Eigen lED verlichting in Franse tunnels

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Eigen lED verlichting in Franse tunnels

Berichtdoor badgans » 23 Dec 2016, 17:16

We varen al enige jaren door de vele Franse tunnels. Meestal gaat dat goed. Soms niet.
Dit jaar gaf onze schijnwerper halverwege een onverlichte tunnel de geest. En als je dan aan weerszijden van de boot maar een klein beetje water hebt, dan moet je nog langzamer gaan varen om met het zicht van een klein led-lampje vrij te blijven van de kanten.
Dat lukte goed. Op een ding na.

De bovenkant van de tunnel loopt rond. Als je dan een tent boven de kuip hebt, die een beetje vierkant uitgevallen is (wel lekker ruim) dan hoor je wel eens een geluid dat je niet direct kunt thuisbrengen. Kracchggcht, met als resultaat op een hoekig uitende van de tent ineens een scheurtje. Later, bij een mooi plekje aan de wal bleken er nog twee kleine scheurtjes te zijn.
Van binnen en van buiten een paar lapjes tentdoek er overheen genaaid en het leed was weer geleden. De stangen waren gelukkig vrij van beschadigingen.

Nu nog een nieuwe lamp. Op zoek naar een geschikte led. Onderweg hebben we bij een andere boot onder de "pet" een lange led-lamp gezien, naar schatting ergens tussen de 30 en 60 cm. Helaas konden we de schipper niet om informatie vragen.
Dus dan maar wachten tot de boot weer op de wal stond en er meer vrije tijd kwam.

Al zoekend op internet zie je de mooiste led-lampen, die gelijk weer de nodige vragen oproepen. Een lamp van 230V en 50 W met een lichtsterkte van ruwweg 4800 lumen of eenzelfde led-lamp maar dan langwerpig i.p.v. rechthoekig.
Of moet je denken aan een 230V 100W met ± 9600 lumen.
12V laat ik maar buiten beschouwing. Ik vrees dat dat een veel dikkere bedrading vereist.

Wel heb ik een omvormer van 12V naar 230V tot 150 Watt en een gladde sinus. Dat lost in elk geval een probleem op.
Nu de lamp nog. Hoeveel Watt moet deze zijn om voldoende licht in de tunnel te brengen om er met een gezapig vaartje doorheen te varen.

Zijn er ervaringsdeskundigen, die in de praktijk hiermee gevaren hebben?.
Voorbeelden van de lampen waaraan gedacht wordt vind je hieronder.
De gangbare schijnwerper is geen optie met het oog op de kruiphoogte. Wel heeft mijn boot een mooie "pet" waaronder een lamp gemonteerd kan worden.

http://zbledlighting.gmc.globalmarket.c ... 64612.html
http://raybornlight.en.made-in-china.co ... unnel.html

Hans
badgans
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 23 Dec 2016, 16:23
ligplaats: Friesland
info:

Re: Eigen lED verlichting in Franse tunnels

Berichtdoor hemmes » 23 Dec 2016, 19:47

Beste hans.
Ik denk dat het hier om motorboot rianto gaat.
Dit is namelijk mijn vader,waar ik 2 jaar geleden deze lamp geplaatst heb.
Dit is een 12/24 volts led lamp van 55 cm bij 120 watt.
Deze is op 24 volt aangesloten (de lamp voelt zelf aan of hij 24 of 12 volt gevoed wordt.
En is met 2.5 kwadraat twelingsnoer aangesloten.
En dat is meer dan genoeg want led lampen trekken niet veel stroom.
hemmes
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 23:43
ligplaats:
info:

Re: Eigen LED verlichting in Franse tunnels

Berichtdoor badgans » 24 Dec 2016, 00:07

Beste Hemmes,

Dank voor je razendsnelle reactie.
Het ziet ernaar uit dat je gelijk hebt. Hij vertelde mij dat je er twee gekocht heb. We hebben elkaar in Revin gezien. Niet wetende dat de volgende dag de werklamp de geest zou geven. Anders had ik gelijk om nadere informatie gevraagd. Aan boord hebben we 12 V.
Op mijn 12V stekkerdoos staat naar mijn mening minimaal een 10 A zekering. Ik moet even graven in de documentatie om het juiste te vinden. 10 A is denk ik op het randje (120W/12V = 10A). De draad diameter weet ik (nog) niet. En dan niet vergeten de radio uit te zetten. Hoewel onder het varen die meestal niet aanstaat. Te veel geluid van de motor. Anders evt. geen 120 W maar 80 of 100 W en mogelijk via omvormer 230 V.
Op klaarlichte dag heeft je vader de sterkte nog even gedemonstreerd. 4 Boten verderop werd gelijk gevraagd of dat licht niet uit kon!
Heb je de lampen onder de conditie DAP kunnen bestellen (~= franco huis m.u.v. van evt. invoerrechten/btw)? Betaling via Paypal of credit card?
Kun je mij evt. de link sturen. Dat zou ik erg op prijs stellen.
Ik heb overigens geen idee wat een tweelingsnoer is.
Groet, Hans
badgans
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 23 Dec 2016, 16:23
ligplaats: Friesland
info:

Re: Eigen lED verlichting in Franse tunnels

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2016, 09:54

Als ik door zo'n tunnel vaar doe ik dat zonder zoeklicht (ik heb er wel een). Ik laat het middelste raampje van de hut zakken, waardoor ik goed zicht heb, en niet gehinderd wordt door reflecties van de tunnelingang achter me. Echt helemaal pikdonkere tunnels, waarin je ook de uitgang al niet kan zien gloren, heb ik nog nooit meegemaakt, althans niet op mijn routes door Noord-Frankrijk. Op de een of andere manier is daar altijd voldoende licht om bij te varen, zeker als je ogen een beetje aan het duister gewend zijn geraakt, wat natuurlijk niet gebeurd als je zelf een fel licht opsteekt. Eenmaal gewend aan het duister kan ik me goed op de lichtreflecties van de uitgang oriënteren. Voorts laat ik mijn dikste fenders aan bak- en stuurboord ter hoogte van de hut horizontaal door het water slepen, waardoor ik minstens 30 cm van de wand wegblijf, en met het dak nooit het halfronde tunneldak raak. Uitsteeksels en parasols e.d., haal ik er natuurlijk eerst af.
Ik zie dat jachtschippers soms de bimini laten staan omdat ze puur naar de hoogte kijken. Dat heb ik al meer dan eens tot hun verbazing op schade zien uitdraaien.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Eigen lED verlichting in Franse tunnels

Berichtdoor badgans » 24 Dec 2016, 11:03

quichot schreef:Als ik door zo'n tunnel vaar doe ik dat zonder zoeklicht (ik heb er wel een). Ik laat het middelste raampje van de hut zakken, waardoor ik goed zicht heb, en niet gehinderd wordt door reflecties van de tunnelingang achter me. Echt helemaal pikdonkere tunnels, waarin je ook de uitgang al niet kan zien gloren, heb ik nog nooit meegemaakt, althans niet op mijn routes door Noord-Frankrijk. Op de een of andere manier is daar altijd voldoende licht om bij te varen, zeker als je ogen een beetje aan het duister gewend zijn geraakt, wat natuurlijk niet gebeurd als je zelf een fel licht opsteekt. Eenmaal gewend aan het duister kan ik me goed op de lichtreflecties van de uitgang oriënteren. Voorts laat ik mijn dikste fenders aan bak- en stuurboord ter hoogte van de hut horizontaal door het water slepen, waardoor ik minstens 30 cm van de wand wegblijf, en met het dak nooit het halfronde tunneldak raak. Uitsteeksels en parasols e.d., haal ik er natuurlijk eerst af.
Ik zie dat jachtschippers soms de bimini laten staan omdat ze puur naar de hoogte kijken. Dat heb ik al meer dan eens tot hun verbazing op schade zien uitdraaien.


Het is al jaren goed gegaan. Helaas had deze tunnel een gemiddeld wat verder uitstekende rotspunt. De uitkijk had al geroepen: "bakboord, bakboord"!
Net niet genoeg.
Groet Hans
badgans
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 23 Dec 2016, 16:23
ligplaats: Friesland
info:

Re: Eigen lED verlichting in Franse tunnels

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2016, 11:19

Ik zeg altijd maar zo: als je geen krassen wilt oplopen, moet je in de haven blijven liggen! :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Eigen lED verlichting in Franse tunnels

Berichtdoor elrenegado » 24 Dec 2016, 14:18

jij bedoelt een led bar.

https://www.mobiled.nu/light-bars/
https://www.4sky.nl/led-bar/
etc

Veel pickup rijders hebben zulke dingen in hun grill of erachter.
Ik wil er ook 1 gaan monteren op mijn RAM 1500.

Maar voor op de boot ook geschikt, vooral de flood versie geeft echt een mega bak licht.
Je hebt ook combi's, die geven flood licht, en tevens spot licht verder.

Maar reken voor een goeie al snel 200 a 350 euro.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Eigen lED verlichting in Franse tunnels

Berichtdoor badgans » 24 Dec 2016, 17:05

elrenegado schreef:jij bedoelt een led bar.

Maar voor op de boot ook geschikt, vooral de flood versie geeft echt een mega bak licht.
Je hebt ook combi's, die geven flood licht, en tevens spot licht verder.

Maar reken voor een goeie al snel 200 a 350 euro.


Inderdaad,dat bedoel ik. Ik had al USA sites gezien met deze lampen. In Nederland nog niet.
De eigenschap "flood" was nieuw voor mij. Bedankt voor de tips.
Toch eerst maar eens verder kijken in China. Het prijsverschil is wel erg groot.
Groet Hans
badgans
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 23 Dec 2016, 16:23
ligplaats: Friesland
info:

Re: Eigen lED verlichting in Franse tunnels

Berichtdoor Marie Christina » 24 Dec 2016, 17:44

En dat prijsverschil is niet voor niets.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Eigen lED verlichting in Franse tunnels

Berichtdoor broekie » 25 Dec 2016, 09:57

Dat prijsverschil zal je per product moeten bekijken.
Het kan goed zijn dat de duurdere gekocht in Europa ook gewoon uit China komt.

Zelf importeer ik staalproducten uit China. Goede kwaliteit, hele goede inkoopprijs.
Waar bv een zaak als LOODS 5 mee gevuld is, komt gewoon allemaal uit China, mijn buurvrouw koopt het daar in.
Zelf reis ik in maart weer naar China en zal een kijken of ik iets zie in zo'n enorme schoppng mall op dit gebied van LED bars.

Maar eens, ze zijn er nog niet met alles uit, maar halen snel in.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten