verdenking contactslot terecht?
Geplaatst: 06 Mrt 2017, 19:45
Vorig jaar heb ik op de DAF 575 een nieuwe 24v starter gemonteerd en de oude mechanische serieparallelschakelaar 12/24v uit het circuit gehaald. De hele startomgeving is nu 24v: wisselstroomgenerator, starter en accubank. Alles nieuw. De beide seriegeschakelde yellowtops van 70 Ah elk zijn nokvol, en krijgen de motor razendsnel rond.
Toch beperkt de starter zich af en toe tot een hardnekkig klikken. Tot hij op enig moment, na een klik of 10 a 15 tot bezinning komt en dan toch maar besluit om het petroleumstel aan te slingeren. Op reis in een sluis wordt ik daar behoorlijk zenuwachtig van als het licht op groen springt.
Wat kan de oorzaak zijn? Een contactlipje in het startslot waardoor de startdraad nét niet voldoende stroom doorlaat om de bendix naar de starterkrans te duwen? Feit is dat de 6mm2 plusdraad naar het slot 26v meet, en de contactdraad die er vandaan komt 0,3v minder. Dus helemaal fris zijn de contacten niet.
Wat is al getest: de starter op de proefbank bij de leverancier functioneert tientallen keren achterelkaar zonder mankeren. De voltmeter die de accuspanning meet zakt van 26v naar 23v zolang ik de sleutel in de startpositie houd en die treiterige klik hoor, dus er gaat wel stroom richting startrelais over de startdraad, ook 6mm2. Deze is, net als de voedingsdraad, 2,5 meter lang, dus de stroom is 5 meter onderweg.
De starter is met zeer korte, vingerdikke kabels verbonden met de accubank, die er pal naast staat. Dezelfde dikke kabel zorgt voor de serieschakeling. De kabelschoenen zijn professioneel aangeperst.
Toch beperkt de starter zich af en toe tot een hardnekkig klikken. Tot hij op enig moment, na een klik of 10 a 15 tot bezinning komt en dan toch maar besluit om het petroleumstel aan te slingeren. Op reis in een sluis wordt ik daar behoorlijk zenuwachtig van als het licht op groen springt.
Wat kan de oorzaak zijn? Een contactlipje in het startslot waardoor de startdraad nét niet voldoende stroom doorlaat om de bendix naar de starterkrans te duwen? Feit is dat de 6mm2 plusdraad naar het slot 26v meet, en de contactdraad die er vandaan komt 0,3v minder. Dus helemaal fris zijn de contacten niet.
Wat is al getest: de starter op de proefbank bij de leverancier functioneert tientallen keren achterelkaar zonder mankeren. De voltmeter die de accuspanning meet zakt van 26v naar 23v zolang ik de sleutel in de startpositie houd en die treiterige klik hoor, dus er gaat wel stroom richting startrelais over de startdraad, ook 6mm2. Deze is, net als de voedingsdraad, 2,5 meter lang, dus de stroom is 5 meter onderweg.
De starter is met zeer korte, vingerdikke kabels verbonden met de accubank, die er pal naast staat. Dezelfde dikke kabel zorgt voor de serieschakeling. De kabelschoenen zijn professioneel aangeperst.