scheeps aggregaat

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor broekie » 25 Dec 2016, 09:47

In de zuidelijke landen zie je zonne boilers op daken.
Als er wat ruimte is kun je water collectoren neerleggen naast je windmolen en zonne panelen.
Er werkt altijd wel wat :D

https://www.zoninhuis.nl/producten?gcli ... onneboiler

Misschien een gat in de markt voor schepen?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Dec 2016, 12:33

broekie schreef:In de zuidelijke landen zie je zonne boilers op daken.
Als er wat ruimte is kun je water collectoren neerleggen naast je windmolen en zonne panelen.
Er werkt altijd wel wat :D

https://www.zoninhuis.nl/producten?gcli ... onneboiler

Misschien een gat in de markt voor schepen?

In relatie tot legionella heb ik zo mijn bedenkingen bij dit soort systemen ..
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor Klaver vier » 25 Dec 2016, 14:24

Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Klaver vier op 25 Dec 2016, 14:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
Klaver vier
 

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor Klaver vier » 25 Dec 2016, 14:29

Het water uit een zonne collectoren wordt altijd bijverwarmd tot minimaal 65 graden om eventuele bacterien te doden.
De boiler heeft of een elektrisch element of hij wordt bijverwarmd door een cv ketel.
Bij voldoende zon is het eigenlijk wel een heel mooi systeem.
Gr René ( Klaver vier )
Klaver vier
 

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Dec 2016, 10:26

Klaver vier schreef:Het water uit een zonne collectoren wordt altijd bijverwarmd tot minimaal 65 graden om eventuele bacterien te doden.
De boiler heeft of een elektrisch element of hij wordt bijverwarmd door een cv ketel.
Bij voldoende zon is het eigenlijk wel een heel mooi systeem.
Gr René ( Klaver vier )

Derhalve aan boord minder geschikt, want het ging in dit kader volgens mij juist om de situatie dat er geen extra energiebron beschikbaar is.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor Klaver vier » 26 Dec 2016, 10:56

Helemaal mee eens Rob,we dwalen een beetje af.
Gr René ( klaver vier )
Klaver vier
 

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor broekie » 28 Dec 2016, 13:11

Ik heb het artikel in de motorboot gelezen.
Staat niets baanbrekends in t.o.v. wat er hier is besproken over de generator.

Als alternatief geven ze een lithium-ion accuset die lichter is, naar verhouding meer energie bevat en voor 100% benut kan worden.
Verlegt het probleem alleen in mijn ogen.
Ook een kleine methanol generator die continue 50W tot 105W produceert op 1 liter methanol goed voor 50 uur.
Of een combi van de bovenste 2 met daarbij zonne panelen.

Benzine generatoren, bv de Honda, komt niet aan bod. Benzine wil je niet in je machine kamer.
Gas en geiser komen niet aan bod. Het artikel gaat over stroom.

Ik mis ook nog een lang verlengsnoer en draadloze walstroom. :D
Ik denk dat ik op het laatste wacht.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor pascall » 28 Dec 2016, 18:37

broekie schreef:Ik heb het artikel in de motorboot gelezen.
Staat niets baanbrekends in t.o.v. wat er hier is besproken over de generator.

Als alternatief geven ze een lithium-ion accuset die lichter is, naar verhouding meer energie bevat en voor 100% benut kan worden.
Verlegt het probleem alleen in mijn ogen.
Ook een kleine methanol generator die continue 50W tot 105W produceert op 1 liter methanol goed voor 50 uur.
Of een combi van de bovenste 2 met daarbij zonne panelen.

Benzine generatoren, bv de Honda, komt niet aan bod. Benzine wil je niet in je machine kamer.
Gas en geiser komen niet aan bod. Het artikel gaat over stroom.

Ik mis ook nog een lang verlengsnoer en draadloze walstroom. :D
Ik denk dat ik op het laatste wacht.


Bij 100% ontladen heb ik zeer mijn twijfel.
Tot 30% ontladen is veilig, daar na ga je in de modes, schadelijk gebruik.
Bij 100% ontladen ziet de lader de accu als vol en is het einde oefening, alleen een handmatige, dus niet elektronische gestuurde handeling kan de accu dan nog (redden).

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten