Pagina 5 van 8

Re: scheeps aggregaat

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2016, 11:34
door aquanaut
Mijn mening is dat met de huidige technieken het achterhaald is om een generator te installeren.
Kun je em goedkoop op de kop tikken , altijd meegenomen.
Als je nieuw moet gaan aanschaffen zijn er betere alternatieven.
Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen.

Als vergelijk kan dit document handig zijn:

https://www.victronenergy.com/upload/documents/VE_Marine_generator_test_RVA_07-jan-2008.pdf

Aquanaut

Re: scheeps aggregaat

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2016, 20:14
door R.C.Grootveld
quichot schreef:Zouden al die dagrecreatiebootjes die een Honda'tje aan wal zetten een douche en een combuis hebben denk je?

Nee ..... Daarom des te verbazingwekkender dat je die ... dingen ziet, of meer ... hoort.

Re: scheeps aggregaat

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2016, 21:03
door Klaver vier
Het is heel makkelijk ze hebben een heel grote stereo installatie
Gr René ( Klaver vier )

Re: scheeps aggregaat

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2016, 00:29
door R.C.Grootveld
Klaver vier schreef:Het is heel makkelijk ze hebben een heel grote stereo installatie
Gr René ( Klaver vier )

Aha, je bedoelt de "ik ben bang voor stilte" generatie die met oordoppen in de oren door het leven gaat, en het moet als maar harder.
Logisch, want door de herrie hebben ze op een 25e al aantoonbare gehoorbeschadiging ....
Dus horen ze die generator zelf niet eens meer.
Verklaart een hoop ....

Re: scheeps aggregaat

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2016, 10:28
door zoran
wat denken jullie van een brandstofcel,
gr.

Re: scheeps aggregaat

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2016, 13:14
door Popeye
zoran schreef:wat denken jullie van een brandstofcel,
gr.

Dat lukt niet zonder hersencel! :mrgreen:

Groet, Jack.

Re: scheeps aggregaat

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2016, 13:34
door aquanaut
zoran schreef:wat denken jullie van een brandstofcel,
gr.


Duur, omslachtig en bedroevende opbrengst.

Aquanaut

Re: scheeps aggregaat

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2016, 19:23
door quichot
Nog wel.
De zon bestookt alleen al de Sahara per etmaal met meer energie dan de wereld op dit moment nodig heeft. Omzetten naar elektriciteit is niet eens het grootste probleem, de heilige graal gaat opslag worden. Voor accu's, in welke vorm ook, schieten op die schaal eenvoudig de strategische voorraden zeldzame metalen te kort. Dat staat vast.
Waterstof uit elektrolyse daarentegen is op te slaan en in principe eeuwig te bewaren in tanks. Waterstoffabrieken kun je neerzetten bij grote zoetwaterbekkens. Denk aan het Victoriameer. Aanvoer van elektriciteit per kabel is met de huidige technologie goed mogelijk.
Een waterstofmotor of brandstofcel (maar dan versie 2.0) maakt op afroep van die waterstof weer energie, en haalt daarvoor de zuurstof uit de atmosfeer die bij productie is vrijgekomen. Atmosfeerneutraal dus. Het restproduct is 100% zuiver drinkwater. Winwin dus.
Het is nu nog toekomstmuziek, veel hobbels te nemen, veiligheidsissues, geopolitieke kwesties, maar ik zet mijn kaarten op waterstoftechnologie. Ik hoop het nog mee te maken.

Re: scheeps aggregaat

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2016, 21:22
door Popeye
quichot schreef:maar ik zet mijn kaarten op waterstoftechnologie. Ik hoop het nog mee te maken.


Ik ook!. Word ik misschien toch nog 100! :mrgreen:

Groet, Jack.

Re: scheeps aggregaat

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2016, 21:36
door broekie
Ja, het energie vraagstuk en de nieuwe mogelijkheden. We zullen alles moeten onderzoeken.
Ook aan boord.
Vandaag een zeer aangenaam en leerzaam bezoek gebracht aan de AA KANT.
Bij Wolf aan boord oa zijn en mijn energie voorziening bekeken en besproken.

Ik kom tot een voorlopige conclusie dat iedereen het organiseert zoals het voor haar/hem werkt en de voorkeur heeft.
Het hangt ook af van het soort schip en bijbehorend vaargedrag.

Voor mij is het uitbreiden van de accubank en omvormer met alles wat daarbij komt geen optie.
Ik kan dan iets langer alles doen, maar ook dat is na een dagje langer weer op.
Dat moet dan ook weer volgestopt worden en dat kost tijd, veel vaartijd of met walstroom via de lader.

Er moet dus een eigen energie bron/vorm bijkomen met een grote voorraad.
Een aggregaat op diesel of een tank gas.

Aggregaat is duidelijk:
-duur in aanschaf
-kan vervelend zijn voor anderen.
-efficiënte energie bron die onder alle omstandigheden alles levert wat je nodig hebt.

Gas:
-makkelijk verkrijgbaar en goedkoop.
-stuit op veiligheid bezwaren.
-voorziet niet in alles. Wel warmte, geen stroom.

Waar ik op vastloop kan met gas opgelost worden.
Komen we op de geiser.
Misschien met een geiser de boiler opwarmen?
Anders de boiler en de geiser afzonderlijk met afsluiters aan- en afkoppelen aan het leidingnet.
Zijn er moderne geisers die voldoen aan de veiligheid eisen die een verzekering stelt?