Zonnepanelen, accu's en verbruikers

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Zonnepanelen, accu's en verbruikers

Berichtdoor HappyHarry » 30 Sep 2016, 18:34

Ik heb de volgende situatie:
2x accu, 12V, 180Ah (3 jaar)
2x zonnepaneel 100Wp
Koelkast, 12V, verbruik: 4Ah
TV, 12V, + Digitennekastje op omvormer 150 Watt, verbruik: 2,5 Ah ('s avonds 2 - 3 uur aan)

De verbruiken heb ik voor beiden apart gemeten met een Ampère verbruiksmeter er tussen gedurende 1 uur.

Ik was in de veronderstelling dat deze situatie ruim voldoende is enkele dagen zonder opladen door dynamo of wal-stroom te kunnen.
Echter in de 2e avond geven de accu's aan half leeg te zijn en oplading nodig is(12,0 V).
Wanneer ik dan water gebruik, waterpomp 5,2 Ah, gaan de omvormer en TV uit.

Als ik ga rekenen: zonnepanelen: 200Wp, 18 - 21 V, op 60%, kom ik op ca. 6 Ah laadstroom.
Dan kunnen de accu's het toch makkelijk dagen aan...???

Mis ik iets of reken ik mijzelf Ampere's rijk? :-)
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Zonnepanelen, accu's en verbruikers

Berichtdoor aquanaut » 30 Sep 2016, 20:55

Je gooit een aantal grootheden door elkaar.

Ah is capaciteit en A is stroomsterkte.
Vergeet even de Ah en ga van alle gebruikers het vermogen in Watt op schrijven en vervolgens hoe lang ze aanstaan.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Zonnepanelen, accu's en verbruikers

Berichtdoor Nerissa » 30 Sep 2016, 21:03

En panelen met 60% opbrengst, is wel een hééél goed rendement.
dan staan ze onder de juiste hoek met volle bak zon erop.

ik denk dat de experts hier, er een ander idee op na houden....denk ik... :?

frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Zonnepanelen, accu's en verbruikers

Berichtdoor ReneDirks » 30 Sep 2016, 21:04

Je koelkast verbruikt 48W, nu weet ik niet hoe representatief de '1 uur meting' is, want overdag zal de koelkast waarschijnlijk meer verbruiken dan 's nachts vanwege de hogere omgevingstemperatuur. Maar laten we zeggen dat dat gewoon 24 uur zo door gaat, dan zou je 24 x 48W = 1152Wh verbruiken op die dag. Ofwel 1152W/12V = 96Ah.
Je zonnepanelen leveren op een goede dag zo'n 3x tot 4x de max Wp op, dus zeg maar 800Wh max. Bij 12V zou er dan 66Ah in je accu worden gestopt, maar je haalt er al 96 Ah uit. Als de omvormer dan ook 2.5Ah eraf snoept en je verder geen apparaten en verlies meeneemt in de berekening zie je dat je na een dag al 32,5 Ah uit je accu hebt gehaald. Na de 2e dag 65 Ah en dan is je 180A accu al voor ruim 1 derde leeg. Nu heb je weliswaar 2 accu's, maar zijn ook niet nieuw, dus zal zeker minder dan 2/3 van de accu over zijn.
En ik vermoed dat je ook die waterpomp nog wel eens gebruikt - uurtje per dag misschien? Verlichting?
Laatst gewijzigd door ReneDirks op 01 Okt 2016, 08:03, in totaal 2 keer gewijzigd.
ReneDirks
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 09:16
ligplaats:
info:

Re: Zonnepanelen, accu's en verbruikers

Berichtdoor vuuren1 » 30 Sep 2016, 21:08

Eerst even wat praktijkgegevens:

Verkopers van zonnepanelen vertellen grotendeels sprookjes mbt de opbrengst.
Verkopers van koekasten ook maar dan over het gunstige verbruik.

Een accu van 180 Ah is half leeg na 90Ah, maar in de praktijk eigenlijk bijna helemaal leeg als je er langer mee wilt doen.
50% ontlading is ongeveer de maatstaf om te stoppen met verbruiken en te starten met laden.

Toch zou je gezien mijn ervaring met 360Ah plus de aangegeven verbruikers langer met je accucapaciteit te horen doen dan krap 2 dagen.
Zonder zonnepanelen zou dat al vrij krap zijn.

Ofwel je accuset is slecht (dat kan omdat je aangeeft dat de boel nav spanningstekort al wordt afgeschakeld), of je hebt verbruikers waar je het bestaan niet vanaf weet..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Zonnepanelen, accu's en verbruikers

Berichtdoor aquanaut » 30 Sep 2016, 22:50

ReneDirks schreef:.... 24 uur zo door gaat, dan zou je 24 x 48W = 1152W verbruiken op die dag. Ofwel 1152W/12V = 96A.....


Dat bedoel ik nu, 24 uren maal xxx Watt = xxxWh xxxxWh /12V = xxAh......

ReneDirks schreef:Je zonnepanelen leveren op een goede dag zo'n 3x tot 4x de max Wp op, dus zeg maar 800W max.


In mijn rekenmodel kom ik maximaal aan 740Wh op een dag in mei, er vanuit gaande dat de panelen ook werkelijk 100Wp per stuk zijn en ze in serie geschakeld zijn op een MPPT met laadregelaar.
Juni en Juli halen dat al niet.
Nu, in september, lees ik maar 420Wh af.

Het gegeven dat de accu's half vol zijn, bij 12V en dat bij het inschakelen van een waterpompje de omvormer uit gaat klopt niet en wijst op een ander probleem dan een capaciteits tekort.

Maar, maak een een balans, watt per apparaat, en hoelang staat het apparaat aan per 24 uur.
En uiteraard wat voor-geschiedenis, hoe lang heb je het probleem, is het vroeger wel goed geweest.

Wat Hans aangeeft, gevoelsmatig moet 360Ah een langere adem hebben als 1 dag, i.c.m. een goed werkende PV installatie.
Bedenk wel dat indien je de accu al langere tijd zo ver hebt ontladen tot dat het licht uit gaat de levensduur er wel uit is.
Waar heb je mee gemeten, een "Ampère verbruiksmeter" is een wat onduidelijke omschrijving.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Zonnepanelen, accu's en verbruikers

Berichtdoor ReneDirks » 01 Okt 2016, 08:01

aquanaut schreef:Dat bedoel ik nu, 24 uren maal xxx Watt = xxxWh xxxxWh /12V = xxAh......

Heb het al verbeterd. Als jij nu je Germanismen aanpakt is het weer een mooi stukje proza.
ReneDirks
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 09:16
ligplaats:
info:

Re: Zonnepanelen, accu's en verbruikers

Berichtdoor HappyHarry » 01 Okt 2016, 10:43

Dat is zeker: de panelen zijn beide 100Wp en in serie geschakeld. Ze leveren 21 volt.
Ik heb de verbruikers gemeten met mijn Turnigy Watt - Ampère meter: http://www.ebbm.nl/Files/3/4000/4467/ProductPhotos/Large/5008229.jpg

Dat is ook mijn gedachte, deze opstelling moet toch een veel langere adem hebben. De accu's zijn nooit ver ontladen, daar let ik.
Deze opstelling heb ik nu 2 jaar, eerst op één paneel, later op twee panelen, waarbij ik dacht, nu kan ik zeker 3 dagen zonder opladen.

De waterpomp heeft toch een vrij hoge aanloop stroom, ik merk dat bijvoorbeeld aan het lampje die dan even iets dimt en meteen weer op vol gaat.

Zoals Hans schrijft: een verbruiker waar je het bestaan niet vanaf weet... er staan per accu een 220V acculader 6A geschakeld zodat er geladen kan worden met walstroom. Deze verbruiken toch (bijna) niets als ze niet gebruikt worden. Verder geen andere verbruikers aanwezig.
Zodra ik weer even op de boot ben, zal ik het aantal Watt per apparaat opschrijven, wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Zonnepanelen, accu's en verbruikers

Berichtdoor aquanaut » 01 Okt 2016, 10:49

Harry,

Weet je zeker dat de panelen in serie geschakelt staan?
21 Volt is namelijk niet een spanning die daar bij past.
100 Wp panelen zijn doorgaans "12V" panelen en leveren per stuk 18-20V.
In serie geschakeld zou dit 36-40V moeten zijn.
Wat voor MPPT gebruik je precies?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Zonnepanelen, accu's en verbruikers

Berichtdoor HappyHarry » 01 Okt 2016, 20:54

aquanaut schreef:Harry,

Weet je zeker dat de panelen in serie geschakelt staan?

Aquanaut


Ohohooo..., nee, ik schrijf het verkeerd, ze staan parallel geschakeld... ik meet idd 18 - 21 volt.

Een 20A regelaar PWM KT1220
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten