Aardlekschakelaar

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor henkvd » 25 Feb 2012, 00:05

Zwarte draad , er is geen zwarte draad, het is een getekende verbinding.
groene draad er is geen groene draad er is een getekende verbinding.

Geen idee welke kleur het bewuste draadje eigenlijk wel heeft, maar dat is hier niet van toepassing op de getoonde tekening, het is er in ieder geval maar 1.

Wat er bedoelt wordt

Met de boot in het water verbind de jumperdraad die aan gesloten is aan de inkomende aarde met terminal 34a
34a is nergens aan aangesloten en is alleen een parkeerstand.

Uit het water verbind de jumperdraad aan 34a deze is doorverbonden met de aardaansluiting van de secundaire kant van de trafo.

Een schemaatje had hier veel duidelijker geweest, of voor beide toestanden een eenduidige tekening.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor Rob Art » 25 Feb 2012, 00:15

Wolf1 schreef:hoop niet dat je me lastig vindt Wolf1

Nee hoor, ben wel wat gewend.

Henk was me even voor met antwoord geven.
Meneer Victron had beter even een duidelijk tekeningetje bij moeten voegen hoe het er echt uit ziet.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor henkvd » 25 Feb 2012, 00:19

Die staat wel in de brochure alleen die strookt weer niet met de manual.


http://www.victronenergy.nl/upload/documents/Datasheet%20-%20Isolation%20Transformers%20-%20rev%2002%20-%20NL.pdf

Schema klopt niet met de uitleg in de manual. hier is er geen parkeerstand maar een of / of situatie, tenzij ze hiermee de getekende verbinding "removable" bedoelen, die dan niet voor de verbinding tussen wal aarde en J34a of J34 bedoelt wordt maar, de verbinding tussen J33 en J21, deze verbindt de secundaire nul aan scheepsaarde.
Afbeelding


Zo zou het naar mijn mening moeten zijn, hier getekend met de boot in het water, op de wal gaat de jumperdraad dan naar J34 ipv J34A
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor Wilfried » 25 Feb 2012, 10:17

Wil het topic niet kapen maar zit toch met iets dat mij nog altijd niet duidelijk is.
Op de tekening van Henkvd: De PE ship is dat het punt waar alle - (massa) vd accu's en verbruikers op samen komen ?
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor Rob Art » 25 Feb 2012, 11:34

henkvd schreef:Zo zou het naar mijn mening moeten zijn, hier getekend met de boot in het water, op de wal gaat de jumperdraad dan naar J34 ipv J34A

Helemaal mee eens Henk.

Wilfried schreef:Op de tekening van Henkvd: De PE ship is dat het punt waar alle - (massa) vd accu's en verbruikers op samen komen ?
Ja. Als ik zelf een installatie maak, ga ik met alle minnen (massa) van de 12v of 24V boordnet naar één strip. Dat zelfde doe ik met alle 230V aardaansluitingen, die breng ik ook naar een eigen strip. Vanaf de strip van de 230V aarde en de 12 of 24V massa maak ik éénmalig een verbinding met de scheepshuid (behalve bij een zwevend net natuurlijk). Ik breng de massa en aarddraden naar ieder een eigen strip puur voor het overzicht. Maar potentiaal zijn ze gelijk.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor Wolf1 » 25 Feb 2012, 11:45

Ga me zelf nu toch langzamerhand knap achterlijk voelen iedereen schijnt het te begrijpen behalve ik ?
Henk, dat er geen zwarte en groene draden zijn was wel duidelijk Victron vermeld het als aan te leggen jumpers, en geeft voor de duidelijkheid het onderscheid zwart en groen.

Rob en alle tekenaars en meedenkers, waarom moet er een jumper gelegd worden van de walaarde naar J34A, waar dan volgens jullie niets op aangesloten is, en ook niets op aangesloten wordt ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor henkvd » 25 Feb 2012, 12:17

Wolf1 schreef:

Rob en alle tekenaars en meedenkers, waarom moet er een jumper gelegd worden van de walaarde naar J34A, waar dan volgens jullie niets op aangesloten is, en ook niets op aangesloten wordt ?
Gr. Wolf1



Om de jumperdraad niet los in de kast te laten hangen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor Wim Niessen » 25 Feb 2012, 12:53

Ik zie het al, de problemen kunnen er vele zijn. En dat n.a.v. mijn simpele vraag. Maar naar aanleiding van alle reacties en technische betogen ontstaat een nieuwe vraag.
Ik heb een kale scheidingstrafo van 1600VA. Mijn aanvankelijke vraag of de aardlekschakelaar voor of na de trafo komt is beantwoord. Uit alle reacties maak ik echter op dat er vanwege o.a. de veiligheid meer te doen is of meer gedaan kan worden voor de veiligheid zowel in het water liggend als op de wal staand.
Als deze conclusie juist is, wat moet er dan rondom deze kale trafo gedaan worden.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor Wolf1 » 25 Feb 2012, 13:08

henkvd schreef:
Wolf1 schreef:

Rob en alle tekenaars en meedenkers, waarom moet er een jumper gelegd worden van de walaarde naar J34A, waar dan volgens jullie niets op aangesloten is, en ook niets op aangesloten wordt ?
Gr. Wolf1



Om de jumperdraad niet los in de kast te laten hangen.
En zo ontstaan dus problemen op een forum, we begrijpen elkaar nog steeds niet, terwijl ik gedacht had een heel simpele vraag te stellen, blijft het antwoord weg.
Dus ga ik het nu andersom proberen, wat verandert er als ik de jumper van de walaarde naar J34A niet maak ? ? ? ?
Ga nu niet antwoorden niets !
Want dan stel ik nu alvast de vraag, waarom wil Victron dat ik hem maak ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor henkvd » 25 Feb 2012, 13:20

Dus ga ik het nu andersom proberen, wat verandert er als ik de jumper van de walaarde naar J34A niet maak ? ? ? ?
Ga nu niet antwoorden niets !
Want dan stel ik nu alvast de vraag, waarom wil Victron dat ik hem maak ?
Gr. Wolf1


Het antwoord is helaas helemaal niets.
Waarom heeft Victron het zo uitgevoerd ? Om de draad niet los in de kast te laten slingeren aangezien met de boot in het water deze verbinding dan altijd los zou hangen.
Ik vraag me alleen af, of in de praktijk hier ooit nog iemand aan denkt om de jumperdraad bij op de wal gaan de draad om te zetten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten