verkeerd zuinig?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: verkeerd zuinig?

Berichtdoor quichot » 15 Nov 2016, 09:40

@Stentor, ik kan die ervaring niet delen. Misschien kijk je alleen naar de laatste paar postings, maar bij mij aan boord draaien dus alle gebruikers, inclusief omvormer en koelkast, al probleemloos het hele jaar uitsluitend op de energie uit die 3 x 65Wp paneeltjes. 's Zomers met een zonnetje erbij leveren die zelfs meer energie dan ik op kan. Dan staat de mppt-regelaar al vanaf 11h 's morgens op druppelladen. Dus het valt in de praktijk best mee.
Met deze combi gaat ik nu voor het eerst in dit testjaar de donkere dagen voor kerst in, en nu blijkt het vermogen inderdaad te kort te schieten, vandaar mijn uitbreidingsplan. Waarbij ik overigens aanteken dat de koelkast in de wintermaanden óf uitstaat (want omgevingstemperatuur is als ik niet aan boord ben lager dan normale koelkasttemperatuur), óf aan de walstroom hangt.
Maar dank voor je meedenken, elke input is welkom!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: verkeerd zuinig?

Berichtdoor elrenegado » 20 Nov 2016, 10:00

quichot schreef: maar nu alweer twee jaar aan m'n 'eigen' steiger bij een verenigingshaven in Halfweg.


bij de Swaenenburght ?
Dan heb ik deze zomer voor je gelegen....
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: verkeerd zuinig?

Berichtdoor quichot » 20 Nov 2016, 11:19

aquanaut schreef: Ik denk dus, gezien de vlak liggende opstelling dat het vermogen in de praktijk echt niet boven de 200W uit gaat komen. (met het 4e paneel natuurlijk)
In dat geval kun je met een relatief goedkope MPPT 75/15 in je behoefte voorzien.
De stap daarna is namelijk direct de 100/30 welke 2x zo duur is.


Ja , maar nou moeten we even oppassen. Ik wil straks niet wéér net te krap zitten. Weer een overtollige MPPT-regelaar erbij is duurder dan nu in één keer de goeie kopen.
Mijn redenatie: effectief 200W opbrengst uit 260Wp geïnstalleerde panelen die een 12V-bank voeden, dan kom ik op 200/12 = 16,6A
Ben ik dan met 15A niet weer verkeerd zuinig bezig?

elrenegado schreef:bij de Swaenenburght ?
Dan heb ik deze zomer voor je gelegen....


Grappig! Ik was zeker niet aan boord?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: verkeerd zuinig?

Berichtdoor aquanaut » 20 Nov 2016, 22:34

De opgegeven vermogens van een PV paneel zijn Wp (Watt Peak) vermogens.
Het geeft het product aan van de, in een test opstelling behaalde, maximale stroom bij een maximale spanning.
Deze waarden worden enkel en alleen behaald als licht er recht invalt en dan bij een zo laag mogelijke temperatuur.

In ons koude kikkerlandje zal de zon nooit rechtstandig in vlak opgestelde panelen vallen, en de dagen dat dat bijna lukt is het vaak zo warm dat op deze manier het vermogen alweer gereduceerd is.

Eén ding is zeker, bij je huidige model MPPT zal er nooit meer vermogen worden doorgegeven als 135W bij 12V.
Bij de MPPT 75/15 is dat 200W.

4 x 65Wp is 260Wp, toegegeven dat is hoger als het maximaal vermogen van de regelaar, maar gezien het bovenstaande denk ik niet dat de panelen dat daadwerkelijk in de praktijk gaan opbrengen.

Ben je straks van plan meer panelen aan te gaan sluiten is het misschien wel slim om direct een grotere regelaar aan te schaffen, MAAR....

Let op, het is niet de bedoeling om verschillende soorten panelen op 1 regelaar aan te sluiten, dus als de panelen welke je wilt gaan toevoegen significant afwijken van de reeds aanwezige panelen kun je ze beter op een separate regelaar plaatsen.

Als je gegevens hebt van de huidige en nieuwe panelen wil ik er wel een voor je aan rekenen hoor!
De waardes die hier voor nodig zijn, zijn het vermogen in Wp / de Vmpp (werkspanning) en Voc (open klem spanning)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: verkeerd zuinig?

Berichtdoor quichot » 21 Nov 2016, 09:34

Het is bij mij een beetje stap voor stap gegaan. Als ik van tevoren had geweten waar het naar toe moest, had ik het anders aangepakt.

Vier jaar geleden wilde ik een paneeltje om de accu een beetje vol te houden als ik niet voer. Een simpel setje van 65Wp met een regelaartje leek me voldoende. Na gebleken effectiviteit dat jaar besloot ik het systeem uit te breiden. Gelukkig wees de leverancier mij op de noodzaak door te gaan met exact hetzelfde paneel. Die twee panelen presteerden zo goed dat ik het aandurfde de servicebank geheel afhankelijk te maken van zonne-energie. Dus kocht ik mijn derde 65Wp paneel bij dezelfde leverancier. Nu wil ik een vierde 65Wp paneel toevoegen, exact gelijk aan de drie die ik al heb. En dan is de beschikbare ruimte aan dek op. Verdere uitbreiding voorzie ik in de nabije toekomst niet.

@aquanaut, ik pm je wel even de exacte gegevens, dan komen we er wel uit.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: verkeerd zuinig?

Berichtdoor elrenegado » 22 Nov 2016, 10:12

quichot schreef:
Grappig! Ik was zeker niet aan boord?


nope...
Ik herkende de naam van de boot, en dacht neeej joh, dat is hem niet.. :lol:
Wel dus...
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: verkeerd zuinig?

Berichtdoor quichot » 02 Dec 2016, 11:44

aquanaut schreef:Als je gegevens hebt van de huidige en nieuwe panelen wil ik er wel een voor je aan rekenen hoor!
De waardes die hier voor nodig zijn, zijn het vermogen in Wp / de Vmpp (werkspanning) en Voc (open klem spanning)

Aquanaut


Je hebt een pb!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten