Nieuwe accu nodig

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Nieuwe accu nodig

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Apr 2017, 14:35

Bij mij zit de boegschroef samen met de ankerlier gewoon op de startset: 2x 75Ah Optima Redtop
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe accu nodig

Berichtdoor quichot » 11 Apr 2017, 14:47

R.C.Grootveld schreef: Zelfs 10sec vind ik al lang, ik heb het nooit geklokt, maar gevoelsmatig draai ik in 10 sec m'n schip om haar as.

Ik heb het expres wat ruimer genomen om duidelijk te maken dat je met veel minder Ah's toe kan dan de meesten denken. (Overigens krijg ik de Jonge Willem niet rond in 10 sec! :lol: )
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Nieuwe accu nodig

Berichtdoor Noordvaarder » 11 Apr 2017, 14:54

quichot schreef:Na maximaal twee minuten maakt de thermische beveiliging van je boegschroef een eind aan de pret. En dan heb je 'm echt extreem lang achterelkaar aan gehad. Volg je secondenwijzer maar 's twee minuten. Komt in de praktijk eigenlijk nooit voor. En zelfs dan heb je nog geen 30% van de capaciteit kunnen aanspreken.
R.C.Grootveld schreef:2 minuten achter elkaar je boegschroef laten draaien?
Zelfs 10sec vind ik al lang, ik heb het nooit geklokt, maar gevoelsmatig draai ik in 10 sec m'n schip om haar as.

Ik begrijp ook niet waar Guido dit vandaan haalt,want nu wordt de indruk gewekt,dat ik een boegschroef 2 minuten laat werken,terwijl dat niet zo is.
Er is nergens gesproken over 2 minuten,laat staan over een tijdsspanne qua gebruik achter elkaar van de boegschroef.
Ik vind e.d. opmerking dan ook not done omdat het niet relevant is,en nergens daarvoor de suggestie is gewekt.
Ik wou het even corrigeren,want nu gaat het zijn eigen leven lijden,en dat is niet de bedoeling.
En wat betreft boegschroef aangaande voor mij,ik heb nog nooit met een boegschroef gewerkt,want die heb ik niet,en ook nooit gehad.
Ik schaf er nu een aan omdat mijn nieuwe Doerak achteruit beroerd stuurt,en vanwege het feit dat bij een eventuéle verkoop,een boot met boegschroef beter verkoopt.
Dergelijke zaken wil men schijnbaar er al standaard in hebben zitten.
Noordvaarder
 

Re: Nieuwe accu nodig

Berichtdoor aquanaut » 11 Apr 2017, 19:10

elrenegado schreef:Ik had een mail gestuurd aan degene die hem ingebouwd heeft vorige jaar, die sturen me de inbouwinstructies, en daar staat als advies zelfs een 165ah accu :o


Het aanduiden van een capaciteit bij een boegschroefaccu is onzin.
Capaciteit geeft aan hoe lang een accu "het" kan uithouden, en zegt niet altijd wat over hoe snel de accu stroom kan leveren.
De keuze van fabrikanten om toch met capaciteit te werken komt voort uit "de gemiddelde accu"
Een gemiddelde (semitractie) accu van 165Ah zal voldoende stroomcapaciteit hebben om die boegschroef te bedienen.

Er zijn echter accu's die specifiek ontworpen zijn om alleen zeer grote stomen te leveren, die accu's hebben dezelfde of zelfs meer vermogen om stromen te leveren bij een veel kleinere capaciteit.
De Optima's Exide enz accu zijn hier voorbeelden van.

Het vragen of vermelden van een capaciteit is ongeveer hetzelfde als het beantwoorden van de vraag:
Kan jouw auto ook binnen 8 sec optrekken naar 100Km/u? Zeker wat ik heb een topsnelheid van 250km/u
Bij een doorsnee auto die 250km/u kan halen zal je zeker onder de 8 sec blijven, echter is er geen vaste relatie tussen het één en het ander.

Zo is het ook met de relatie tussen accucapaciteit (Ah) en startvermogen van een accu (CA)

@Noordvaarder, ik zie Guido nergens jouw naam noemen, hij refereert aan de 2 min voordat de thermische beveiliging in komt.
Dat is een tijd die voor de meeste boegschroeven wordt gehanteerd, zie bijvoorbeeld de specificaties van elrenegado zijn boegschroef (2min/hr)

een yellowtop van 75Ah (of beter 975CCA) is ruim voldoende voor een boegschroef die 400A trekt.
Qua CA kan hij het makkelijk aan (overkill want 975CCA is ruim boven de 1000A CA).

En als je het dan toch vanuit de capaciteitskant wil benaderen (dit is gevaarlijk want hier komen een hoop factoren om de hoek)
75Ah accu, 400A stroom voor 2 minuten:
400A stroom onttrekt in 2 minuten 13,3Ah aan een accu.
Laten we aannemen dat conform Peukert er gemiddeld 25-30% capaciteit overblijft bij een ontlading met 5,3C
Dan blijft er van de 75Ah dus 18,75 - 22,5Ah over.
Met deze capaciteit kun je de boegschroef dus bijna 4 min continue laten draaien, dat redt hij echt niet.
Overigens verbruikt jouw boegschroef niet continue 400A, hij is maar 3500W dus dat is nominaal net geen 300A.
Pas als je uitgaat van eindlading (U=9V) dan komt de 400A continue om de hoek kijken.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Nieuwe accu nodig

Berichtdoor Roelof » 11 Apr 2017, 20:41

Toch kan een beetje over capaciteit wel nut hebben denk ik.

Ik ben wel eens een verkeerd kanaaltje ingevaren en kwam daar (te) laat achter.
Kon niet omdraaien dus moest bijna het hele stuk weer achteruit, hier was de boegschroef een uitkomst.
Met alleen het roer zou het een lijdensweg zijn geweest.

In een dergelijke situatie gebruik je de boegschroef nog steeds maar een aantal seconden achterelkaar, maar opgeteld draait hij behoorlijk lang.
Dit zijn natuurlijk uitzonderingen maar als het je overkomt ben je blij dat de boegschroefaccu het volhoudt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Nieuwe accu nodig

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Apr 2017, 22:01

Roelof schreef:In een dergelijke situatie gebruik je de boegschroef nog steeds maar een aantal seconden achterelkaar, maar opgeteld draait hij behoorlijk lang.
Dit zijn natuurlijk uitzonderingen maar als het je overkomt ben je blij dat de boegschroefaccu het volhoudt.


Al eens echt gerekend ?

Daarbij (zoals ik al vaker heb geschreven in relatie tot dit onderwerp): Je boegschroef gebruik je alleen als je motor loopt (anders doe je toch echt iets verkeerd) en dan levert een beetje motorgenerator al ca 50% van het gevraagde vermogen.

Voorbeeldje:
Stel de boegschroef trekt 100A, dan heeft hij daarvan maar 50A uit de accu nodig.
Bij een 100 Ah accu kun je hem dus een uur laten draaien ...
Echter, tussen de korte stoten door wordt het geen wat je eruit haalt er al weer ingestopt.

Veel mensen overschatten het gebruik van een startmotor, boegschroef of ankerlier.

Terwijl de oplossing even simpel als doeltreffend is: Rekenen....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe accu nodig

Berichtdoor Roelof » 11 Apr 2017, 23:03

R.C.Grootveld schreef:
Al eens echt gerekend ?
.........................
Veel mensen overschatten het gebruik van een startmotor, boegschroef of ankerlier.

Terwijl de oplossing even simpel als doeltreffend is: Rekenen....


Eerlijk antwoord?
Nee.

De accu's waren bijna nieuw toen we de boot kochten.
Behalve dat er 3 zeer ruim bemeten accu's aan boord staan (120 Ah), deze goed vast staan, bedrading vast zit weet ik er niet zoveel vanaf.
Is een keer zuurwegen en kijken of ze bijgevuld moeten worden en of de bedrading geen rariteiten vertoont is het enigste wat ik tot nu toe gedaan heb.

Ik zal tot de groep horen die zulke zaken vrij snel overschat.
Als het voor mij belangrijk wordt (vervanging) ga ik eea uitzoeken, maar persoonlijk heb ik zo wie zo graag een beetje reserve capaciteit, zal wel een gevoelskwestie zijn.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Nieuwe accu nodig

Berichtdoor Roelof » 11 Apr 2017, 23:23

Aanvulling op bovenstaande.

Toch even gaan googelen, ben toch nieuwsgierig geworden.....

Hier wordt een duidelijke uitleg in woorden van 2 lettergrepen gegeven over accu's.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... vayIc3CiYw
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Nieuwe accu nodig

Berichtdoor quichot » 12 Apr 2017, 08:58

aquanaut schreef:@Noordvaarder, ik zie Guido nergens jouw naam noemen, hij refereert aan de 2 min voordat de thermische beveiliging in komt.

Mijn mond viel ook open van verbazing toen ik dat las. Maar ter geruststelling (of teleurstelling natuurlijk :lol: ): @Noordvaarder, ik heb daarbij geen seconde aan jouw vaargedrag gedacht. Ik probeerde in antwoord op jouw vraag te verduidelijken waarom in het algemeen bij boegschroefaccu's more niet persé zinvol is. Het persoonlijk voornaamwoord 'je' slaat dan ook niet letterlijk op jou, maar op 'iemands'. Duidelijk?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Nieuwe accu nodig

Berichtdoor PARO » 12 Apr 2017, 10:55

Is er verschil in de term CA of CCA, of is dit ergens een drukfout?
En hoe hoger hoe beter?
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten