Pagina 1 van 1

Scheidingstrafo

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2012, 11:10
door Wim Niessen
In de haven ligt mijn boot altijd aan de walstroom zodat mijn accu’s opgeladen blijven (Victron lader/omvormer). Nu ga ik een scheidingstrafo plaatsen en in verband hiermee mijn vragen.
Vanwege de beperkte ruimte wil ik de trafo in een zo’n klein mogelijke stalen of kunststof kast plaatsen. Dat kan denk ik behoorlijk warm worden en vanwege de veiligheid i.v.m. mogelijke oververhitting overweeg ik een thermostaat in de kast te installeren die bij een bepaalde temperatuur de walstroom onderbreekt. Vraag is welke temperatuur moet ik hierbij aanhouden.

Re: Scheidingstrafo

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2012, 11:47
door Bejakruiser
Omdat ik twijfelde heb ik het eerst gecontroleerd maar deze zou voorzien moeten zijn van een temp. beveiliging. (jij gebruikt Victron toch?)
Kun je niet met een extra ventilator de kast van frisse lucht voorzien? Eventueel geschakeld door een thermoschakelaar ingesteld op 40 graden.

Re: Scheidingstrafo

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2012, 17:19
door Wim Niessen
Bejakruiser schreef:Omdat ik twijfelde heb ik het eerst gecontroleerd maar deze zou voorzien moeten zijn van een temp. beveiliging. (jij gebruikt Victron toch?)
Kun je niet met een extra ventilator de kast van frisse lucht voorzien? Eventueel geschakeld door een thermoschakelaar ingesteld op 40 graden.


Acculader/omvormer is Victron. Mijn scheidingstrafo is een losse trafo zonder toeters en bellen. Fabrikaat is Belpa en deze maken uitsluitend speciale trafo's.

Re: Scheidingstrafo

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2012, 17:48
door Bejakruiser
Die ken ik niet helaas. Je zou het bij hen na kunnen vragen. Mogelijk zit hij daar ook standaard in. (lijkt mij wel gebruikelijk namelijk)

Re: Scheidingstrafo

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2012, 20:44
door Rob Art
Een trafo weg te timmeren ben ik zeker geen voorstander van. Maar wat zijn de specificaties van de trafo? Dat praat even makkelijker. Een trafo van 6KW word amper warm (de ijzer verliezen even daar gelaten) als er maximaal 2Kw aan vermogen word gevraagd een ander verhaal is een 2Kw trafo.

Re: Scheidingstrafo

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2012, 22:36
door Wim Niessen
Rob Art schreef:Een trafo weg te timmeren ben ik zeker geen voorstander van. Maar wat zijn de specificaties van de trafo? Dat praat even makkelijker. Een trafo van 6KW word amper warm (de ijzer verliezen even daar gelaten) als er maximaal 2Kw aan vermogen word gevraagd een ander verhaal is een 2Kw trafo.

Wegtimmeren is niet iets wat ik na streef. Het gaat om een "electra"kast van staal of kunsstof.
Trafo is 1600VA

Re: Scheidingstrafo

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2012, 19:00
door Casual
En een ventilator voor computerkasten installeren.
Is dat een idee om in ieder geval de teperatuur in de "electra" kast te verminderen
ze kosten geen drol, of nog bete:r even slopen uit een oude computer.
gr. Peter

Re: Scheidingstrafo

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2012, 23:43
door vuuren1
Wim Niessen schreef:In de haven ligt mijn boot altijd aan de walstroom zodat mijn accu’s opgeladen blijven (Victron lader/omvormer). Nu ga ik een scheidingstrafo plaatsen en in verband hiermee mijn vragen.
Vanwege de beperkte ruimte wil ik de trafo in een zo’n klein mogelijke stalen of kunststof kast plaatsen. Dat kan denk ik behoorlijk warm worden en vanwege de veiligheid i.v.m. mogelijke oververhitting overweeg ik een thermostaat in de kast te installeren die bij een bepaalde temperatuur de walstroom onderbreekt. Vraag is welke temperatuur moet ik hierbij aanhouden.



De maximale temperatuur is o.a. afhankelijk van de omgeving van de trafo.
Een gemiddeld goede trafo geeft echte problemen vanaf 155 graden celcius. Dat is een waarde waar je in de praktijk niet aan wil denken...
Een thermostaat kan ook falen en de boot in rook doen opgaan.
Ik zou dan gaan voor een Victron scheidingstrafo van meer dan voldoende capaciteit i.p.v te expirimenteren met een vreemd ding.
De verzekering smult van claims met dit soort niet gestandariseerde dingen...

Als je een scheidingstrafo te duur vindt worden dan kan je het ook met een alternatief invullen: Diodes.
Dat kost tussen de 5 euro (handige soldeerder) en 200 euro (zakkenvuller).