Dynamo

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Dynamo

Berichtdoor Marie Christina » 30 Okt 2016, 10:06

quichot schreef:Ik heb altijd begrepen dat het afgegeven amperage wordt bepaald door de vraag, in casu de beladingstoestand van de accu en het aantal ingeschakelde gebruikers. Dus een 110A wisselstroomgenerator levert niet automatisch 110A. Hij kan dat leveren, maar dat lijkt me een ander verhaal. Ik vraag me af of die generator, zelfs als de accu halfvol is, daar gelijk met een gestrekt been van 110A ingaat. Maar laat me weten of ik er naast zit!

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar ik weet nog van mijn natuurkundelesjes van 1000 jaar geleden: "Stroom loopt, spanning staat"
Zie het als een waterkraan.
De spanning staat er altijd op.(waterdruk)
Pas als de kraan opengedraaid wordt gaat het water stromen.
Hoe verder kraan opengedraaid wordt (weerstand verlagen) hoe harder het water (ampère) gaat stromen.

Dus zo beredeneerd heb je helemaal gelijk.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Dynamo

Berichtdoor Klaver vier » 30 Okt 2016, 11:29

Goed voorbeeld Menno,ik heb hem bij de notities in mijn telefoon gezet ,want ik haal altijd de boel door elkaar.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Dynamo

Berichtdoor quichot » 30 Okt 2016, 12:19

Grappig beeld inderdaad: je kunt met een brandweerkraan ook best een glaasje water vullen, mits je 'm maar een heel klein beetje openzet.
In relatie tot de topicvraag is het dus zo dat je die zwaardere, meersnarige poelie waarschijnlijk helemaal niet nodig hebt, omdat het amperage nooit zal uitkomen boven de normaal te verwachten vraag.
Wat natuurlijk tegelijkertijd inhoudt dat hier een generator van 110A onnodig zwaar is.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Dynamo

Berichtdoor Frans525 » 30 Okt 2016, 13:09

Bedankt voor de reacties.
Die 110A gaat hij niet laden dus, mits de accu's niet helemaal leeg zijn.
Wat ik overigens altijd voorkom!
Wat betreft de snaar. Ik denk dat het probleem zich voor gaat doen bij het uitzetten van de motor.
De motor staat abrupt stil. En de 110A dynamo neemt in mijn ogen meer massa mee om rond te draaien, als een 30A dynamo.

Gr. Frans
Frans525
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 Dec 2015, 18:06
ligplaats:
info:

Re: Dynamo

Berichtdoor quichot » 30 Okt 2016, 13:38

Er zal best wat meer koperdraad in de wikkelingen zitten, maar ik denk niet dat de traagheid van de rotormassa de snaar zal doen doorslippen als je de motor stopt. Die kachelt nog een paar omwentelingen na. Je steekt per slot geen ijzeren staaf in het vliegwiel om hem te stoppen. Of... :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Dynamo

Berichtdoor Klaver vier » 30 Okt 2016, 16:53

De dynamo draait echt niet langer door,die remt op het magnetischme,zo' n dynamo pakt een paar pk vermogen weg.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Dynamo

Berichtdoor Marie Christina » 30 Okt 2016, 20:32

Klaver vier schreef:Goed voorbeeld Menno,ik heb hem bij de notities in mijn telefoon gezet ,want ik haal altijd de boel door elkaar.
Gr René ( Klaver vier)

Ik vond elektro vroeger altijd beremoeilijk.
Tot ik een leraar kreeg die het vergeleek met een kraan, een tuinslang en een tuinsproeier.
Daarmee is alles inzichtelijk te maken.

-Spanning: is de waterdruk.
-Schakelaar: de kraan.
-Bak water op een trapje: de + pool.
-Gaatje in de bak: water stroomt naar de grond (aarde): de - pool.
-Dunne tuinslang: veel weerstand, hogere stroom.
-Dikke tuinslang: weinig weerstand, weinig stroom.
-Serie schakelen: (meerdere tuinsproeiers achter elkaar) waterdruk neemt af, alle tuinsproeiers gaan langzamer draaien, want de waterdruk (spanning) wordt verdeeld over alle tuinsproeiers. Dus spanning neemt af.
-Parallel schakelen: in de tuinslang zit een T-stukje naar tuinsproeier 1, daar gaat wat water heen, maar wordt onmiddellijk weer aangevuld door de kraan en kan doorstromen naar tuinsproeier 2 etc. Dus de waterdruk neemt niet af: spanning neemt niet af.
-Hele grote tuinsproeier op een klein kraantje? : te weinig waterdruk, het tuinsproeiertje zal niet of heel langzaam gaan draaien. Dus te weinig spanning. ( bv 24V motortje op een 12V accu)
-Heel klein tuinsproeiertje op grote kraan? : teveel waterdruk, tuinsproeiertje gaat als een gek draaien of wordt zelfs opgeblazen door de waterdruk.
Etc.

Water en stroom gaan niet graag samen, maar zijn wel zeer goed als zodanig te vergelijken.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Dynamo

Berichtdoor Klaver vier » 30 Okt 2016, 23:09

Mooi stukje Menno
Gr René
Klaver vier
 

Re: Dynamo

Berichtdoor vuuren1 » 31 Okt 2016, 02:15

Als alles normaal verloopt zal een max. 110 A dynamo nooit 110A laden maar als de accu's toevallig plat liggen misschien wel.

De 110A zal de dynamo pas willen laden bij een verhoogd motortoerental, bij stationair toerental wordt er nooit 110A geladen (afhankelijk van de overzetverhoudingen van de krukas naar de dynamo, maar dat is redelijk standaard).

Je hebt het grotendeels zelf in de hand als je de boel een beetje in de gaten houdt.
Dan moet het op die manier met een V snaar van een goede herkomst kunnen.

Standaard hebben dergelijke dynamo's een bredere snaar of een multi-rib snaar (maar dat is geconstrueerd voor leken die ner
gens naar kijken).
Tevens zou er op je 110A dynamo dus een poelie moeten zitten voor een andere (soort en of maat) snaar dan de standaard maat op een Indenor?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dynamo

Berichtdoor Frans525 » 09 Jun 2017, 18:49

Nog even een terugkoppeling.

In eerste instantie toch een v-snaar geprobeerd. Echter was de poelie die ik gebruikt had eigenlijk net iets te breed voor de v-snaar, waardoor de snaar te veel op het hart van de poelie liep.
Ging met volle accu's goed. Tot dat de accu's half leeg waren en de dynamo zijn werk ging doen.
Bij het starten van de motor brak de snaar.
Toen toch maar besloten om het om te bouwen voor een multiriem. Inmiddels heb ik dit gedaan, en de riem blijft heel.

Hierbij nog een foto
Afbeelding
Frans525
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 Dec 2015, 18:06
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten