Laadindicatie op BPP van accu's met Quattro (5000)

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Laadindicatie op BPP van accu's met Quattro (5000)

Berichtdoor Yep » 22 Mrt 2017, 12:14

Naarmate de tijd verstrijkt krijg je steeds meer gevoel met apparatuur, zo ook met de Quattro.
Het volgende valt me op.

Stel, de accu's zijn, vanuit volle toestand, ontladen met zeg 30 Ah.
De accu's wordt geladen met bv. 5 A. m.b.v. de zonnepanelen.
Na een uurtje of 2 springt de laadtoestand opeens naar 0 Ah. terwijl er nog flink wat ik kan en moet.
Een paar uur later zijn de accu's vol via absorptie en daarna float.

Ofwel: De niveauindicatie springt naar 0 Ah. terwijl er nog een flinke duit in moet.
Is dit een 'standaard' verschijnsel van de Quattro?
Alvast dank!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 664
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats:

Re: Laadindicatie op BPP van accu's met Quattro (5000)

Berichtdoor aquanaut » 22 Mrt 2017, 20:37

Yep,

Het gedrag wat je waarneemt heeft niets met je Quattro te maken.
De accu informatie op het BPP komt immers via VE.Net vanuit de VBC ( VE.Net Battery controller)
Het is een te vroege synchronisatie die veroorzaakt wordt door het gedrag van je solar installatie.

Om dit effect te verminderen kun je een aanpassing maken in het settings menu van de VBC die je kunt bereiken via het BPP.
Waar je naar op zoek moet is de parameter "synchronisatie spanning", dat gaat als volgt:
-Druk op “Enter” om het VBC-menu te openen.
-Druk op “▼” om door het menu te scrollen tot je 'Instellingen monitor' ziet.
-Druk weer op “Enter” om het menu 'Instellingen monitor' te openen.
De tweede functie is de parameter die je moet hebben, deze zal op de standaard waarde 26,4V staan.
Zet deze waarde maar op 28,5V
Waarschijnlijk gaat het nu beter.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 1822
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16

Re: Laadindicatie op BPP van accu's met Quattro (5000)

Berichtdoor Yep » 22 Mrt 2017, 21:00

Top en dank!!
Ik heb het aangepast.
Morgen effe kijken bij het zonnetje ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 664
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats:

Re: Laadindicatie op BPP van accu's met Quattro (5000)

Berichtdoor aquanaut » 22 Mrt 2017, 21:24

Yep,
Hou het maar even in de gaten of nu de synchronisatie goed gaat.
Mocht de VBC nu helemaal niet meer synchroniseren dan kun je de waarde nog 0,1V laten zakken.
Net zo lang tot hij weer synchroniseert.

Achtergrond:

Dit gedrag zien we bij bijna alle installaties met VBC of BMV waar solar aanwezig is.
Oorzaak ligt hem in het variabele stroom gedrag van een solar installatie.

Om te synchroniseren (bepalen dat de accu vol is en de soc op 100% zetten) gebruiken de monitoren 3 parameters
Charged voltage (of synchronisation voltage)
Tailcurrent (staartstroom)
Tijd.
Deze worden als volgt geïnterpreteerd:
De accu is vol als de charged voltage is bereikt en de laadstroom onder een bepaalde waarde (gerelateerd aan de capaciteit) is voor een minimale tijd.
Als je bedenkt hoe een accu die geladen wordt zich gedraagt is dit logisch.
Als eerste loopt de de spanning op bij een min of meer constante hoge stroom.
Zodra de spanning boven de charged voltage komt is aan parameter 1 voldaan.
Zodra de accu zijn absorptiespanning bereikt gaat de interne weerstand van de accu stijgen en zakt de stroom.
Zodra de stroom onder 4% van de capaciteit zakt (standaard waarde) en daar minimaal 4 minuten (ook weer standaard waarde) is synchroniseert de BMV (VBC)
Nu met solar...
Zodra de charged voltage is bereikt is parameter 1 voldaan, als hierna de zon wordt afgedekt of ondergaat of.... noem maar op.
Kan het zijn dat de laadstroom onder de 4% van de capaciteit zakt, ondanks dat de accu nog niet vol is.
Als dit langer als 4 minuten duurt denkt de BMV (VBC) dat de accu vol is en zet de soc op 100%

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 1822
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16

Re: Laadindicatie op BPP van accu's met Quattro (5000)

Berichtdoor Yep » 22 Mrt 2017, 21:29

Thanks!
Ik vat de rode draad.
En inderdaad, bij walstroom laden treedt dit niet op daar de lader niet achter de wolken schuilt maar levert hetgeen gewenst is.
Ik heb hem nu op 28,5V en houd het in de smiezen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 664
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats:

Re: Laadindicatie op BPP van accu's met Quattro (5000)

Berichtdoor broekie » 23 Mrt 2017, 02:50

Ik ben niet helemaal thuis in de gebruikte afkortingen, maar geldt dit ook voor een BMV 702?
Ik heb in Hong Kong een setje Solar met een PWM gekocht voor accu onderhoud.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1088
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen

Re: Laadindicatie op BPP van accu's met Quattro (5000)

Berichtdoor aquanaut » 23 Mrt 2017, 06:52

broekie schreef:Ik ben niet helemaal thuis in de gebruikte afkortingen, maar geldt dit ook voor een BMV 702?


Ja, dit geldt voor alle BMV's en de VBC.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 1822
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16

Re: Laadindicatie op BPP van accu's met Quattro (5000)

Berichtdoor Yep » 23 Mrt 2017, 11:55

Topper!!!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 664
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats:

Re: Laadindicatie op BPP van accu's met Quattro (5000)

Berichtdoor broekie » 23 Mrt 2017, 13:10

Dank je. MPPT of PWM maakt niet uit denk ik.
Misschien neem ik wel een MPPT. De PWM was erg goedkoop, maar zal voldoende zijn voor 2 x 40 Wp paneeljes.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1088
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen

Re: Laadindicatie op BPP van accu's met Quattro (5000)

Berichtdoor aquanaut » 23 Mrt 2017, 21:09

PWM (pulse width moluation) en MPPT (maximum powerpoint tracking) zijn beide technieken om de energie uit het PV paneel te halen.
Deze techniek staat los van het laadproces van de laadregelaar.
Bij veel variatie in belichting van het paneel zal een MPPT type regelaar een gunstige invloed hebben op het rendement van de installatie.
Waar je vooral op moet letten is het laadalgoritme van de regelaar, die bepaalt namelijk of hij "goed" is voor je accu of niet.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 1822
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten