Aardlekschakelaar

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor henkvd » 28 Feb 2012, 21:52

@ vuuren

Met een scheidingstrafo is het heel erg eenvoudig om de fase en nul aan de secundaire kant te bepalen, die bepaal je zelf.
Tenzij de fabrikant zie voorbeeld al labels heeft aangebracht, dan geen verwarring stichten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor vuuren1 » 28 Feb 2012, 22:32

henkvd schreef:@ vuuren

Met een scheidingstrafo is het heel erg eenvoudig om de fase en nul aan de secundaire kant te bepalen, die bepaal je zelf.
Tenzij de fabrikant zie voorbeeld al labels heeft aangebracht, dan geen verwarring stichten.


Met een scheidingstrafo is het duidelijk, maar zonder niet.
Scheidingstrafo's zijn duur en in de watersportvloot waarschijnlijk zeldzaam.
Kennelijk vallen er in de praktijk weinig doden, maar ik denk dat het op enorm veel oudere jachtjes totaal niet klopt.


Voor de liefhebbers hier een alternatief (goedkoop en heeft als nadeel dat een defect het systeem waardeloos maakt):
http://www.boothobby.nl/index.php/isolator-voor-schepen

Daar is ook het volgende te lezen:
Er worden twee zekeringen geplaatst omdat niet zeker is welke inkomende draad de fase is.

(Dit eenvoudig zelf te maken systeem kost een paar euro en is ook te koop in een duur en mooi kastje, dan heet het Zinc-saver)

Overigens een site met veel nuttige informatie (vooral voor DAF schippers).
Ik heb Jan lang geleden een aantal keren gesproken en ook zijn boot helemaal bekeken; Bijna alles is zelfbouw of uit dumpmaterialen samengesteld en zeer doordacht uitgevoerd.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor henkvd » 28 Feb 2012, 22:59

1 neon lampje zou al voldoende zijn om de fase nul problemen te detecteren.
Een must als je de wal op gaat anders is het middel van de wal aarde doorzetten naar scheepsaarde erger dan de kwaal.
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor @rie » 28 Feb 2012, 23:10

Bij een scheidingstrafo is er geen duidelijke fase of nul, de nul maak je door een van de secudaire draden aan aarde te leggen. Maar op dat moment heb je dus geen scheidingstrafo meer.
Een simpel voorbeeld van een scheidingstrafo is een scheertrafo zoals voorheen in een badkamer werd toegepast.

Je kan geen schok van een scheidingstrafo krijgen omdat het kringetje niet rond is (tenzij je de beide afgaande draden tegelijk vastpakt) Als je de trafo wel aan aarde gaat koppelen dan is het kringetje wel rond en kan je dus een schok krijgen bij aanraking.

Het hierboven getoonde spanningzoekertje is prima om een schroefje vast te zetten, maar als meetinstrument totaal onbetrouwbaar. Het beste is om hem zover mogelijk overboord te gooien 8-)

De spanningzoeker zal overigens niet werken achter een scheidingstrafo (ook hier is het kringetje niet rond)
@rie
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 02:32
ligplaats:
info:

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor Rob Art » 28 Feb 2012, 23:47

@rie schreef:Een aardlekschakelaar heeft geen zin achter een scheidingstrafo, omdat er een zwevend net achter heerst zal de ALS nooit aanspreken (tenzij je de nul aan aarde legt, maar dan is het effect van de scheidingstrafo weg)

Arie, ik denk dat jij het idee achter een scheidingstrafo nog niet helemaal begrijpt!
Een scheidingstrafo pas je toe om elektrolitische corrosie te voorkomen aan een stalen of aluminium schip veroorzaakt door het kringetje wal voeding. Dan is het de keus of je secundair een nul aarde koppeling maakt (dit kan ook zwevend zijn) en een ALS toepassen of geen nul aarde koppeling maken maar een aardfout meting toepast.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor henkvd » 28 Feb 2012, 23:50

@ Rob
De laatste optie heeft mijn voorkeur, geen aardlekschakelaar, zal wel komen door m.n achtergrond elektronica, daar hebben we het niet zo op de nul aan aarde.
Het gelijkstroom circuit heb ik ook liever massa vrij.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor Rob Art » 28 Feb 2012, 23:58

henkvd schreef:De laatste optie heeft mijn voorkeur, geen aardlekschakelaar, zal wel komen door m.n achtergrond elektronica, daar hebben we het niet zo op de nul aan aarde.
Het gelijkstroom circuit heb ik ook liever massa vrij.


Is idd het mooist maar ik heb eerlijk gezegd nog niet eerder een aardfout meting aan boord van een particulier jacht (zonder machinist) gezien.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor @rie » 29 Feb 2012, 00:02

Ik begrijp heel goed waar het om gaat.
Ik wil alleen aangeven dat in een zwevend net een aardlekschakelaar geen zin heeft (dit staat buiten het corrosie verhaal)
Iemand die in een zwevend net een ALS plaatst creërd een een schijnveiligheid. Hier zijn andere toestellen voor bedacht die wel werken. (isolatiebewakingsrelais)

Btw is er voor het aanleggen van electriciteit aan boord van een schip (plezierjacht) geen norm waar je je aan moet houden?
@rie
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 02:32
ligplaats:
info:

Re: Aardlekschakelaar

Berichtdoor vuuren1 » 29 Feb 2012, 00:17

Zonder trafo:
Henk,
Simpeler kan het niet..
Heb jij wel eens één schipper gezien die met het uitleggen van de walstroomkabel deze test deed? Ik niet..
Ergens heb ik (1x) een tussen stekker gezien die dit aangaf middels ledjes, ik gok dat het van Conrad kwam.

Met trafo:
Dan legde Rob het goed uit, de trafo isoleert de walaarde van het schip om elektrolytische corrosie te voorkomen.

Het goedkope alternatief met de diodes:
Dan is het schip aardevrij totdat er een spanningverschil ontstaat >1,5 volt.
(zie ook de eerder geposte link)

Het gaat nu dus om twee zaken: Corrosie voorkomen en persoonlijke veiligheid?

@rie:
Er zijn CE normen vastgesteld.
Echter beperken die zich tot het verplicht aansluiten van de walaarde aan het casco of het toepassen van een scheidingstransformator.
Daar kunnen we dus niets leren..

Blijft over: De persoonlijke veiligheid..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten