Pagina 1 van 1

Elektra aan boord maar zooitje!

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2017, 23:28
door Ti Sento
Dag allen,

Aanwezig:
- 2X boordaccu 280ah nieuw
- 1X start en hekschroefaccu 135ah uit 2015
- 1X boegschroefaccu 120ah uit 2015
- 1X acculader multi xs25000 ctek
- 1X BMV600 battery monitor. Niet aangesloten
- 2X zonnepaneel 100w per stuk.
- mppt wil af charge controller
- monitor MeTer 5 voor zonnepanelen
- omvormer skytronic 1500w met kenvermogen 3000w. Niet aangesloten
- Battery protect victron BP-200i niet aangesloten
- relay RL-12
- relay TRS Votronis

De aansluitingen en schema's zijn niet zo strak in orde. Om nu de basis te zetten stelt men voor de relais te vervangen voor een affiche 100-3 (of 200-3).
Ik lees veel verschillende verhalen over relais versus laadstroomverdeler.

Plan is nu dus vanaf dynamo een laadstroomverdeler agrofet naar de drie accu(banken). Tussen verdeler en accu's drie zekeringen. Ctek lader laten zitten. Panelen rechtstreeks op boordaccus. Omvormer op boordaccu.
Relais vervallen dus? Wat doe ik met die monitor en batterij protector?

Ctrl lader laadt dus via wal stroom alleen de hoofdacteurs of handmatig de andere accu's. Wat ik daar wil is nog de vraag. Multiplus van Victron? Of gewoon een agfofet achter de Ctek?

Pfffff

Re: Elektra aan boord maar zooitje!

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2017, 01:47
door vuuren1
Wel een boel leuk spul (als het heel is).
Ctek is een wat kleine (onderhouds) lader om de accu's op peil te houden bij weinig of matig verbruik.
Nu is dit type voor een Ctek vrij zwaar en zal het icm zonnepanelen heel redelijk werken.

Met scheidingsrelais is niks mis.
Als je die hebt zou ik die gewoon toepassen.

Een battery monitor kan op het servicenet om dat uit te kunnen lezen (zeer nuttig ding).
(mits het ding doet wat ik denk, kan ik nergens vinden)

Battery protector zal een ding zijn wat afschakelt bij een bepaalde (lage) accuspanning?
(handig voor tussen de koelkast)

Als de bedrading verder een puinhoop lijkt is er 1 recept: Kniptang.