Aardlekschakelaar

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor Wolf1 » 25 Feb 2012, 13:51

Om eerst maar op jouw vraag te antwoorden, Ja, zodra een schip binnengebracht wordt komen er loopplanken naar de zijbordessen en een walaansluiting. Voor de walaansluiting wordt gewoon de bestaande walaansluiting gevoed vanuit een voedingskast die aan boord geplaatst wordt.
Deze voedingskast heeft een losse dikke aardedraad die rechtstreeks aan de huid van het schip wordt geplaatst, (is dus het zelfde als het groene Victon draadje)

Maar nu nog steeds mijn vraag ? Waarom de walaarde J34A verbinding ?
Het losse draad verhaal is de groene Victron draad, en jouw interpretatie wordt dan: Groene draad vanaf J34 in het water naar J34A,
op de kant aan walaarde (zoals door Victron getekent) einde verhaal ! !
Verder niets geen zwarte jumpers niets.

Maar Victron stopt het verhaal niet en praat nog over een tweede jumper de zwarte en deze moet in en uit het water aan walaarde en J34A.
En dat is dus de vraag, waarom
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor henkvd » 25 Feb 2012, 16:36

wal :jumperdraad van walstroom aarde (PE) naar J34, hier op verzoek groen gemaakt.
Afbeelding

water: jumperdraad van walstroom aarde (PE) naar J34A , hier op verzoek zwart
Afbeelding


Bij gebruik van een aardlekschakelaar moet de secundaire nul aan scheepsaarde worden gelegd om deze te laten werken, zonder aardlek is dit niet nodig, het kan wel. ( In deze is er een verschil van inzicht , de Elektro wereld maakt deze verbinding wel, stappen we over naar de Elektronica tak dan laten we deze verbinding zonder aardlek schakelaar het liefst weg.
Verbinding J33 , J21
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor Rob Art » 26 Feb 2012, 00:09

@Wolff, aan Henk zijn verhaal hoef ik verders niets meer toe te voegen. PS Heb jij wel eens een scheidingstrafo van Victron in je handen gehad? Of weet jij iets dat ik niet weet?
@Wim hier nogmaals het antwoord op je vraag.
Rob Art schreef:Na de scheidingstrafo (aan de secundaire zijde) Wim.
Misschien overbodig om te vertellen, maar de wal aarde dus niet in de trafo aansluiten maar af isoleren (wel in de walstroomkabel meenemen). Secundair éénmalig even een nul aarde koppeling maken om een Nieuwe aarde aan boord te creëren en je ALS goed te kunnen laten functioneren.


Als je bood op de wal staat zou je de walaarde (PE) wel aan moeten sluiten op je schip (incl. huis van de scheidingstrafo).
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor Wim Niessen » 26 Feb 2012, 00:46

Thx voor je antwoord Rob
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor Wolf1 » 26 Feb 2012, 12:51

Oooooo, Dus de tekst van de Victron manual waar Rob naar verwees had moeten zijn:

Input aardverbinding, de draad aangesloten in de connector tegenover de walaarde moet afhankelijk van of het schip zich in of uit het water bevind aangesloten worden op J34A of J34.
In het water op J34A, maakt dat de walaarde is gescheiden van de scheepsaarde.
Op de wal aan J34 nu is de walaarde verbonden met de scheepsaarde, in deze situatie dient er wel nadrukkelijk zorg besteed te worden aan de polariteit van de walvoeding, is deze niet gegarandeerd, moet voor de periode op de wal de verbinding J21 – J33 verwijderd worden !

Kijk Opgelost, is het dan niet van de zotte dat in een land waar iedereen zijn mond vol heeft over veiligheid, en aarde aan boord is alleen maar onze veiligheid, we 3 kantjes vol moeten lullen, om de gebruiksaanwijzing van een toestel te kunnen begrijpen.

Gr. Wolf1
P.s. Henk bedankt voor al je teken werk !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor henkvd » 26 Feb 2012, 19:09

Begrijpelijke manuals schrijven is ook een kunst, weinigen hebben de kunst hiervan begrepen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor Rob Art » 26 Feb 2012, 19:57

Wolf1 schreef:Dus de tekst van de Victron manual waar Rob naar verwees had moeten zijn:
Input aardverbinding, de draad aangesloten in de connector tegenover de walaarde moet afhankelijk van of het schip zich in of uit het water bevind aangesloten worden op J34A of J34.
Juist


Wolf1 schreef:In het water op J34A, maakt dat de walaarde is gescheiden van de scheepsaarde.
Juist


Wolf1 schreef:Op de wal aan J34 nu is de walaarde verbonden met de scheepsaarde, in deze situatie dient er wel nadrukkelijk zorg besteed te worden aan de polariteit van de walvoeding, is deze niet gegarandeerd, moet voor de periode op de wal de verbinding J21 – J33 verwijderd worden !
Kijk hier ga je nog even de mist in Wolf.
J34 verbinden met de wal aarde is goed als je op de kant staat.
Maarrr, de J21-J33 hebben hier totaal niks mee te maken. Deze jumpers maken alleen maar secundair de nul aarde koppeling (bij J21 en J33 doorverbonden). De situatie kan zich voor doen dat je secundair van de trafo een zwevend net wil hebben, dan dien je deze doorverbinding te verwijderen. Dit staat dus los van of je op de kant staat of niet.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor Wolf1 » 26 Feb 2012, 20:04

Oeps, niet goed over na gedacht !
Gr Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 03 Mrt 2012, 14:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor @rie » 28 Feb 2012, 19:19

Een aardlekschakelaar heeft geen zin achter een scheidingstrafo, omdat er een zwevend net achter heerst zal de ALS nooit aanspreken (tenzij je de nul aan aarde legt, maar dan is het effect van de scheidingstrafo weg)
Als je toch wilt beveiligen dan is het beter om een isolatiebewakingsrelais toe te passen.

bv deze
@rie
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 02:32
ligplaats:
info:

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor vuuren1 » 28 Feb 2012, 21:47

@rie schreef:Een aardlekschakelaar heeft geen zin achter een scheidingstrafo, omdat er een zwevend net achter heerst zal de ALS nooit aanspreken (tenzij je de nul aan aarde legt, maar dan is het effect van de scheidingstrafo weg)
Als je toch wilt beveiligen dan is het beter om een isolatiebewakingsrelais toe te passen.

bv deze


@rie,
De benaming -aardlekschakelaar- is niet helemaal goed gekozen.
Concreet kijkt zo'n ding simpelweg naar de verschilstroom tussen twee draadjes en schakelt de voeding af als die waarde wordt bereikt.
(er moet uiteraard wel ergens een -lek- zijn om af te kunnen schakelen)

Algemeen:
Ik zit een beetje met het verhaal wat de fase of de nul is.
Op de schema's in de boekjes is dat keurig overgenomen vanaf de walaansluiting maar je weet niet op welke pin de fase (dan wel de nul) binnenkomt.
De standarisering van de CEE stekker was goed bedoeld maar overal zeer onzeker (vooral met de verloopsnoertjes die je op vele jachthavens nog nodig hebt).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten