28.4 AMP.
Maar goed de praktijk zal uitmaken wie er gelijk heeft.!?
En ben nu echt benieuwd of ik ooit aan de 15A ga komen.

M.v.g. john
john6121
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 00:09
ligplaats:
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor john6121 » 14 Apr 2017, 16:58

aquanaut schreef:Beste John,
De historie van de MPPT is 30 dagen....ik vind het bijzonder knap dat jouw buurman 3 jaar kan terugkijken.
Heeft je buurman toevallig een vrouw met een lange blauwe jurk en woon ie in Tiel.....?
Natuurlijk doen vlak op een camper liggende panelen in ons kikkerlandje nooit hun nominale vermogen, maar dat was jouw vraag niet.
Je vraag was of de panelen in serie of parallel aangesloten moesten worden en met welke regelaar.
Over 3 jaar terug kijken gesproken.......
In 2014 heb je exact dezelfde vraag ook al gesteld en was je er toen ook al op gewezen door Vuuren1 dat de 15A regelaar eigenlijk te klein zou zijn.
Je wist toen ook al uit te vogelen dat het maximaal vermogen beperkt werd door de maximale stroom van de regelaar.

http://watersportforum.eu/viewtopic.php?f=27&t=1240#p16538

Nu doe je alsof je neus bloed en blijf je drussen over die 8A (@32V) op een 10A (@12V) regelaar

Geloof wat je wilt geloven en doe wat je niet laten kan...zet je paneeltjes lekker op een 75/10..prettige wedstrijd! [roger, over and out]

@Jaccomiranda, je bent uiteraard welkom, bel wel even van te voren om niet voor niets te komen.

Aquanaut


MOET JE ER OOK BIJ ZEGGEN DAT VUUREN ZELF OOK EEN 15 AMP LAADREGELAAR ERBIJ ZOU ZETTEN.

M.V.G. JOHN
john6121
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 00:09
ligplaats:
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor Arthur4 » 16 Apr 2017, 21:50

Hallo Jacco,
veel boten zullen qua stroomvoorziening het net zo hebben als wat jij hebt, dat geldt voor mij ook. Het verdelen van de stroom via een diodeblok of via scheidingsrelais moet ik nog een keer goed overzien, daar ben ik nog niet uit, al doe ik het al een paar jaar met een diodeblok. Ik heb 2 zonnepanelen geplaatst van elk 200W, qua geleverde stroom ben ik er best tevreden over en kan het iedereen aanraden. Het plaatsen van zo'n dik paneel en dan ook nog eens een ventilatieruimte onder dat geheel vond ik niks. Ik heb het paneel los gesneden van het profiel (is een secuur klusje) en de vlakke plaat op het dek gelijmd. Het dek heeft een ronding van circa 3cm op 75cm ( beetje gegokt, en nu geen tijd/zin om de tekening op te zoeken). Het lijmen is prima gegaan, de warmte vloeit mooi weg door het ijzeren dek. Het jaar daarna heb ik het tweede paneel geplaatst. En zo werkt het inmiddels een jaar of 3. In het dek moet wel een gat gemaakt worden ( circa 10x20cm ) voor de elektra-aansluiting die onder het paneel zit.
Wil je er meer van weten of fotootjes willen zien, dan hoor ik wel van je,
groeten Arthur
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor gewoonmich » 19 Jul 2022, 07:02

Ook wij zouden graag een flexibel paneel op ons schuifdak leggen. We zouden maximaal 100 x 160cm kwijt kunnen. Nu lees ik hier dat het beter is om 2 panelen in serie te monteren omdat anders de regelaar niet goed werkt. Nu is ons schuifdak net niet groot genoeg om 2 panelen met een behoorlijk vermogen naast elkaar te leggen. Heb nu een enkel flexibel paneel van 175W gevonden met een een Pmax van 39V. Zou deze dan wel op een MPPT regelaar kunnen? Accu systeem is 12V. Neem aan dat deze dan 75/15 moet zijn want 175/12= 14,58. Of denk ik nu te simpel?

Lees hier ook dat het beste merk voor flexibel Solbian is. Maar zijn er hier ook ervaringen met andere merken die ook goed zijn en wat goedkoper? Ben benieuwd!
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten