dynamo - gas geven

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: dynamo - gas geven

Berichtdoor Onze tobbe » 05 Okt 2016, 13:24

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: dynamo - gas geven

Berichtdoor Daxiepaks » 05 Okt 2016, 16:14

Dank iedereen voor de reacties !
Ik test het binnen 2 weken uit...een griep houdt me thuis tot dan vrees ik ;(((
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: dynamo - gas geven

Berichtdoor Yep » 05 Okt 2016, 18:39

Bij mij dezelfde respons van de wat oudere Bosch (licht)dynamo.
En een oplossing:

1. Maximum toegestaan toerental van de dynamo achterhalen (X)
2. Maximum toerental van de motor bepalen (Y)
3. Overbrenging is Y/X
4. Pas hierop de diameter van krukaspoelie en/of dynamopoelie aan

Voordelen:

1. Bij lagere toerentallen zo maximaal mogelijke laden van accu's en
2. Geen dot gas meer hoeven geven om het laden te activeren

Vooral voor het laden van de lichtaccu's is dit een mooie oplossing.
Bij mij is het effest geweest dat ik de maximale 80A. al laadt bij 1.200 RPM i.p.v. voorheen nog geen 50A.
De impact en noodzaak van deze oplossing bij het laden van startaccu's is minder.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: dynamo - gas geven

Berichtdoor vuuren1 » 06 Okt 2016, 00:57

aquanaut schreef:Dat wat Rene zegt,

Om enig magnetisme in de dynamo te krijgen moet er een kleine hoeveelheid stroom door de dynamo naar massa lopen.
Deze stroom wordt begrenst door de weerstand van het dynamolampje.
Een te klein (laag wattage) lampje magnetiseert de dynamo niet voldoende waardoor de dynamo toeren moet draaien om zichzelf te magnetiseren.

Een groter dynamo lampje of een weerstandje over het lampje plaatsen voorkomt dit onnodig gasgeven.
LET OP, het lampje heeft wel een stroom begrenzende werking, het rechtstreeks op de plus aansluiten van deze dynamo draad schaadt de dynamo.
Geen groter lampje toepassen als een watt of 4. (~300mA bij 12V)

Aquanaut


Veel fraaie verhalen maar bovenstaande uitleg is de enige uitleg die klopt.
Gas moeten geven om de dynamo te moeten laten laden hoort niet.
Als het niet werkt is er iets defect.
(deze BMC is een standaard scheepsdiesel en die kent dit probleem dan ook standaard niet)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: dynamo - gas geven

Berichtdoor haflam » 07 Okt 2016, 14:39

Ten eerste een vraag.
Waarom niet gewoon de motor even warm laten draaien? Als je gaat varen geef je gas en gaat de dynamo gewoon laden. Die minuut of zo maakt toch niet veel uit?

Ten tweede.

Heb je een diodebrug in je circuit?
Deze vragen een iets hogere spanning voordat ze gaan geleiden. Als ze dat eenmaal doen gaat het verder wel goed.
Mocht je het echt een probleem vinden, dan kun je ze altijd vervangen door iets moderners.
Tengro 1050AK
Gebruikers-avatar
haflam
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 Dec 2015, 17:32
ligplaats: wsv onrust Den Helder
info:

Re: dynamo - gas geven

Berichtdoor aquanaut » 07 Okt 2016, 16:34

1e:
Met een werkende dynamo gaat warmdraaien beter, het meest slechte is een koude motor onbelast stationair te laten draaien aan de steiger.
Starten, losmaken en rustig wegvaren.

2e:
Doet er niet toe, geen magnetisme is geen veld, geen veld is niet laden, ongeacht of er iets aan de dynamo aangesloten is.
De suggestie dat het "moeten gas geven" om de dynamo tot leven te wekken door de diodebrug wordt veroorzaakt, is niet juist.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: dynamo - gas geven

Berichtdoor kajoe » 07 Okt 2016, 16:48

ik was gewend om ,vaak eerst los te gooien ,de motor starten en direct weg te varen met een 1000 tot 1200 toeren ,en mijn Dafje heeft er nooit een krimp om gelaten ,er zaten 3 dynamo's op 2x24v 90 AMP voor de huishoud accu's deze kon je uitschakelen met een felt schakelaar zodat je er een of twee kon laten laden ,de gene van 24 v die vast bij de motor hoorde laadde alleen de start accu,s.deze begonnen tussen de 800 en 1000 toeren vol te laden ,de felt schakelaars er tussen was een idee van de Daf service ,Amsterdam toentertijd ,gebruikte het haast nooit maar soms kwam die paar extra pk,s best te pas .
ps er zat eerst een gelijkstroom dynamo op van 400 AMP ,veel te veel dus en iedere keer ellende door een vast slaande regelaar ,
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: dynamo - gas geven

Berichtdoor Daxiepaks » 11 Okt 2016, 11:07

haflam schreef:Ten eerste een vraag.
Waarom niet gewoon de motor even warm laten draaien? Als je gaat varen geef je gas en gaat de dynamo gewoon laden. Die minuut of zo maakt toch niet veel uit?


.


Dat is pas het rare...zelfs na een tocht van meer dan een uur, waar we toch op variërend toerental hebben gevaren en ook wel eens goed gas gegeven hebben, bleef het lampje branden, en de dynamo dus niet laden..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: dynamo - gas geven

Berichtdoor Nerissa » 11 Okt 2016, 13:46

Hangt er niet ergens een verbinding los?
als het lampje brand en dat gaat niet uit, gaat hij nooit laden
nog een mogenlijkheid is , is dat de hulpwikkeling kaduuk is.

Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: dynamo - gas geven

Berichtdoor aquanaut » 11 Okt 2016, 15:22

Daxiepaks schreef:.... om de dynamo te laten werken en de batterijen op te laden : starten en even vol gas (2seconden) geven in zijn vrij.
Dan gaat het lampje uit , en begint de dynamo te werken.


Daxiepaks schreef:Dat is pas het rare...zelfs na een tocht van meer dan een uur, waar we toch op variërend toerental hebben gevaren en ook wel eens goed gas gegeven hebben, bleef het lampje branden


Ehm...gaat dat lampje nu wel uit of niet uit.....

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten