2e Quattro

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

2e Quattro

Berichtdoor Yep » 27 Dec 2016, 22:58

Ik heb een jonkie gescoord welke ik parallel ga zetten naast de bestaande Quattro 5000/24.
Alle handleidingen heb ik door- en tot mij genomen en de softwareversies en specs zijn gelijk.
Verder:

- Dipswitches DS-1 en DS-2 moet ik instellen volgens protocol (alhoewel de manual ook zegt: 'Alle instellingen, met uitzondering van het multifunctioneel relais, met een VE.Net paneel'.)
- Bevestigen met 'up' en 'down' knop
- Gelijke DC kabellengtes
- Voldoende dikke kabels AC en DC
- Totale laadstroom AC kan ik met het BPP instellen (om het even bij standalone of 2 stuks)
- Maximale laadstroom DC moet ik op het BPP halveren bij 2 Quattro's t.o.v. de standalone configuratie

Ik heb nog 2 vragen:

1. In de praktijk is de laagste walstroomwaarde die ik kan instellen (met 1 Quattro) ca. 5,3A
Blijft deze minimale waarde gelijk bij aansluiten van de 2e Quattro?
2. Volgens mij kan ik niet alleen de 1e Quattro gebruiken door slechts de 2e uit te schakelen.
Indien ik gedurende een periode slechts 1 Quattro wil gebruiken, dien ik deze eerst als standalone te programmeren.

Klopt mijn benadering?
Alvast dank voor het meedenken!!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: 2e Quattro

Berichtdoor aquanaut » 28 Dec 2016, 15:26

Wat is het processornummer van beide Quattro's?
Welke FW versie is er geïnstalleerd?

Ik raad je met klem af een parallel configuratie te doen met de dip switches, dit gaat in 90% van de gevallen fout, en in het slechtste geval blaas je 1 of beide apparaten op!!!

je vragen:
1, nee deze waarde verdubbelt.
2, klopt, als je ze parallel zet kun je ze niet meer afzonderlijk gebruiken.

Het alleen naar standalone terug zetten is ok geen optie, de niet gebruikte unit zal elektrisch gezien ook losgemaakt moeten worden.
Anders zet je met unit 1 spanning op de niet werkende unit 2 uitgang.......en dan is ie stuk.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: 2e Quattro

Berichtdoor Yep » 28 Dec 2016, 15:46

aquanaut schreef:Wat is het processornummer van beide Quattro's?
Welke FW versie is er geïnstalleerd?

Ik raad je met klem af een parallel configuratie te doen met de dip switches, dit gaat in 90% van de gevallen fout, en in het slechtste geval blaas je 1 of beide apparaten op!!!

je vragen:
1, nee deze waarde verdubbelt.
2, klopt, als je ze parallel zet kun je ze niet meer afzonderlijk gebruiken.

Het alleen naar standalone terug zetten is ok geen optie, de niet gebruikte unit zal elektrisch gezien ook losgemaakt moeten worden.
Anders zet je met unit 1 spanning op de niet werkende unit 2 uitgang.......en dan is ie stuk.

Aquanaut


Thanks Aquanaut!

Ik zie 2648158.VFD en 1949143.HEX.
Waar vind ik die FW versie?
1. Mmm. Betekent dit dat zelfs een 10A. walstroom dan eruit kan klappen?
En betekent geen DS gebruiken dat ik dat kastje nodig heb (MK1)?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: 2e Quattro

Berichtdoor aquanaut » 28 Dec 2016, 22:34

Stop je pogingen maar,
Deze units gaan nooit parallel draaien!!
Die met nummer 1949143 is helemaal geen Quattro maar een Multiplus.

Welke van de twee had je als "jonkie" gescoord?
En wat is je definitie van jong?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: 2e Quattro

Berichtdoor Yep » 28 Dec 2016, 22:52

aquanaut schreef:Stop je pogingen maar,
Deze units gaan nooit parallel draaien!!
Die met nummer 1949143 is helemaal geen Quattro maar een Multiplus.

Welke van de twee had je als "jonkie" gescoord?
En wat is je definitie van jong?

Aquanaut


Ik schrik me rot.
De 1949143 heb ik gescoord.
Ik zie toch echt een Quattro:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: 2e Quattro

Berichtdoor aquanaut » 28 Dec 2016, 23:13

Ik weet niet wat je "gescoord" denkt te hebben maar een 1949 processor is toch echt uit een Multiplus...
Verder valt me op dat het serienummer uit de kast ontbreekt...zit er achterop wel één?

Ik ben bang dat dit een kloon of een bastaard is......
Anyway, hij gaat niet samenwerken met je 2648 uit je eerste unit.
De 19 processor is van voor 2012, FW 143 is voor de Multi+ zo goed als de eerste, dus bouwjaar waarschijnlijk 2008

Voor het programmeren heb je een MK3-USB nodig.

Als je wilt....meer foto's van deze unit (van alle kanten) op de mail, (mailadres is je bekend)
Als je het kwijt wil, wil ik ook wel weten waar dit "jonkie" vandaan komt.
Je mag me daar ook volgende wek even over bellen hoor. (nummer is je bekend)

En op vraag 1 van de voorgaande post, ja twee parallel geschakelde units met 100A relais kunnen in de geheel dichtgedraaide stand een 10A walzekering laten springen.

Ik zie nu op de laptop dat je meer foto's hebt gepost....die sticker met die fake streepjescodes zegt genoeg.....vergelijk die sticker nu eens met de unit die je aan boord hebt hangen...

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: 2e Quattro

Berichtdoor Yep » 28 Dec 2016, 23:27

Thanks!
Ik meld me eerst even bij de bron.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: 2e Quattro

Berichtdoor gast » 29 Dec 2016, 00:17

Yep schreef:Thanks!
Ik meld me eerst even bij de bron.
Wordt vervolgd.


Oi oi toch niet die niet ingeschreven firma met die stalen verbindingen ;)
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: 2e Quattro

Berichtdoor RuudM » 29 Dec 2016, 09:54

Oef,

zo'n Quattro kunnen we dus ook niet zomaar kopen. ook hiervan zijn "illegale" kopiëen in omloop.

aquanaut, waar kan ik een illegaaltje of een kloon aan herkennen buiten de "streepjes code" welke geen streepjes code is.

Voor deze omvormers is geen nationale auto pas denk ik. of als ik het via een gerenommeerde Victron dealer koop ben ik dan wel verzekerd van een "echte" !

en wat yep wil is dat wel mogelijk ? waarbij ook de opgenomen walstroom te maximeren tot 6 AMP ?

Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: 2e Quattro

Berichtdoor aquanaut » 29 Dec 2016, 11:04

Een originele Victron unit draagt altijd een serienummer, op de product tag staan twee streepjescodes die modelspecificatie en serienummer weergeven.
Deze codes zijn eenvoudig scanbaar met een smartphone en moeten dan dezelfde code geven als degene die er onder geschreven staat.

Uiteraard zijn alle units die je via de officiële kanalen aanschaft authentiek, een lijst van deze bedrijven vindt je op de site van Victron.

De nep apparaten staan meestal op Marktplaats of worden vaak door een "mannetje" op de haven aangeboden.
Neem bij twijfel altijd een foto van het serienummer en laat deze checken.
Het serienummer staat achterop de kast en aan de binnenzijde meestal op de linker binnenkant.

Wat Yep wil kan, sterker nog, dit werkt nu zo bij hem.
De minimale AC opname grens, is afhankelijk van het toegepaste passage relais, m.a.w. hoe meer stroom een unit kan doorschakelen des te hoger de minimale waarde ligt.
Yep z'n huidige Quattro heeft een 100/100 relais, de minimale opname grens ligt rond de 5-5,5A

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten