Uitgebrande lader omvormer Victron

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Uitgebrande lader omvormer Victron

Berichtdoor Georges » 04 Apr 2017, 12:38

Enkel te informatie om dit in de toekomst te kunnen voorkomen stel ik de vraag :

Wat zou de reden kunnen zijn van deze uitgebrande Phoenix Combi 12 volt 1000 watt 50 amp , of kan men dit voorkomen door iets preventief te doen ?
Toestel stond sinds 2003 aan boord, in een droge kast binnen, het heeft altijd gewerkt naar behoren en er was niets gewijzigd aan de bekabeling, bij het insteken van de walstroom op de wal ging hij de fik in ...gelukkig zonder verdere schade snel afgekoppeld, enkel de printplaat met de blauwe condensatoren is volledig verbrand.
Maar ik wil graag weten wat mogelijk de oorzaak kan zijn, overspanning mag ik al uitsluiten gezien de buren er geen last van hadden.
Gezien er geen zekeringen kapot zijn ben ik er niet echt gerust in dat dit zich herhaalt na herstelling(indien mogelijk en verantwoord) of vervanging.


Afbeelding
Afbeelding
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Uitgebrande lader omvormer Victron

Berichtdoor Roelof » 04 Apr 2017, 13:50

Ik heb de installateur hier op de werf de foto's laten zien. en de text laten lezen.

Hij is erg voorzichtig omdat het vanaf een foto beoordeeld moet worden.
Volgens hem kan veroudering en / of oxidatie een oorzaak zijn.
Dat heeft hij vaker meegemaakt.

Er hoeft maar een componentje slecht te worden (dit kan best een lang proces zijn)) tot het uiteindelijk stuk gaat en de print plotseling verbrand.
Uitwendig valt in dergelijke systuaties meestal niets te zien tot het telaat is.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Uitgebrande lader omvormer Victron

Berichtdoor aquanaut » 04 Apr 2017, 14:19

Dat ziet er niet zo fraai uit Georges,

Dit soort schade komt meestal door vervuiling van stof, roet, condens enz.
Uiteraard speelt leeftijd ook een grote rol.

Herstelling is zo goed als uitgesloten, aangezien de Combi er al zo'n 20 jaar niet meer is.
Toen is de Multi er gekomen, en weer later de Multiplus.

Deze apparaten hebben afgezien van de modernere techniek tal van voordelen t.o.v. de Combi.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Uitgebrande lader omvormer Victron

Berichtdoor Georges » 04 Apr 2017, 14:42

Vervuiling enz zijn niet aan de orde stond in een kast die kurkdroog is met verluchting onder en boven het deurtje, er is zelfs geen stof op te zien laat staan vocht.
Het is overigens niet de mijne ik heb een andere soort aan boord, maar de mensen van wie hij is liggen bij mij aan de steiger en we komen op dezelfde club in Belgie boven voor onderhoud, ze zijn alleen niet pc minded en of technisch daarom vroegen ze aan mij om eens na te vragen op het internet, en welke beter plek is er dan met alle deskundigen hier op het forum :idea:
Maar het zal moeilijk zijn om ze gerust te stellen mevrouw wil zo een ding niet meer aan boord (de eerste reactie natuurlijk), ik ga voorstellen er terug een te plaatsen maar wel met een automatische blusser erbij, want zonder kunnen ze toch niet aangezien ze 5 maanden per jaar Frankrijk afdweilen en 220V nodig hebben voor sommige zaken.
Ik had enkel graag geweten waarom die dingen, zelfs indien men het normaal vind dat ze bij veroudering kunnen uitbranden niet beveiligd zijn en gewoon doorgaan zolang er stroom opzit, indien je slaapt of niet aan boord bent ...een soort thermostatische en/of rook beveiliging/shutdown moet toch mogelijk zijn gezien het gebruik ook in afwezigheid of overnachting gewoon normaal is.
Dus indien iemand hier een praktische oplossing voor kent graag !
Deze was dus 14 jaar oud (2003) mogelijk dus een winkeldochter geweest indien ze al 20 jaar niet meer gemaakt worden, zijn de nieuwere beter beveiligd ?
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Uitgebrande lader omvormer Victron

Berichtdoor Roelof » 04 Apr 2017, 15:23

Heb nog even navraag gedaan mbt beveiliging bij de installateur.

Volgens deze:
Alles is te beveiligen, maar hoever wil je gaan?
Een pasklaar idee had hij niet en waarschijnlijk wordt het een dure bezigheid, de beveiliging moet ook getest kunnen worden om zeker te zijn dat deze altijd werkt
Hij merkte zelf op dat zijn gedachtengang mogelijk iets te zwaar op de hand omdat hij denkt in oplossingen aan boord van zeeschepen.

Als het om het gevoel van veiligheid gaat is het volgens de installateur makkelijker om de Victron regelmatig (bv eens in de 5 of 10 jaar) vervangen.
Het blijft een gevoels kwestie, ook een apperaat van 1/2 jaar oud kan kapot gaan maar de kans dat dit gebeurd is een stuk kleiner.

Suc6
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Uitgebrande lader omvormer Victron

Berichtdoor Georges » 04 Apr 2017, 15:55

Toch iedereen bedankt voor de antwoorden en ook voor uw navragen Roelof !
Ik heb net telefoon gehad van de eigenaar en blijkbaar wil de oorspronkelijke leverancier het toestel zien, of er hier nog wat aan toe te voegen valt hoor je dan nog.
Het toestel is inderdaad 14 jaar gebruikt ,maar wie vervangt preventief (er staat geen vervaldatum op :( ) en wat is een redelijke termijn... ,ik begrijp echter wel de ongerustheid en daar wringt het schoentje natuurlijk.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Uitgebrande lader omvormer Victron

Berichtdoor aquanaut » 04 Apr 2017, 16:07

Georges,

De storing in dit apparaat is opgetreden in het powerpack.
Dit is de vermogenselektronica die de conversie van AC naar DC en vooral DC naar AC uitvoert.
Dit gedeelte van de unit is gezekerd met de zekering die je onder in de unit ziet zitten (megafuse)
De stromen die, in bedrijf, door deze print gaan lopen op tot wel 200A.
Zou je de zekering lichter maken dan klapt hij er tijdens bedrijf uit, dat wil je niet.
Om hem bij sluiting de mosfets in het powerpack door te laten branden is een flinke kortsluitstroom nodig.
Dat gaat gepaard met brandschade en rookontwikkeling, daar is helaas niets aan te doen.
Ik begrijp dat je (je buurman) hiervan schrikt maar aan de resten te zien is geen brandblusser aan te pas gekomen om de brand te blussen.
De zekering heeft dus haar werk gedaan, of de kortsluiting is door de unit zelf verbrandt.
Je kunt voor de gemoedsrust speciale "blusbommetjes" aanschaffen en die in of nabij het apparaat ophangen.

Een combi die 15 jaar dienst heeft gedaan zonder stof erin ben ik nog niet tegen gekomen, de zwarte verkleuring op de flatcable vertelt ook wat anders.
Maar daar ga ik niet verder op in op basis van een foto.
Dan moet ik de unit hier op de testbank zien.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten