Pagina 8 van 8

Re: scheeps aggregaat

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2016, 09:47
door broekie
In de zuidelijke landen zie je zonne boilers op daken.
Als er wat ruimte is kun je water collectoren neerleggen naast je windmolen en zonne panelen.
Er werkt altijd wel wat :D

https://www.zoninhuis.nl/producten?gcli ... onneboiler

Misschien een gat in de markt voor schepen?

Re: scheeps aggregaat

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2016, 12:33
door R.C.Grootveld
broekie schreef:In de zuidelijke landen zie je zonne boilers op daken.
Als er wat ruimte is kun je water collectoren neerleggen naast je windmolen en zonne panelen.
Er werkt altijd wel wat :D

https://www.zoninhuis.nl/producten?gcli ... onneboiler

Misschien een gat in de markt voor schepen?

In relatie tot legionella heb ik zo mijn bedenkingen bij dit soort systemen ..

Re: scheeps aggregaat

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2016, 14:24
door Klaver vier
Bericht verwijderd

Re: scheeps aggregaat

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2016, 14:29
door Klaver vier
Het water uit een zonne collectoren wordt altijd bijverwarmd tot minimaal 65 graden om eventuele bacterien te doden.
De boiler heeft of een elektrisch element of hij wordt bijverwarmd door een cv ketel.
Bij voldoende zon is het eigenlijk wel een heel mooi systeem.
Gr René ( Klaver vier )

Re: scheeps aggregaat

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2016, 10:26
door R.C.Grootveld
Klaver vier schreef:Het water uit een zonne collectoren wordt altijd bijverwarmd tot minimaal 65 graden om eventuele bacterien te doden.
De boiler heeft of een elektrisch element of hij wordt bijverwarmd door een cv ketel.
Bij voldoende zon is het eigenlijk wel een heel mooi systeem.
Gr René ( Klaver vier )

Derhalve aan boord minder geschikt, want het ging in dit kader volgens mij juist om de situatie dat er geen extra energiebron beschikbaar is.

Re: scheeps aggregaat

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2016, 10:56
door Klaver vier
Helemaal mee eens Rob,we dwalen een beetje af.
Gr René ( klaver vier )

Re: scheeps aggregaat

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2016, 13:11
door broekie
Ik heb het artikel in de motorboot gelezen.
Staat niets baanbrekends in t.o.v. wat er hier is besproken over de generator.

Als alternatief geven ze een lithium-ion accuset die lichter is, naar verhouding meer energie bevat en voor 100% benut kan worden.
Verlegt het probleem alleen in mijn ogen.
Ook een kleine methanol generator die continue 50W tot 105W produceert op 1 liter methanol goed voor 50 uur.
Of een combi van de bovenste 2 met daarbij zonne panelen.

Benzine generatoren, bv de Honda, komt niet aan bod. Benzine wil je niet in je machine kamer.
Gas en geiser komen niet aan bod. Het artikel gaat over stroom.

Ik mis ook nog een lang verlengsnoer en draadloze walstroom. :D
Ik denk dat ik op het laatste wacht.

Re: scheeps aggregaat

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2016, 18:37
door pascall
broekie schreef:Ik heb het artikel in de motorboot gelezen.
Staat niets baanbrekends in t.o.v. wat er hier is besproken over de generator.

Als alternatief geven ze een lithium-ion accuset die lichter is, naar verhouding meer energie bevat en voor 100% benut kan worden.
Verlegt het probleem alleen in mijn ogen.
Ook een kleine methanol generator die continue 50W tot 105W produceert op 1 liter methanol goed voor 50 uur.
Of een combi van de bovenste 2 met daarbij zonne panelen.

Benzine generatoren, bv de Honda, komt niet aan bod. Benzine wil je niet in je machine kamer.
Gas en geiser komen niet aan bod. Het artikel gaat over stroom.

Ik mis ook nog een lang verlengsnoer en draadloze walstroom. :D
Ik denk dat ik op het laatste wacht.


Bij 100% ontladen heb ik zeer mijn twijfel.
Tot 30% ontladen is veilig, daar na ga je in de modes, schadelijk gebruik.
Bij 100% ontladen ziet de lader de accu als vol en is het einde oefening, alleen een handmatige, dus niet elektronische gestuurde handeling kan de accu dan nog (redden).

Mvg,

Pascal.