Pagina 1 van 1

Waar in Europa 3x230V netten?

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2017, 08:40
door CityBird
Vraagje aan de skippers hier.

Beroepsmatig is het voor mij handig om te weten waar in Europa je 3x230V netten mag verwachten. Wiki en andere bronnen slaan de bal volledig mis. Dacht, wie kan dat nu beter weten dan de waterenthousiasten hier :). Van België, Frankrijk, Duitsland en Noorwegen ben ik zeker.

Nog andere Landen?

Re: Waar in Europa 3x230V netten?

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2017, 21:35
door R.C.Grootveld
In welk kader? Scheepvaart of algemeen?

Ik durf met 99% zekerheid te stellen, dat overal ter wereld aan de basis 3~ netten liggen, simpelweg omdat dat de meest efficiënte manier van opwekken en transporteren is en er hoegenaamd geen 1~ generatoren bestaan.

Of die, zoals in Nederland (waar elk 'nieuwbouw' huis standaard 3x230 heeft) overal voor iedereen toegankelijk zijn, weet ik niet; maar ik kan me niet voorstellen waarom dat niet het geval zou zijn.

Beroepsvaart werkt door heel Europa en werkt meestal met 3x230, dus ik verwacht ook dat die op alle beroepsvaart steigers wel beschikbaar zullen zijn.

Re: Waar in Europa 3x230V netten?

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2017, 23:20
door henkvd
Zo zeker ben ik daar niet van, hangt ervan af hoe het net is opgebouwd, ster of driehoek.

het verschil een ster net heeft nul en 3 fase draden, tussen de fase draden meet je 400 V, hier kun je zonder omweg geen 3x230 uit halen , een fase + nul geeft 230 V
een driehoeks net heeft geen nul, de spanning tussen de fases is 230 V hier kun je wel 3x220 V uit halen, dit systeem geldt als verouderd en komt volgens mij nog voor in Belgie en Noorwegen.

Wil je overal dus verzekerd zijn van 3x220 V dan heb je een in de meeste landen een geschikte lompe trafo nodig van krachtstroom naar 3x230 VAC.
Meten tussen de fase draden geeft duidelijkheid of je te maken hebt met een ster of driehoek net systeem.

Re: Waar in Europa 3x230V netten?

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2017, 08:17
door CityBird
R.C.Grootveld schreef:In welk kader? Scheepvaart of algemeen?
Algemeen.

Heeft met ontstekingsmechanismes van gasbranders te maken. Uit veiligheidsoverwegingen zijn die polariteitsgevoelig (Nul moet juist liggen. Toestellen weigeren dus meestal in 3F230V netten of 1F aansluitingen die hiervan zijn afgeleid. Enkel op te lossen met scheidingstrafo en "artificiële" nul). Weinig elektrotechnici zijn actief over gans Europa en Informatie is daarom niet zo eenvoudig te vinden, vaak ook foutief. Daarom mijn vraag hier, dacht immers dat jullie daarmee aan de kade in contact kwamen.

henkvd schreef:dit systeem geldt als verouderd en komt volgens mij nog voor in Belgie en Noorwegen.

Noorwegen is nog grotendeels 3x230V. Moeilijk cijfers op te plakken maar België schat ik zo'n 20% van alle aansluitingen, Frankrijk 5%. Via een Duits forum (Persoon die in machinebouw zat over gans Europa) heb ik inmiddels vernomen dat Duitsland (Vooral om en rond Berlijn), IJsland, Italië en Griekenland ook nog in verschillende mate 3x230V netten hebben.

henkvd schreef:hangt ervan af hoe het net is opgebouwd, ster of driehoek.
Bestaan allebei. In België is dit praktisch uitsluitend TT in ster, sterpunt geaard, dus 130V,130V,130V tov aarde. Hier en daar TT driehoek met een fase aan de aarde, 0,230V,230V tov aarde, moet je echter al echt gaan zoeken. Zijn netten die in de pijplijn zitten voor conversie naar 3F400V+N. Noorwegen zou IT zijn volgens iemand op een Engelstalig forum. Moeilijk te geloven dat dit effectief zo is en heb daar ook geen bevestiging van uit betrouwbare bron.

Re: Waar in Europa 3x230V netten?

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2017, 12:04
door Wolf1
CityBird schreef:Heeft met ontstekingsmechanismes van gasbranders te maken. Uit veiligheidsoverwegingen zijn die polariteitsgevoelig (Nul moet juist liggen. Toestellen weigeren dus meestal in 3F230V netten of 1F aansluitingen die hiervan zijn afgeleid.

Waarom ontsteking dan niet gewoon zwevend en zwakstroom ?
Of een enkelfase trafootje 400/230
Gr. Wolf1

Re: Waar in Europa 3x230V netten?

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2017, 03:16
door CityBird
Vaak spelen commerciële en andere motieven en dus niet altijd zo eenvoudig om een ander product toe te passen. Trafo is wat we momenteel gebruiken, kan defect en heeft uiteraard een (klein) stationair verbruik. Laten we dus liever gewoon weg als het kan.