scheeps aggregaat

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor quichot » 16 Dec 2016, 21:34

Team Geiser, René!
Voorwaarde is wel een goede, stabiele waterdruk. Toen mijn vorige drukvat op z'n eind liep stond ik in de douche voortdurend koud bij te mengen en terug te schroeven.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor broekie » 17 Dec 2016, 10:29

Mijn bestaande systemen werken prima. warm water van de boiler en voldoende stroom via de 1600 Victron.
Laden gaat via 2 dynamo's, 12V starten en 24V voor de 2 x 220 AGM.
Aparte lader op 220V die ik zelden gebruik. Dat hoeft niet zwaarder.

Maar ..... als we met 4 personen een dag liggen, is de boiler wel op.
Nog wat lauw water en dat is vaak geen probleem voor een douche met warm weer.
Met zijn twee gaat het iets langer, maar de warmte is er wel af na een nacht. Ik ga hem ook extra isoleren. Misschien scheelt dat.
Dus voor warm water moet ik gaan varen, of walstroom hebben.

Maar ook iets van een oven/magnetron zou wel fijn zijn. Dan kom ik toch uit op een aggregaat.
Ik denk inderdaad dat Wolf de beste optie geeft, alleen die kielkoeling wordt lastiger.
Ieder geval wel een gesloten kast met waterkoeling.

Ik reken op ca. € 5000 - € 6000 euro incl.BTW.
Ik hoor ze wel eens draaien bij anderen. Dat is als je ergens lekker rustig ligt irritant.
Maar je hoeft het ding geen uren aan te hebben. Ik denk met een kwartier tot een half uur alles weer op orde te hebben.
Doe je dat op de dag als er toch gevaren enz. valt het toch wel mee?

Ervaring met merken iemand? of leveranciers?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor Molenkruiser » 17 Dec 2016, 10:52

Hoi,

Ik heb er ook wel aangedacht om een aggegraat aan te schaffen, maar inderdaad als je in de zomer naast andere schepen ligt en dat ding staat te snorren.....geluid en stank vanuit de uitlaat.
Tuurlijk het kan zeker heel fijn zijn als je afgelegen ligt "in the middle of nowhere", maar als dat niet echt het geval is....
Ik zie varen ook een beetje als kamperen. Korte douches om het warme water te sparen, niet al te veel verlichting etc aan om de accu's te sparen, simpele dingen koken omdat ik geen magnetron heb (dus regelmatig soep, macaroni etc). Dus dan heb ik geen aggegraat nodig.....
Maar oke, laten we eerlijk zijn, ik heb een eenvoudig bootje zonder al teveel franje, zo een aggegraat zou bijna evenveel kosten als mijn boot waard is. :D

Gr,

Jaco
Molenkruiser
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 10 Okt 2015, 19:19
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor Yep » 17 Dec 2016, 11:27

broekie schreef:Mijn bestaande systemen werken prima. warm water van de boiler en voldoende stroom via de 1600 Victron.
Laden gaat via 2 dynamo's, 12V starten en 24V voor de 2 x 220 AGM.
Aparte lader op 220V die ik zelden gebruik. Dat hoeft niet zwaarder.

Maar ..... als we met 4 personen een dag liggen, is de boiler wel op.
Nog wat lauw water en dat is vaak geen probleem voor een douche met warm weer.
Met zijn twee gaat het iets langer, maar de warmte is er wel af na een nacht. Ik ga hem ook extra isoleren. Misschien scheelt dat.
Dus voor warm water moet ik gaan varen, of walstroom hebben.

Maar ook iets van een oven/magnetron zou wel fijn zijn. Dan kom ik toch uit op een aggregaat.
Ik denk inderdaad dat Wolf de beste optie geeft, alleen die kielkoeling wordt lastiger.
Ieder geval wel een gesloten kast met waterkoeling.

Ik reken op ca. € 5000 - € 6000 euro incl.BTW.
Ik hoor ze wel eens draaien bij anderen. Dat is als je ergens lekker rustig ligt irritant.
Maar je hoeft het ding geen uren aan te hebben. Ik denk met een kwartier tot een half uur alles weer op orde te hebben.
Doe je dat op de dag als er toch gevaren enz. valt het toch wel mee?

Ervaring met merken iemand? of leveranciers?


Wat voor kachel heb je?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor Klaver vier » 17 Dec 2016, 11:56

Broekie,je gaat dit dus allemaal aanhalen om die boiler die in één dag afgekoeld is.
Dan ga je daar zo'n lawaai en stinkend aggregaat voor in zetten,zou mijn keus niet zijn.
Wij hebben een grote omvormer 4 grote accu's en een geiser en kunnen plusminus 3 dagen zonder walstroom,dan is het of de motor een tijd laten draaien of weer aan de walstroom.
Zonnepanelen hebben we niet,en we kunnen onbeperkt douche.
Mij bevalt het prima,ik overweeg wel om er misschien nog eens zonnepanelen op te leggen.
Helemaal onafhankelijk wordt je toch nooit,je moet toch ook af en toe water tanken,kan je gelijk weer stroom aanvullen
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor quichot » 17 Dec 2016, 12:34

Je hebt het over heel veel geld om een relatief klein luxeprobleem (deels) op te lossen.
Iemand schijnt ooit jachtschippers te hebben wijsgemaakt dat je nooit gas aan boord moet hebben. Maar je moest eens weten hoe één simpel gasflesje je onafhankelijkheid van de wal vergroot.
Niet alleen heb ik altijd on demand heet water, er draait ook een vierpits fornuis met oven en grill op, waarmee ik alle denkbare gerechten kan bereiden.
Dit alles kostte bijelkaar, inclusief buizen, fittingen, geiser en oven dus, give or take 1000 euro. En ik kan net zolang ergens wild liggen als ikzelf wil. Mijn accu's laden bij met zonnepanelen, waarop ook m'n koelkast draaait. Dat werkt perfect. Halverwege een zonnige dag schakelt de mppt-regelaar al over naar druppelladen, dag in dag uit, week in week uit.
Nou wil ik niemand 'aan het gas' hebben hoor, daar gaat het me echt niet om, maar soms zijn er oplossingen waar je misschien ten onrechte uit koudwatervrees aan voorbijloopt.

Toegegeven: een magnetron zit er niet in. Dat trekt m'n omvormer niet. Maar daarvoor geldt: heb je alleen voor die optie zoveel geld over? Alleen jij weet het antwoord! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor Klaver vier » 17 Dec 2016, 13:17

Weet wat je drinkt ,een boiler die regelmatig afkoeld is één bron van bacterién.
Beestjes beestjes alles wat ik zie als ik gedronken heb allemaal beestjes.
Gr René ( Klaver vier)
Magnetron heb ik ook niet wel nespresso,maar die gebruik ik meestal alleen in de haven
Klaver vier
 

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor broekie » 17 Dec 2016, 18:00

Ik heb wel gas aan boord, om te koken.
Verwarming is Eberpacher D5.

Als ik het goed begrijp is een aggregaat eigenlijk niks.
Waarom zitten er dan toch van die dingen in schepen?

Mee eens dat je e.e.a. ook op een ander wijze kan bereiken.
Een geiser zie ik niet zitten. Meer accu's en een grotere omvormer ook niet.

Met een aggregaat ben ik onafhankelijk, maar een goede is duur.
We gaan eens oriënteren op een goede en de kosten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor quichot » 17 Dec 2016, 18:30

broekie schreef:Als ik het goed begrijp is een aggregaat eigenlijk niks.

Nee hoor, dat zeg ik niet. Het zijn ideale dingen als je om wat voor reden ook even veel stroom nodig hebt. Een veilige back up ook, in combinatie met een acculader plus starthulp.

broekie schreef:Een geiser zie ik niet zitten.

Wat heb je tegen een geiser als je toch al gas aan boord hebt? Waarom zou je energie steken in het heet houden van water tijdens het overgrote deel van de dag dat je geen heet water nodig hebt, en dan nóg het risico lopen als laatste onder een koude douche te staan?

broekie schreef:Meer accu's en een grotere omvormer ook niet.

Hoeft ook niet om wal-onafhankelijk te zijn. Mijn servicebank is ook 'maar' 2 x 240Ah, en de omvormer 800w, piek 1600w. Niet bepaald een zware jongen, maar deze configuratie is meer dan zat voor alle gebruikers, koelkast en laptops.

broekie schreef:Met een aggregaat ben ik onafhankelijk, maar een goede is duur.

Nog onafhankelijker. Klopt. De mijne was tweedehands 700 euro. Maar die kan ik niet aanzetten in havens.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor Wolf1 » 17 Dec 2016, 18:51

Broekie, als ik je er een plezier mee doe, mag je best een keer komen snuiven, luisteren, en mee rammelen bij een 4 cylinder Kubota eigen bouw generator!
Gr. Wolf1
Ps..Ben hoogstwaarschijnlijk eerdaags bij je in de buurt.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten