24 en 12 volt systeem wat nu ?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

24 en 12 volt systeem wat nu ?

Berichtdoor bobkocken » 17 Dec 2016, 20:22

Beste Leden,

Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Bob 34 jaar en met mijn vriendin en 2 kinderen zijn wij de nieuwe eigenaren van een Gilissen Kotter. Natuurlijk overgenomen en helaas de oude eigenaar niet gesproken. Nu lees ik al een tijdje mee op het forum en zie dat hier erg veel kennis en kunde zit dus wil ik hier graag mijn vraag stellen.

In onze kotter is een 24 volt accubank om de perkins diesel aan te zwengelen. Maar teven een 12 volt accubank voor de verbruikers. de 24 volt accubank bestaat uit 2 12 volts accu's serie geschakeld en uiteraard bij de huishoud bank zijn deze vier accu's paralel geschakeld. Het schip is in 1976 gebouwd. En nu kan ik nergens accu laders vinden terwijl er wel een walstroom aansluiting op zit ook nergens een omvormer te vinden.

dus de vragen

1 weet iemad of het normaal was om geen laders en omvormers in te bouwen ?

2 weet iemand hoe ik een victron multiplus voor beide accu banken zou kunnen gebruiken gezien het voltage verschil ?


met vriendelijke Groet,

Bob
bobkocken
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 17 Dec 2016, 20:11
ligplaats: Vinkeveen

Re: 24 en 12 volt systeem wat nu ?

Berichtdoor peter jansen » 17 Dec 2016, 21:08

Waarschijnlijk zijn er dus twee dynamos op de motor gemonteerd. Deze houden of hielden het verbruik altijd in de oude situatie op peil. Of dat voor jullie gebruik ook zo is kan ik niet beoordelen. Zijn er ook nog zonnepanelen?

Een multi kan naar mijn weten maar 1 voltage aan. In principe geen probleem want de startaccu moet je vergeten. Die wordt vol geladen door de dynamo en heeft verder geen verbruikers. Als het goed is tennminste.
peter jansen
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes

Re: 24 en 12 volt systeem wat nu ?

Berichtdoor broekie » 18 Dec 2016, 08:54

Ik denk dat de 12V accu de Perkins aan slingert en de 24 V voor de verbruikers is?
Maar ik weet niet of andersom ook gangbaar was in de jaren 70.
Of de Perkins heeft een 24V startmotor?

Een omvormer heb je nodig voor 220V vanuit de accu's.
Is er 220V aan boord zonder dat de walstroom is aangesloten?

Volg vanaf de walstroom aansluiting de bekabeling (als dat lukt) en kijk waar je uitkomt.
Check je 220V stopcontacten zonder de walstroom er op.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1040
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen

Re: 24 en 12 volt systeem wat nu ?

Berichtdoor aquanaut » 19 Dec 2016, 11:40

Wat Peter Jansen zegt,

Een Multiplus kan maar op één spanning werken.
Als je serieuze verbruikers wilt gaan laten werken op de omvormer kan het wellicht een oplossing zijn om je schip helemaal in 24V uit te voeren.
Voor eventuele verbruikers die echt gebonden zitten aan 12V pak je dan een DC/DC converter.

In het verleden werd een installatie wel vaker zonder acculader uitgevoerd.
Een omvormer is zeker geen gemeengoed, en serieus gebruik ervan is pas in de laatste 10- 20 jaar op gang gekomen.
Mede door de steeds verder dalende prijs van dergelijke componenten.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 1742
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16

Re: 24 en 12 volt systeem wat nu ?

Berichtdoor quichot » 19 Dec 2016, 16:54

Zet 's wat foto's van je schip in een volgende posting. Dat wordt hier zeker gewaardeerd. Even uploaden naar Tiny pics of een soortgelijke fotodumpsite en dan de forumvariant copypasten. Mijn zwager had een Gilissenkotter met een Perkins. Mooie schepen!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 1587
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: Amsterdam

Re: 24 en 12 volt systeem wat nu ?

Berichtdoor bobkocken » 20 Dec 2016, 21:26

Beste Mensen,

Bedankt voor de reactie vandaag had ik even de tijd verder te kijken dan mijn neus lang is. En tot de conclusie gekomen dat er 2 dynamo's zijn gemonteerd 1 voor de huishoudaccus 12volt 80 A en een 24 volt dynamo die aan de motor hangt waar volgens mij iets op het dashboard aan bedient kan worden als ik een schakelaar omtrek hoor ik een hoge pieptoon. Maar niks aan acculaders dus dat wil ik toch wel in gaan bouwen. Lijkt mij geen luxe dat wanneer je een keer leeg bent je via de walstroom de accu's laad. En dan voor hen die het interesseert. Hierbij een foto van onze aanwinst.

Afbeelding

Groetjes,

Bob
bobkocken
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 17 Dec 2016, 20:11
ligplaats: Vinkeveen

Re: 24 en 12 volt systeem wat nu ?

Berichtdoor Nerissa » 20 Dec 2016, 21:39

en die hoge pieptoon is niet van je oliedruk?

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:

Re: 24 en 12 volt systeem wat nu ?

Berichtdoor bobkocken » 20 Dec 2016, 21:52

Hallo Frans,

Lijkt mij vreemd dat ik zelf de zoemer van mijn oliedruk aan en uit kan zetten toch ?


Groetjes,

Bob
bobkocken
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 17 Dec 2016, 20:11
ligplaats: Vinkeveen

Re: 24 en 12 volt systeem wat nu ?

Berichtdoor Nerissa » 20 Dec 2016, 22:49

Daar heb je dan weer gelijk in,

maar ik weet niet wat iemand voor rare kronkels heeft gehad bij het aansluiten van de elektra.

het zou kunnen zijn: dat dat de knop is om spanning "aan"te zetten. en dat je daarna b.v. op een start knop duwt., dus een systeem zonder contactsleutel, maar wel met knopjes.

Anders moet je toch eens op onderzoek uit ;)
en dat is dan weer het leuke van deze hobby, genaamd:"boot".

Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:

Re: 24 en 12 volt systeem wat nu ?

Berichtdoor bobkocken » 20 Dec 2016, 22:58

Hoi Frans,

Nee heb wel een contact sleutel dus gaat toch om wat anders.

Groetjes,
Bob
bobkocken
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 17 Dec 2016, 20:11
ligplaats: Vinkeveen


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast