Pagina 1 van 4

Aardlekschakelaar

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2012, 11:13
door Wim Niessen
Komt bij gebruikmaking van een scheidingstrasfo de aardlekschakelaar in het 220V walstroom circuit of moet deze na de scheidigngstrafo worden geinstalleerd..

Re: Aardlekschakelaar

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2012, 20:34
door Rob Art
Na de scheidingstrafo (aan de secundaire zijde) Wim.
Misschien overbodig om te vertellen, maar de wal aarde dus niet in de trafo aansluiten maar af isoleren (wel in de walstroomkabel meenemen). Secundair éénmalig even een nul aarde koppeling maken om een Nieuwe aarde aan boord te creëren en je ALS goed te kunnen laten functioneren.

Re: Aardlekschakelaar

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2012, 20:57
door Wolf1
Rob Art schreef:Misschien overbodig om te vertellen, maar de wal aarde dus niet in de trafo aansluiten maar af isoleren (wel in de walstroomkabel meenemen). Secundair éénmalig even een nul aarde koppeling maken om een Nieuwe aarde aan boord te creëren.
Rob. aarde van de wal niet aansluiten op scheidingstrafo ?
Ik heb altijd aarde wel aangesloten en de trafo geïsoleerd opgesteld.
Gedachtegang: metaal van trafo kan niet onderstroom komen te staan van walvoeding, alleen nog van secundaire winding, maar is toch beter dan niets !
Gr. Wolf1

Re: Aardlekschakelaar

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2012, 21:48
door Rob Art
Wolf1 schreef:Ik heb altijd aarde wel aangesloten en de trafo geïsoleerd opgesteld.

Zal gerust werken, maar de standaard trafo die je koopt worden niet geïsoleerd opgesteld. En als de opstelling geïsoleerd is hoe weet je dan dat dit goed is gebeurd en goed blijft? Je zou dan je opstelling telkens moet meten (meggeren).
Hier kan je ook lezen wat Victron adviseert. Hou je je daar niet aan dan vervalt elke aansprakelijkheid of garantie.

Re: Aardlekschakelaar

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2012, 08:17
door Wolf1
Rob, de handleiding waar je naar verwijst geeft nu niet bepaald een grote duidelijkheid op dit gebied.
De aarde van de wal wordt hier ook gewoon aan de trafo aangesloten (dus niks isoleren) en er wordt dan ook nog gepraat tijdens het liggen in het water, over het aanleggen van een jumper tussen de walaarde en J34A.
Zoek is een duidelijker stukje papier ?
Gr. Wolf1

Re: Aardlekschakelaar

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2012, 12:17
door fox4you
Afbeelding

Re: Aardlekschakelaar

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2012, 19:20
door Rob Art
Wolf1 schreef:De aarde van de wal wordt hier ook gewoon aan de trafo aangesloten (dus niks isoleren) en er wordt dan ook nog gepraat tijdens het liggen in het water, over het aanleggen van een jumper tussen de walaarde en J34A.

Het is eigenlijk heel simpel. De aarde komt binnen op de (in dit geval de victron) scheidingstrafo en wordt aangesloten op een aardklem. Deze aardklem is zwevend. Als men de bood nu op de wal hebt staan moet je de jumpers plaatsen zoals omschreven. Als je dit hebt gedaan is de bood in zijn geheel geaard (omdat je dus op de wal staat en niet meer in het water).

Re: Aardlekschakelaar

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2012, 19:59
door Wolf1
Rob Art schreef:Het is eigenlijk heel simpel. De aarde komt binnen op de (in dit geval de victron) scheidingstrafo en wordt aangesloten op een aardklem. Deze aardklem is zwevend. Als men de bood nu op de wal hebt staan moet je de jumpers plaatsen zoals omschreven. Als je dit hebt gedaan is de bood in zijn geheel geaard (omdat je dus op de wal staat en niet meer in het water).

Rob Victron schrijft: Als de boot in het water ligt, verbindt de PE draad vanuit de input PE klem
met jumper J34A (zwarte draad in fig. 4). Nu zijn de in- en output gescheiden
van elkaar.
Waar wordt de wal PE nu mee verbonden ?
Gr. Wolf1

Re: Aardlekschakelaar

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2012, 21:12
door Rob Art
Wolf1 schreef:Als de boot in het water ligt, verbindt de PE draad vanuit de input PE klem
met jumper J34A (zwarte draad in fig. 4). Nu zijn de in- en output gescheiden
van elkaar.Waar wordt de wal PE nu mee verbonden ?

Met niks.
De J34A is een parkeerstand voor de draad die je met J34 moet verbinden als je op de wal staat.


LET OP, in het verhaaltje dat fox4you rood heeft gemaakt word gesproken over de SECUNDAIRE aarde (dus NIET de PE wal aarde)!

Re: Aardlekschakelaar

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2012, 23:50
door Wolf1
Rob Art schreef:De J34A is een parkeerstand voor de draad die je met J34 moet verbinden als je op de wal staat.

Dat staat er dus niet !
De gehele tekst:

Als de boot in het water ligt, verbindt de PE draad vanuit de input PE klem
met jumper J34A (zwarte draad in fig. 4). Nu zijn de in- en output gescheiden
van elkaar.

Indien de boot op de wal ligt (winter periode of onderhoud) moet u, om de
veiligheid te waarborgen, de aardleiding in de boot direct verbinden met de
input. Dit kunt u bewerkstelligen door de PE draad van de input PE klem te
verbinden met J34 (groen of grijze draad in fig. 4).
En wordt de groene draad rechtstreeks van de walaarde aansluiting aan de J34 gekoppelt.
Dus blijft nog steeds de vraag open: Waar is de verbinding (zwarte draad) voor, van de walaarde naar J34A voor?
Gr. hoop niet dat je me lastig vindt Wolf1