verkeerd zuinig?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

verkeerd zuinig?

Berichtdoor quichot » 13 Nov 2016, 11:22

In dit testjaar gaan m'n drie 65Wp paneeltjes voor het eerst de lange winternachten in. En nu blijkt dat de permanent bijstaande 230v-omvormer waarop de koelkast draait zich in de nanacht uit te schakelen. Gedurende een korte dag met zwaar bewolk weer laadt de accubank (2 x 220Ah 12v parallel gel) kennelijk onvoldoende bij.
Nu dacht ik, ik heb nog een keurig plekje voor een vierde 65Wp paneeltje, dat zet ik er bij. Echter, mijn blue power omvormertje gaat maar tot 10A.

Nu kan ik natuurlijk eentje kopen die tot 20A gaat, maar is dat nodig?
Mijn redenering is als volgt: 's zomers heb ik met drie panelen stroom zat, dus als mijn omvormertje de opbrengst van vier panelen terugschroeft tot 10A, who cares. En 's winters leveren die vier paneeltjes waarschijnlijk wél genoeg stroom om de boel aan de gang te houden, maar halen in het schrale winterlicht de 10A toch niet. Dus kan ik die 10A omvormer net zo goed laten zitten.

Ben ik verkeerd zuinig bezig?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: verkeerd zuinig?

Berichtdoor Ronaldmuzie » 13 Nov 2016, 13:10

De omvormer schroeft niks terug het is wat hij maximaal aankan dus als hij meer als die 10 amp voor zijn kiezen krijgt gaat hij kapot.

Gewoon grotere kopen en de kleine op mk verkopen

Gr ronald
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: verkeerd zuinig?

Berichtdoor Klaver vier » 13 Nov 2016, 15:19

Met Ronald eens ik denk dat je voor €90.- klaar ben,dan ga je toch niet tobbe,even aquanaut een pb sturen
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: verkeerd zuinig?

Berichtdoor aquanaut » 13 Nov 2016, 19:07

Ik heb het al meermalen gepost, maar om het verhaal duidelijk te maken....
Om een gemiddelde koelkast qua energieverbruik bij te houden gedurende de zomermaanden moet je ongeveer 160Wp aan panelen neerleggen (vlak) met een MPPT type regelaar.
Guido, jij hebt meer als 160Wp aan panelen liggen, maar ook een koelkast die gemiddeld zuiniger is (hebben we volgens mij vorig jaar nog berekend)
Alleen, je regelaar kan maximaal een stroom verwerken van 10A, waardoor het effectieve vermogen van de 3 stuks 65Wp panelen wordt begrenst tot 140Wp.
Simpelweg omdat de regelaar niet meer vermogen kan verwerken.
Nu zullen jouw vlak liggende panelen in de praktijk echt niet veel meer opbrengen als deze laadstroom, dit zal dan ook het behoud van de regelaar zijn geweest.
Als je er nu meer panelen aan gaat knopen gaat de opbrengst waarschijnlijk wel iets omhoog, maar loop je het risico dat je de regelaar in Juli opblaast.
In mijn optiek ben je dus beter af met een zwaardere regelaar in combinatie met dat extra paneel.
Als je dan direct een MPPT type regelaar aanschaft ben je ook van het gevaar van te veel vermogen af, een MPPT begrenst namelijk wel automatisch een te veel vermogen aan de ingang.
Ik denk dus, gezien de vlak liggende opstelling dat het vermogen in de praktijk echt niet boven de 200W uit gaat komen. (met het 4e paneel natuurlijk)
In dat geval kun je met een relatief goedkope MPPT 75/15 in je behoefte voorzien.
De stap daarna is namelijk direct de 100/30 welke 2x zo duur is.
Heb je de specificaties van de toe gepaste panelen dan kan ik kijken welke regelaar het beste toegepast kan worden en hoe deze aan te sluiten.

Aquanaut

Toch ben ik wel bang dat ook 200W niet voldoende gaat zijn om zonder externe bron de winter door te komen!
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: verkeerd zuinig?

Berichtdoor quichot » 14 Nov 2016, 00:04

Mark en meedenkers, het is me wel duidelijk. Ik dacht wat geld te besparen, maar het moet toch de mppt 75/15 hebben. Dan hou ik mijn huidige mppt 75/10 over. Niet nieuw in doos, maar prima werkend. Dus meelezende geïnteresseerden...

Twee weken terug laadde de combinatie nog voldoende om te koelen, en wees de voltmeter midden op een zonnige dag nog 13V aan. Afgelopen zaterdagmorgen zag ik dat de omvormer zichzelf had uitgeschakeld. De dagen korten nu echt, en het is ook nog bijna de hele week zwaar bewolkt geweest in het westen.
Inmiddels zijn de accu's weer goed vol, maar de omvormer/koelkast laat ik uit. Die heb ik pas weer nodig als ik ga varen. Dan koel ik een etmaal voor op walstroom, en als ik vaar kan ik laden via de hoofdmotor. De eerste tocht staat trouwens pas gepland voor april, en dan is het waarschijnlijk al weer lang genoeg licht.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: verkeerd zuinig?

Berichtdoor elrenegado » 14 Nov 2016, 09:49

heb je de panelen in serie staan of parallel ?

Voorheen had ik de mijne parallel staan, maar was de opbrengst met bewolking bedroevend,
Nu ze in serie staan heb ik al een laadstroom met flinke bewolking.
Mijn boot ligt niet aan de walstroom, en er staan wel een paar kleine verbruikers continu aan (timer kachel, temp meter, omvormer, displays van mppt en bmv ), na 2 maanden er niet geweest te zijn, zag ik vorige week dat de accu's nog op 100% stonden met een voltage van 14,1v
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: verkeerd zuinig?

Berichtdoor quichot » 14 Nov 2016, 10:42

Nee, ze staan in serie.
En dat gaat op zich ook best wel goed, maar met 3 x 65Wp over een mppt 10A is koelen en vriezen op 230V via een permanent standby staande omvormer, naast de 'normale' gebruikers (verlichting, pompen), in de winter gewoon net iets teveel gevraagd. Vandaar mijn uitbreidingsplannen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: verkeerd zuinig?

Berichtdoor aquanaut » 14 Nov 2016, 14:04

Guido,
Uitkijkend over het Oosterdok dit draadje verder gelezen.
Het was mij even ontschoten dat je een MPPT 75/10 had.
Deze reglaar gaat van oververmogen niet kapot!
Alleen zal het maximale vermogen wat deze regelaar aan de accu's levert niet meer zijn als wen watt op 135.
Je bent in alle gevallen beter af met de 75/15.
De Jonge Willem ligt niet toevallig in het Oosterdok, toch?
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: verkeerd zuinig?

Berichtdoor quichot » 14 Nov 2016, 15:50

Haha, nee! Daar liggen ten oosten van Nemo alleen A-status monumenten, en ten westen alleen charters. Verder liggen er t.o. de Prins hendrikkade nog een aantal onbestemde woonschepen, die ik geen van allen ooit heb zien varen.
Ik lag altijd aan de kop van de Borneokade, t.o het begin van het AR-kanaal, maar nu alweer twee jaar aan m'n 'eigen' steiger bij een verenigingshaven in Halfweg.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: verkeerd zuinig?

Berichtdoor stentor950 » 14 Nov 2016, 18:58

quichot,

Tussen theorie en praktijk zit een levensgroot verschil. Helemaal als je de zomer met winter vergelijkt qua opbrengst van zonnepanelen. Vanaf eind maart tot eind september heb je tenminste 12 uur daglicht, en in de maanden mei, juni en juli zo'n 16 uur daglicht. Daarnaast staat de zon veel hoger. Ook van belang is de hoeveelheid instraling op je paneel. Dit is afhankelijk van de stand van de zon ten opzichte van de stand van je paneel en de hoeveelheid instraling. De beste maanden zijn wat dat betreft april t/m juni, waarin de maand mei er vaak uitspring omdat de lucht dan nog relatief weinig stof bevat.

Ik heb 10 panelen op het dak van mijn huis liggen met elk een theoretische opbrengst van 255 Wp dus een totale theoretische opbrengst van 2550 Wp. Dit ZOU je kunnen halen bij een optimale stand t.o.v. de zon met maximale instraling. Mijn panelen staan ZZW gericht, dus niet optimaal. De maximale opbrengst heb ik vorig jaar mei gemeten. Dit was op een zeker moment 2240 Watt. Meestal meet ik ongeveer 2000 Watt bij zonnig weer gedurende de zomermaanden. Over de gehele dag gemeten kom ik gemiddeld in deze periode op ongeveer 14 Kw per dag. In alle andere maanden van het jaar zit ik daar dik onder en mag gedurende de wintermaanden blij zijn als ik de 2 Kw per dag haal.

Vandaag- 14 november- is het de gehele dag bewolkt geweest. Mijn opbrengst 0,8 Kw, waarbij het piekvermogen op 247 Watt lag. Daar kan ik de koelkast nog niet eens op laten draaien.

Ik denk dat jij uitgaat van het theoretisch vermogen, maar dat ga je bij lange na niet halen. Wat dat betreft is "meten is weten". Los van het feit dat je er een koelkast - en misschien nog wel wat meer- op wilt laten draaien, trekt je omvormer ook nog eens 5 tot 10 procent van de capaciteit weg. Blijft er niet veel over. Ik gebruik mijn paneeltje op de boot in de winter - 135 Wp- alleen om de accu's op peil te houden en dat gaat prima.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten