Pagina 1 van 3

Wat gaat er mis met accu laden

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2016, 12:25
door haflam
In augustus voor het laatst binnen gekomen. Netjes aan de walvoeding gelegd, maar vergeten acculader aan te zetten.
Toen ik verleden week wilde starten gebeurde er niet veel.
Toen acculader aangezet en een week gewacht.
Gisteren wilde ik weer starten, maar hij trok hem met moeite een paar keer rond en daarna stortte de accu's in.
Tijdens het varen deden ze het goed.
Nu komt het rare.
Op de kWh meter bij de walvoeding zie ik dat ik in die week 12 kWh heb gebruikt. (Lader is enige gebruiker, de rest staat af via de nulschakelaar)
Volgens mij komt dat neer op 12.000 Wh / 12V = 1000 Ah.
Terwijl er toch echt maar 250 Ah aan accu's in ligt.
Zo geschat zijn de accu's dus wel 4 keer opgeladen.
Toch zijn ze na een kleine startpoging weer leeg, waar ik normaal wel 4 keer kan starten zonder tussendoor op te laden.

Heeft er iemand enig idee waarom de kWh's zo hoog zijn en wat er mis kan zijn?

Re: Wat gaat er mis met accu laden

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2016, 15:54
door jaccomiranda
Ik denk dat je accu's kapot zijn.
De berekening van het verbruik klopt niet, het ligt aan je acculader wat hij laad en wat hij zelf verbruikt. En je moet altijd meer in accu stoppen dan er uit komt. Daar zijn allerlei formules voor te vinden op het internet. Dat je onderweg wel stroom hebt, klopt. Dat is je dynamo die stroom levert, maar die staat waarschijnlijk 'vol' te laden. Die zal wel lekker warm worden dan.
Ik zou je accu's er even uithalen en naar een goede autogarage rijden en vragen of ze even willen testen.

Re: Wat gaat er mis met accu laden

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2016, 16:39
door aquanaut
Ik denk het niet, ik weet het zeker dat je accu's kapot zijn.
Eigenschap van een kapotte accu is ook dat hij stroom blijft vragen van de lader, vandaar het hoge verbruik.

Een autogarage kan meestal alleen de startcapaciteit bepalen door een kortsluit meting of meting op basis van interne weerstand.
Aangezien er geen "gebruiks" accu's in een auto staan, hebben ze daar geen testapparatuur voor.

Stop met laden, koppel de accu's los en meet de klemspanning, wacht een week en meet weer, als de spanning meer als 0,1-0,2V gezakt is, is de accu stuk.

Aquanaut

Re: Wat gaat er mis met accu laden

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2016, 16:43
door haflam
Was nog vergeten te melden dat de ene accu net een jaar oud is en de andere pas 6 maanden.
Kan het er aan liggen dat het een hele oude lader is?
Misschien dat die de accu's om zeep helpt.
Als ik 5 amp laden kies begint hij daar mee en na een tijd zakt de laadstroom naar 0,5 of 1 amp.
Maar of dat voldoende is weet ik niet.
Zijn onderhoudsvrije accu's, dus even electroliet controleren wil ook niet echt makkelijk.
Wel raar dat ze zo snel stuk zouden zijn.
Laden met dynamo gaat heel goed.
Na een stuk varen en laden via dynamo heb ik wel 48 uur afgemeerd gelegen op de huishoudaccu.
Daarna gewoon kunnen starten met de startaccu.
Nu wil het niet eens als ze parallel geschakeld zijn.

Om eerlijk te zijn zie ik het niet zo zitten om ieder jaar voor 600 euro accu's te kopen, dus vandaar dat ik zoek naar een oorzaak.

Re: Wat gaat er mis met accu laden

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2016, 16:45
door haflam
aquanaut schreef:Ik denk het niet, ik weet het zeker dat je accu's kapot zijn.
Eigenschap van een kapotte accu is ook dat hij stroom blijft vragen van de lader, vandaar het hoge verbruik.

Een autogarage kan meestal alleen de startcapaciteit bepalen door een kortsluit meting of meting op basis van interne weerstand.
Aangezien er geen "gebruiks" accu's in een auto staan, hebben ze daar geen testapparatuur voor.

Stop met laden, koppel de accu's los en meet de klemspanning, wacht een week en meet weer, als de spanning meer als 0,1-0,2V gezakt is, is de accu stuk.

Aquanaut


Dat kan ik natuurlijk altijd proberen.
Dank.

Re: Wat gaat er mis met accu laden

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2016, 16:48
door haflam
jaccomiranda schreef:Ik denk dat je accu's kapot zijn.
De berekening van het verbruik klopt niet, het ligt aan je acculader wat hij laad en wat hij zelf verbruikt. En je moet altijd meer in accu stoppen dan er uit komt. Daar zijn allerlei formules voor te vinden op het internet. Dat je onderweg wel stroom hebt, klopt. Dat is je dynamo die stroom levert, maar die staat waarschijnlijk 'vol' te laden. Die zal wel lekker warm worden dan.
Ik zou je accu's er even uithalen en naar een goede autogarage rijden en vragen of ze even willen testen.


Dat vol laden valt best mee.
In het begin eventjes, maar na half uurtje varen lees ik een laadstroom van bijna nul af.

Re: Wat gaat er mis met accu laden

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2016, 17:58
door quichot
Als de boordregelaar, dan wel de lader via walstroom echt zo snel de laadstroom dimt naar druppelwaarden zoals je zegt, dan snap ik niet waarom die bank zich dan toch gedraagt als een bodemloze put. Zit er niet ergens een sluiting in het verbruikerscircuit, lekt er spanning weg, of loopt er een verbruiker mee zonder dat je dat weet? Een lamdraaiend pompje o.i.d.?

Re: Wat gaat er mis met accu laden

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2016, 22:59
door varg
haflam schreef:Was nog vergeten te melden dat de ene accu net een jaar oud is en de andere pas 6 maanden.
Kan het er aan liggen dat het een hele oude lader is?
Misschien dat die de accu's om zeep helpt.


JA! Een oude acculader kan een nieuwe accu in korte tijd vemoorden. ligt aan iets wat ze rimpelspanning noemen.
Hier een geleend stukje van het accuwarenhuis:
50 Hz Laders
Met conventionele laders worden alle 50 Hz laders bedoeld, ook wel aangeduid als lineaire of transformatorladers. Zij transformeren de hoge netspanning met behulp van een transformator aan de primaire zijde omlaag naar een lagere wisselstroomspanning aan de secundaire zijde. Zulke transformatoren zijn relatief zwaar door de grote ijzerkern die nodig is voor de frequentie van het lichtnet (50 Hz) Vervolgens wordt de 50 Hz wisselstroom met diodes gelijkgericht naar gelijkstroom om de accu mee te laden. Dit is geen zuivere gelijkstroom en spanning, maar deze pulseert enigszins omdat netspanningsfluctuaties aan de primaire zijde van de transformator overeenkomstige schommelingen veroorzaken aan de secundaire kant. Dit wordt rimpelspanning genoemd en veroorzaakt het brommende geluid in de lader en de batterij. Met name VRLA accu's zijn erg gevoelig voor rimpelspanning zodat op termijn de levensduur ernstig kan worden bedreigd.
Het rendement van een convertionele lader ligt rond de 75% - met andere woorden: er gaat een kwart meer elektrische energie naar de primaire zijde van de lader, dan er aan de secundaire zijde uitkomt.

Koop eerst een moderne acculader en vervang dan je accu's.
Mijn prive-mening: AGM accu's zijn op een schip mijn favoriet. Hebben een lange levensduur, zijn robuust en tolerant en houden goed hun spanning vast.
Arnold

Re: Wat gaat er mis met accu laden

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2016, 23:06
door aquanaut
Vermeld ook even over wat voor accu's we het precies hebben, en wat voor lader.
Misbruik van een accu kan hem binnen 1 week om zeep helpen.

Aquanaut

Re: Wat gaat er mis met accu laden

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2016, 23:07
door haflam
Net nog even testje gedaan door van beide accu's de spanning te testen. Beide waren 13.5 V. Even kort gestart met accu's parallel.ging niet. Daarna van beide weer de spanning getest. Startaccu was nog 13.5, huishoud nog maar 11. Denk dus dat die toch kapot is, wadnt het is de grootste van de twee. (160 Ah tov 75 Ah).
Startaccu was begin van seizoen gekocht. Er stond een enorme loeibak, die niet te tillen was. Omdat ik hem alleen als startaccu wilde gebruiken (vorige eigenaar stond altijd parallel zei hij) leek een accu van 75 Ah, 600 Acc mij genoeg. De startstroom is volgens het boekje maar 140 A. Die accu is beter te tillen en vermindert gewicht over SB, zodat ik ook geen slagzij meer heb.
Eenmaal geplaatst bleek deze toch te zwak, maar met beide parallel had ik, ook na een nacht op de huishoud, voldoende sap om te starten.
Ben bang dat ik zo de huishoud toch te veel pijn gedaan heb.
Nieuwe huishoud kopen maar en meteen de start ook maar verzwaren. Nog even denken of ik daar ook een grote ga plaatsen, of dat ik een zelfde parallel ga plaatsen voor meer Ah.

Dank voor het meedenken.