verdenking contactslot terecht?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor Marie Christina » 08 Mrt 2017, 09:27

Die haal je toch zo op bij elke auto-onderdelenzaak ?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 1212
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor quichot » 08 Mrt 2017, 10:24

vuuren1 schreef:Volledig eens met het verhaal van Aquanaut. Bij een goed volle accu wordt het startrelais nog net aangestuurd en bij ietwat minder spanning is het kabelverlies net teveel en doet hij het niet.

Blij dat de deskundigen elkaars hypothese ondersteunen, dat geeft vertrouwen.
Een puntje: ik zie geen correlatie tussen 'de klik' om het zo maar te noemen, en de ladingstaat van de accu's. Vorige maand, na ruim twee maanden stilliggen, werkte de starter zonder problemen, maar onderweg na een schutting, bij goed doorgeladen accu's dus, klikte hij weer (en sprong ook weer aan na wat pogingen).
Dus is er wat anders dat hem nét op die kritische grens houdt. Zelf heb ik de indruk dat het zich iets vaker manifesteert tijdens het varen, dus in een warme machinekamer.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 1615
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: Amsterdam

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor aquanaut » 08 Mrt 2017, 12:05

Guido,

Stroom door geleiders is afhankelijk van temperaturen, de soortelijke weerstand van koper stijgt met het toenemen van de temperatuur.
Omdat het hier om een marginaal verschil gaat tussen "wel starten" en "niet starten" speelt zelfs deze zeer geringe factor mee.
Een warme startmotor trekt dus meer stroom als een koude!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 1808
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16

Re: verdenking contactslot terecht? OPGELOST

Berichtdoor quichot » 08 Mrt 2017, 14:05

Kijk! dat maakt het plaatje helemaal af. Dat was mijn laatste punt van zorg, maar het is dus juist heel plausibel dat de storing zich vaker voordoet bij hogere temperaturen.
Ik gooi OPGELOST erin, dank voor ieders meedenken!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 1615
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: Amsterdam

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor Popeye » 09 Mrt 2017, 20:24

aquanaut schreef:Stroom door geleiders is afhankelijk van temperaturen, de soortelijke weerstand van koper stijgt met het toenemen van de temperatuur.
Omdat het hier om een marginaal verschil gaat tussen "wel starten" en "niet starten" speelt zelfs deze zeer geringe factor mee.
Een warme startmotor trekt dus meer stroom als een koude!

Dat zou dus ook het probleem bij mijn Datsun-bus geweest kunnen zijn. Dat ik daar 35 jaar later achter moet komen! Geen idee trouwens hoe de bekabeling naar- en van de startknop toen gemaakt is.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikers-avatar
Popeye
 
Berichten: 941
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor Wolf1 » 11 Mrt 2017, 02:07

Het euvel is de BNG startmotor, een starter waarbij in eerste instantie 2 hulpwikkelingen worden ingeschakeld welke de startmotor langzaam laat draaien zonder vermogen en voor een horizontale verplaatsing van het anker zorgt.
Pas wanneer de bendex volledig in de vliegwiel tandkrans is ingegrepen worden de contacten van de hoofdwikkeling ingeschakeld.
Het geringe draai vermogen geeft vaak teveel wrijving in de tanden voor een volledige horizontale verplaatsing, waardoor de hoofd wikkeling niet wordt ingeschakeld, dus alleen klik !
Zetten we deze startmotor in de bankschroef, altijd feilloos, je begrijpt het al de wrijving van de tandwielen is niet meer aanwezig.
Startmotoren kosten tegenwoordig bijna niets meer, een starter met bendex ingeschakeld door het startrelay en alleen seriewikkeling kent dit probleem niet, en past zo op de DAF.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 592
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor vuuren1 » 11 Mrt 2017, 04:01

Kennelijk spelen spanningsverschillen géén rol als ik lees dat de motor ook bij -op zeker- opgeladen accu's niet wil starten.
Dan is het gemelde kabel/koperverlies hierbij uitgesloten.

In dat geval kan ik nu alleen maar met Wolf zijn uitleg meegaan, wat tevens ook zeer specifieke kennis is mbt dit type startmotoren.
Deze startmotoren zijn voorzien van 2 hoofd- en 2 hulp spoelen.
De hulpspoelen verplaatsen het hele anker richting starterkrans.

Overigens moet de bekabeling + de aansluitingen in orde zijn.
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4532
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor varg » 11 Mrt 2017, 10:01

Goedemorgen Guido,
Nog (ten overvloede?) drie sites voor je opgedoken:
http://www.boothobby.nl/index.php/bosch-startmotor
https://youtu.be/SKqjciE_k5Y
en als je er echt een studie van wilt maken (v/a blz 26) : http://kb-kbh.dk/shipslib/el_ombord/BOS ... otoren.pdf
vr groet Arnold
Laatst gewijzigd door varg op 11 Mrt 2017, 10:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 614
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor quichot » 11 Mrt 2017, 10:02

Wolf1 schreef: Startmotoren kosten tegenwoordig bijna niets meer,

Ik heb voor deze vorig jaar 400 euro betaald (nieuw, niet gereviseerd).
Wolf1 schreef: een starter met bendex ingeschakeld door het startrelay en alleen seriewikkeling kent dit probleem niet, en past zo op de DAF.

Waar koop ik dan zo'n ding, en waar moet ik als leek op letten? Merk? Type?
En wat mag dat kosten?

Arnold, jouw posting kruiste net de mijne. Ik moet dat echt eerst bestuderen, maar het verhaal bevestigt zowel de zienswijze Mark/Hans (aquanaut en in eerste instantie ook Vuuren) én die van Wolf. Dus een extra startrelais is sowieso een goed idee, los van de vraag of ik niet beter een andere starter kan kopen en deze in reserve te houden.
Dat Youtubeclipje bevestigt wat Wolf zegt: in de bankschroef doet 'ie het altijd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 1615
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: Amsterdam

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor varg » 11 Mrt 2017, 10:43

Ik heb eens een Ford gehad met 2 mogelijke bevestigingsplaatsen voor een startmotor. Dan kan je je reserve vast inbouwen. zat in een reddingsboot....alles dubbel...
Verder staat er in het uitgebreide Bosch verhaal een zinnetje dat zou kunnen wijzen op een gewoonte van dit type starter: Bij een blinde schakeling tengevolge
van een tand-op-tand of kant-op-kant
stand kan het rondsel echter niet insporen.
In dit geval moet het startverloop
direct onderbroken en daarna
weer herhaald worden.

misschien ik dat je incidentele 'klik' geweest?
Ik voel inderdaad ook het meest voor de 'roboot' oplossing. Hij beschreef je probleem erg adequaat en het spoort inderdaad met de bijdrage van Wolff. Hij sprak overigens ook nog over een drupje olie...
als je de ultieme specialist wilt spreken...bel met Cristian in Krimpen: reparatiebedrijf Christan v.o.f.
2921 LN Krimpen aan den IJssel
Van Utrechtweg 100
0180 55 11 60
info@christan.nl

prettige zaterdag Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 614
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten