Flexible zonnepaneel

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor john6121 » 13 Apr 2017, 12:10

aquanaut schreef:Als je met een flexibel zonnepaneel wilt beginnen in combinatie met een (Victron) MPPT is het zaak om over panelen te spreken.
Met 1 paneel gaat het simpelweg niet werken.
Het MPPT regelprincipe komt pas goed tot zijn recht als je een forse overspanning hebt ten opzichte van je accuspanning.
1 stuks 36 cels paneel levert een werkspanning van rond de 18V, bij deze spanning doet de MPPT niets.
De truuk is dus om meerdere panelen in serie te zetten om zo de spanning omhoog te krijgen.

De meeste flexibele, overloopbare panelen die gekit worden op de opbouw leveren bedroevend slechte resultaten.
De enige panelen die qua opbrengst in de buurt komen van vaste panelen zijn exemplaren van Solbian.
Dit tegenvallende resultaat komt voornamelijk door het warmte management in de cellen, Noordvaarder heeft dit al uitgelegd.

100Wp flex panelen zullen in de de maanden April-September gemiddeld tussen de 15-25Ah per dag opbrengen.

Argofet:
De energie wordt verdeelt naar behoefte, uiteraard speelt hierin mee, de relatie tussen de grootte van de dynamo en de grootte van de (service) accu.
Pak een stroomtang en meet maar eens
Bij een Cyrix kun je wel geforceerd bepalen welke accu de eerste beurt krijgt.
De energiebehoefte van de startaccu en BS accu ligt veel lager als die van de service baterij.

Aquanaut


De meeste flexibele panelen laten een zeer groot vermogensverlies zien als de zon op het paneel staat en/of de omgevingstemperatuur hoog is. Dat is bij deze kwaliteit flexibele panelen veel beter voor elkaar.

Wij leveren deze panelen veelal aan zeezeilers, die professionele daglichtpanelen wensen van een hoge kwaliteit.

Kenmerken: Hoge efficiency van meer dan 22%! (ook bij hoge omgevingstemperaturen!), lange levensduur (meer dan 20 jaar) & hoge betrouwbaarheid; Water-proof & flexibel (kan worden gebogen); Onbreekbaar (geen glas); Lichtgewicht & dun ( 2 mm), buigbaar tot 30 graden.  Diodes met schaduw tolerantie-functie; CE certificaat; Technische parameters: Power: 125W; Max. Power Voltage: 16.00V Max. Power Current: 8.0A Open circuit voltage: 20.0V; Short circuit current: 8.5A; Max. Rated System Voltage: 1000V; Afmetingen: L138 X B68 x H0.02 cm.

Dus als ik het goed begrijp.

Serie : 2×8A=16A. Dan kom ik dus uit met de mppt 75/15
Parallel : 2×16V=32V.Dan kom ik uit met de 75/10

Begrijp ik het zo goed?

En wat kan ik dan het beste doen met schaduwdiodes?

M.v.g. john
john6121
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 00:09
ligplaats:
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor john6121 » 13 Apr 2017, 12:10

aquanaut schreef:Als je met een flexibel zonnepaneel wilt beginnen in combinatie met een (Victron) MPPT is het zaak om over panelen te spreken.
Met 1 paneel gaat het simpelweg niet werken.
Het MPPT regelprincipe komt pas goed tot zijn recht als je een forse overspanning hebt ten opzichte van je accuspanning.
1 stuks 36 cels paneel levert een werkspanning van rond de 18V, bij deze spanning doet de MPPT niets.
De truuk is dus om meerdere panelen in serie te zetten om zo de spanning omhoog te krijgen.

De meeste flexibele, overloopbare panelen die gekit worden op de opbouw leveren bedroevend slechte resultaten.
De enige panelen die qua opbrengst in de buurt komen van vaste panelen zijn exemplaren van Solbian.
Dit tegenvallende resultaat komt voornamelijk door het warmte management in de cellen, Noordvaarder heeft dit al uitgelegd.

100Wp flex panelen zullen in de de maanden April-September gemiddeld tussen de 15-25Ah per dag opbrengen.

Argofet:
De energie wordt verdeelt naar behoefte, uiteraard speelt hierin mee, de relatie tussen de grootte van de dynamo en de grootte van de (service) accu.
Pak een stroomtang en meet maar eens
Bij een Cyrix kun je wel geforceerd bepalen welke accu de eerste beurt krijgt.
De energiebehoefte van de startaccu en BS accu ligt veel lager als die van de service baterij.

Aquanaut


De meeste flexibele panelen laten een zeer groot vermogensverlies zien als de zon op het paneel staat en/of de omgevingstemperatuur hoog is. Dat is bij deze kwaliteit flexibele panelen veel beter voor elkaar.

Wij leveren deze panelen veelal aan zeezeilers, die professionele daglichtpanelen wensen van een hoge kwaliteit.

Kenmerken: Hoge efficiency van meer dan 22%! (ook bij hoge omgevingstemperaturen!), lange levensduur (meer dan 20 jaar) & hoge betrouwbaarheid; Water-proof & flexibel (kan worden gebogen); Onbreekbaar (geen glas); Lichtgewicht & dun ( 2 mm), buigbaar tot 30 graden.  Diodes met schaduw tolerantie-functie; CE certificaat; Technische parameters: Power: 125W; Max. Power Voltage: 16.00V Max. Power Current: 8.0A Open circuit voltage: 20.0V; Short circuit current: 8.5A; Max. Rated System Voltage: 1000V; Afmetingen: L138 X B68 x H0.02 cm.

Dus als ik het goed begrijp.

Parallel : 2×8A=16A. Dan kom ik dus uit met de mppt 75/15
Serie : 2×16V=32V.Dan kom ik uit met de 75/10

Begrijp ik het zo goed?

En wat kan ik dan het beste doen met schaduwdiodes?

M.v.g. john
john6121
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 00:09
ligplaats:
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor aquanaut » 13 Apr 2017, 13:19

john6121 schreef:Dus als ik het goed begrijp.

Parallel : 2×8A=16A. Dan kom ik dus uit met de mppt 75/15
Serie : 2×16V=32V.Dan kom ik uit met de 75/10

Begrijp ik het zo goed?

En wat kan ik dan het beste doen met schaduwdiodes?

M.v.g. john


Nee, dat begrijp je niet goed.
Parallel gaat niet werken met een MPPT de spanning is te laag.
In serie gaat het wel werken.
Voor de selectie van de reglaar kijk je alleen maar naar het vermogen.
2 * 125 Wp = 250Wp
In een 12V systeem wordt dat 250/12 = 20,8A dus de MPPT 100/30
In een 24V systeem is het 250/24 = 10,4 dus de MPPT 75/10.

Schaduwdiodes altijd laten zitten!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor john6121 » 13 Apr 2017, 13:41

Staat op de site van Solbian toch anders:

Serie schakelen van panelen verhoogt het voltage (totale voltage = som van de voltages van de panelen) waarbij het amperage gelijk blijft. Alleen panelen met een gelijk amperage kunnen met elkaar in serie gezet worden. Deze manier van panelen verbinden heeft als nadeel dat schaduw werking op 1 paneel een flink nadelig effect heeft op alle panelen.
Parallel schakelen van panelen kan alleen met panelen van het zelfde voltage. In dit geval gaat dan het amperage omhoog (totale amperage = som van de amperes van de panelen) terwijl het voltage het zelfde blijft. Parallel schakelen maakt de panelen onafhankelijk van elkaar wat betreft het effect van schaduw. Het verhoogde amperage kan wel weer problemen geven. Maar ook deze oplossing is uiteindelijk minder efficient dan 1 paneel, 1 regelaar.

Dus dan klopt mijn beredenering wel.

Serie 2×16V=32V dus mppt 75/10.
Parallel 2×8A=16A dus mppt 75/15.

Daarbij komt nog dat als je verschillende panelen in serie zet b.v 125 +100 je geen 225wp hebt maar 200wp.

M.v.g. john
john6121
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 00:09
ligplaats:
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor aquanaut » 13 Apr 2017, 15:16

Wil je een antwoord, of weet je het zelf beter?

Lees anders het topic eens terug....

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor esmeralda » 13 Apr 2017, 16:52

aquanaut schreef:Wil je een antwoord, of weet je het zelf beter?

Lees anders het topic eens terug....

Aquanaut

Hoi.
Er staat in zijn bericht "wij leveren die zelf" een stukje terug.
Misschien een moeilijke klant en zoekt nu advies?
esmeralda
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 01 Feb 2012, 16:19
ligplaats:
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor john6121 » 13 Apr 2017, 19:07

@esmeralda

Wij leveren ze zelf is van de site waar ik ze gekocht heb.
ben geen moeilijke klant maar wel nieuwsgierig en lerende.
john6121
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 00:09
ligplaats:
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor john6121 » 13 Apr 2017, 19:45

aquanaut schreef:Wil je een antwoord, of weet je het zelf beter?

Lees anders het topic eens terug....

Aquanaut


Weet het echt niet beter maar Solbian zegt dit op hun site.

Serie schakelen van panelen verhoogt het voltage (totale voltage = som van de voltages van de panelen) waarbij het amperage gelijk blijft. Alleen panelen met een gelijk amperage kunnen met elkaar in serie gezet worden. Deze manier van panelen verbinden heeft als nadeel dat schaduw werking op 1 paneel een flink nadelig effect heeft op alle panelen.

Of klopt dit dan niet?

Want als dit zou kloppen dan zou ik toch genoeg hebben aan een 70V/10A mppt laadregelaar of ben ik nu gek?
john6121
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 00:09
ligplaats:
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor aquanaut » 13 Apr 2017, 20:41

Dat je gek bent zal ik niet durven te beweren, ik ken je namelijk niet.

Je gedachten kloppen echter niet en de informatie die bij Solbian op de site staat is deels waar.

Dat bij een serieschakeling de spanning omhoog gaat en bij een parallel schakeling de stroom is natuurlijk waar.
Het is echter niet zo dat je verschillende panelen niet KAN koppelen, dat kan namelijk wel.
Het is alleen niet ideaal, het rekenvoorbeeld met de panelen van Beemer een aantal posten terug laat dat zien.
Het is dus ook niet waar dat een paneel van 100Wp in serie zet met 1 van 125Wp het vervangen vermogen maar 200Wp is.
Dat ligt namelijk sterk aan de specifcaties (Vmp en Imp) van de twee toegepaste panelen.

Ik zal het je voorrekenen:

Ik pak 3 panelen 2 van 170Wp en 1 van 100Wp
Paneel 1 is een 170Wp van Solar Frontier CIS met een Vmp van 77V en een Imp van 2,2A
Paneel 2 is een 170Wp van JaSolar Percium met een Vmp van 35V en een Imp van 4,85
Paneel 3 is een Victron 100Wp Vmp van 18V en een Imp van 5,5 A

Paneel 1 en 3 in serie: Vmp= 77+18= 95V Imp= 2,2 Vervangend vermogen : 209Wp
Paneel 2 en 3 in serie: Vmp = 35+18= 53V Imp= 4,85 Vervangend vermogen : 258Wp

Kort gezegd kun je aanhouden als de spanningen van de panelen dicht bij elkaar liggen zet je panelen parallel voor het hoogste rendement.
ALs de stromen van de panelen bij elkaar in de buurt liggen liever in serie.

Bij de selectie van een regelaar kijken we naar het vermogen en de ACCUSPANNING
2 x 125Wp van jouw Solbians is 250Wp
De vermogenswet van Ohm bepaalt P=U*I of wel I=P/U
Dus I= 250/12 I= 20,83A , dit gaat niet met een regelaar die maximaal 10A stroom kan verwerken..
Tuurlijk kun je ze hierop aansluiten maar van je beschikbare 250Wp wordt maar 120W gebruikt immers P=U*I P= 12*10

In een 12V configuratie zal je dus de MPPT 100/30 moeten gebruiken.

Dan jouw Solbians parallel, de Vmp vervangend is 16V Imp zal rond 16A liggen.
Nu aan de MPPT geknoopt (overigens ook een MPPT100/30 want vermogen is gelijk).
Om te starten met regelen heeft de MPPT een overspanning van 5V nodig t.o.v. de accuspanning.
Jouw accu is 12V + 5V = 17V.........

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor john6121 » 13 Apr 2017, 22:06

aquanaut schreef:Dat je gek bent zal ik niet durven te beweren, ik ken je namelijk niet.

Je gedachten kloppen echter niet en de informatie die bij Solbian op de site staat is deels waar.

Dat bij een serieschakeling de spanning omhoog gaat en bij een parallel schakeling de stroom is natuurlijk waar.
Het is echter niet zo dat je verschillende panelen niet KAN koppelen, dat kan namelijk wel.
Het is alleen niet ideaal, het rekenvoorbeeld met de panelen van Beemer een aantal posten terug laat dat zien.
Het is dus ook niet waar dat een paneel van 100Wp in serie zet met 1 van 125Wp het vervangen vermogen maar 200Wp is.
Dat ligt namelijk sterk aan de specifcaties (Vmp en Imp) van de twee toegepaste panelen.

Ik zal het je voorrekenen:

Ik pak 3 panelen 2 van 170Wp en 1 van 100Wp
Paneel 1 is een 170Wp van Solar Frontier CIS met een Vmp van 77V en een Imp van 2,2A
Paneel 2 is een 170Wp van JaSolar Percium met een Vmp van 35V en een Imp van 4,85
Paneel 3 is een Victron 100Wp Vmp van 18V en een Imp van 5,5 A

Paneel 1 en 3 in serie: Vmp= 77+18= 95V Imp= 2,2 Vervangend vermogen : 209Wp
Paneel 2 en 3 in serie: Vmp = 35+18= 53V Imp= 4,85 Vervangend vermogen : 258Wp

Kort gezegd kun je aanhouden als de spanningen van de panelen dicht bij elkaar liggen zet je panelen parallel voor het hoogste rendement.
ALs de stromen van de panelen bij elkaar in de buurt liggen liever in serie.

Bij de selectie van een regelaar kijken we naar het vermogen en de ACCUSPANNING
2 x 125Wp van jouw Solbians is 250Wp
De vermogenswet van Ohm bepaalt P=U*I of wel I=P/U
Dus I= 250/12 I= 20,83A , dit gaat niet met een regelaar die maximaal 10A stroom kan verwerken..
Tuurlijk kun je ze hierop aansluiten maar van je beschikbare 250Wp wordt maar 120W gebruikt immers P=U*I P= 12*10

In een 12V configuratie zal je dus de MPPT 100/30 moeten gebruiken.

Dan jouw Solbians parallel, de Vmp vervangend is 16V Imp zal rond 16A liggen.
Nu aan de MPPT geknoopt (overigens ook een MPPT100/30 want vermogen is gelijk).
Om te starten met regelen heeft de MPPT een overspanning van 5V nodig t.o.v. de accuspanning.
Jouw accu is 12V + 5V = 17V.........

Aquanaut


Dus dit klopt ook niet?

Berichten: 16685
Woonplaats: beemster

het amperage wat een zonnepaneel max kan leveren is Wp gedeeld door de WERkSPANNING VAN HET PANEEL en niet door een accuspanning .
dus 280 wp gedeeld door 17volt(gemiddelde werkspanning van een 12 volt paneel) is 16,47 ampere ,meer amperes zal het paneel nooit van z,n leven leveren 

Dit staat weer op een camper forum !
john6121
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 00:09
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten