Pagina 3 van 3

Re: Accu bij laden noodzakelijk?

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2017, 14:41
door Ti Sento
@aquanaut
Kom maar op met je advies. Ook als je het zelf verkoopt. Zie mijn post over mijn "inrichting". Dus goed advies is welkom, en als je dan ook nog iets kunt aanbieden of verdienen. Best. Ik besluit zelf wel of ik iets koop. Ben een grote jongen. En verder allemaal ophouden met dat gezwets. Begon met een vraag van mij. Nu stopt het daarmee.

En als anderen goed advies hebben. Kom op! En als je dan iets kunt verkopen. Hoera. Als het dan goed is iedereen blij.

Re: Accu bij laden noodzakelijk?

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2017, 15:21
door Klaver vier
Aquanaut ik heb je een pb gestuurd
Gr René ( Klaver vier)

Re: Accu bij laden noodzakelijk?

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2017, 18:56
door vuuren1
Ik noemde het "lui" in jip en janneke taal omdat de meesten niet zitten te wachten op een hoop theorie.

In de praktijk heb ik ervaren dat Loodaccu's teruglopen in prestatie als er weinig stroom uit wordt gehaald en/of ze lang op een lader staan aangesloten.
Na langere tijd gaat dit ten koste van de levensduur.
Vandaar ik zelf altijd de start en service accu om het jaar wisselde, dan knapte de ene weer op.
Aan het verloop van de klemspanning en door de een met de ander te vergelijken was dat goed te zien)
(ik had in dit geval 2 gelijke accu's)

Zie ook de praktijkervaringen van Henk in een eerdere posting.

De laptop was een voorbeeld van een ander soort accu waar dit fenomeen zich veel eerder en sneller voordoet.

Re: Accu bij laden noodzakelijk?

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2017, 20:34
door broekie
Waar het dus om draait is de absorbtie fase in het laadproces zoals Aquanaut heeft uitgelegd.
De sulfatering wordt afgebroken door pulserend een hogere spanning te geven in het laadprogramma.

Ik maakte de fout om de accubank alleen te laden als ik vaar via de dynamo.
Langzaam "sulfateert" de accu in deze cycli. Levensduur accu's loopt terug.
Een goede lader voorkomt dat door in het laadprogramma een absorbtie fase op te nemen en het sulfaat af te breken.
Dus af en toe toch de walstroom erop en de lader aan.

De startaccu heeft hier minder last van omdat er een klap uitgaat die er direct weer ingeladen wordt.
Een ander gebruik dan het cyclische gebruik van de huishoud accu's. Anders zou de auto accu snel sulfateren, die ziet nooit een lader.

Mijn vraag betrof het gebruik van alleen zonnepanelen en verder geen lader op walstroom. Wordt er dan ook sulfaat gevormd?
Nu heeft een goede MPPT ook een absorbtie fase begrijp ik.

Re: Accu bij laden noodzakelijk?

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2017, 11:02
door Mopolcamper
@Aquanaut,
Dank voor je duidelijke verhaal. Overigens denk ik dat je in beginsel niet bang hoeft te zijn voor de inhoud van je bijdragen. Als deze reclame bevatten mag je toch aannemen dat er adequaat wordt gemodereerd!

Re: Accu bij laden noodzakelijk?

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2017, 11:12
door Marie Christina
Laten we oppassen nu niet weer in deze discussie te verzanden.
Die hebben we net gehad.
En hoe.

Re: Accu bij laden noodzakelijk?

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2017, 17:36
door Thiemen
@aquanaut,

Dank voor je bijdrage! Leerzaam...

Re: Accu bij laden noodzakelijk?

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2017, 09:15
door Johan1959
Goeie batterijen, indien afgekoppeld en volledig opgeladen, hoeven in principe voor de winterperiode niet worden bijgeladen. Vrieskou is niet het beste voor een batterij, dat weten we ondertussen wel allemaal. De winters zijn in onze lage landen niet dermate koud meer te noemen. Als je op zeker wil spelen, meet dan in de winter maandelijks de batterijen eens. Indien merkelijk verlies, batterijen vervangen. Batterijen gaan ook niet eindeloos mee!

Re: Accu bij laden noodzakelijk?

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2017, 11:00
door R.C.Grootveld
henkvd schreef:Laat ik het anders brengen, in de scheepvaart is het sinds een jaar of 16 een verplichting om de radioinstallatie te voeden dmv een failsafe concept, dat houd in, onder normale omstandigheden draaien de installaties op het scheepsnet, en bij een storing daarin in op de radio noodaccu's, tot zover prima, echter de levensduur van deze accu sets is dramatisch afgenomen sinds er geen verbruik meer is uit deze accu sets, meestal zijn ze binnen 4 jaar rijp voor vervanging oorzaak er wordt nooit eens lekker ontladen, deze accu's krijgen als de lader aanslaat voor een paar minuten een beetje laadstroom en vervolgens alleen maar druppelladen, dat werkt dus bewezen totaal niet, wel goed voor de accu leverancier.

Een lange accu levensduur wordt verkregen door, regelmatig een nette laad ontlaad cycli.
De levensduur neemt dramatisch af bij te ver ontladen en overladen.


Een geladen accu moet zonder problemen een halfjaar los gekoppeld in orde blijven anders was deze al niet goed bij weg zetten.

Vreemd, ik heb nog nooit gehoord dat de accu's van onze no-breaks om de paar jaar vervangen worden, en die worden ook met druppelladers (of de moderne variant ervan) bijgehouden.
Om over die van het noodaggegraat (van het formaat wat de meeste van onze schepen zou doen zinken als je hem op dek zet) maar te zwijgen..