Semi tractie accu als startaccu? OPGELOST

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Semi tractie accu als startaccu?

Berichtdoor Mopolcamper » 15 Sep 2016, 21:02

aquanaut schreef:Begin eens met het bouwmarkt metertje op de accu te zetten en de onbelaste spanning te meten.
Dan starten (hopen dat de klik situatie zich voordoet) en meten wat de spanning op dat moment is.
Hoor je echt alleen maar een klik of probeert de startmotor nog een gedeelte van een slag te maken?
Even een zijsprong..peil eens olie!
Aquanaut

Hoor alleen klik, overigens meestal start het ding normaal.
Oliepeil is goed.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Semi tractie accu als startaccu?

Berichtdoor Onze tobbe » 15 Sep 2016, 21:13

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Semi tractie accu als startaccu?

Berichtdoor Rene » 15 Sep 2016, 22:12

Vaak komt het alleen klikken door een vervuilde startmotor, waardoor de bendix niet goed op zijn eind komt om de startmotor in te schakelen. ( de bendix heeft een dubbele functie, nl. het uitschuiven van het tandwiel in de starterkrans, en in de eindpositie de startmotor inschakelen.) Startmotor demonteren, inwendig goed reinigen op alle punten, monteren, en klaar.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Semi tractie accu als startaccu?

Berichtdoor vuuren1 » 16 Sep 2016, 00:52

Een slechte wikkeling is ongeveer het laatste waar je aan denkt bij een Mitsubishi die ook nog vrij jong is.
Nooit meegemaakt.

Een slecht contact (overgangsweerstand) of teveel spanningsverlies in de stuurkabel veroorzaakt dit ook.
Bijvoorbeeld een 6 meter kabel ipv de standaard kabel tussen motor en motorpaneel.

Bij Vetus Mitsubishi's kwam dit vroeger ook voor (ook bij de standaard kabellengte) en iedereen kreeg hoofdpijn omdat ze er niet uitkwamen.
In het schema stond keurig een hulp relais aangegeven maar het ding hadden ze weggelaten..

Je moet dus spanning gaan meten bij de startmotor op het moment dat je de starter inschakelt.
En ook even hetzelfde op de accu zelf, dan zie je precies wat er gebeurt.

Als het probleem zich met name voordoet bij lagere temperaturen en/of een accu die niet is volgeladen dan is het meestal een te lage spanning bij de startmotor.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Semi tractie accu als startaccu?

Berichtdoor aquanaut » 16 Sep 2016, 06:13

Daarom gaf ik al aan.eerst meten......
En altijd vanuit de bron beginnen.
Dus eerst op de accu, dan op de startmotor.
En als dat niet voldoende aan het licht brengt spanningsval over de kabel meten.
Kan gewoon met een bouwmarkt metertje.
Ik informeerde naar het oliepeil om waterslag uit te sluiten.
Mijn tweede gedachte is hetzelfde als wat Rene neerzet.
Als je gaat meten op de accu en daar tijdens de klik niet of nauwelijks de spanning ziet zakken weet je genoeg.
De uitdaging komt pas als de spanning wel hard zakt...dan gaat er weer ee doos met mogelijkheden over.

Hans, het ontbreken van een hulpstartrelais was voorheen ook een crime met die Rukkerini blokjes van Allpa.
Vooral toegepast op zeilschepen begon het gedonder.
Als men wilde starten vanuit de kuip in plaats van binnen kon je er donder op zeggen dat je dit euvel tegenkwam.
Voordeel was wel dat er in het schema geen hulpstart relais staat getekend.

@mopolcamper
Zelfs al heb je geen meter kun je nog een klein proefje doen met hulp van iemand
Laat de helper tijdens het starten met de steel van een hamer tikken op het startrelais.
Waarschijnlijk hoor je nu als je probeert te starten eerst de klik van het startrelais, dan de tik van de hamersteel en dan een motor die start.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Semi tractie accu als startaccu?

Berichtdoor Mopolcamper » 16 Sep 2016, 09:44

Dank allen, ik ga meten!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Semi tractie accu als startaccu?

Berichtdoor Mopolcamper » 16 Sep 2016, 13:54

Even een tussentijdse update:
Accu is Vetus onderhoudsvrij 70 Ah
Dit staat er op:
12 V
70 Ah (20 h)
CCA (EN) 560 A
Reserve capacity
(25 A) 110 min
270 LT
Heb zojuist de laadtoestand opnieuw gemeten dit voor enige verdere actie: 12,55 Volt.
Daarna gestart met multimetertje nog op de polen van de accu:
Bij 1e en 2e “tik” valt laadtoestand terug tot 11,4 Volt! Daarna komt de accu langzaam terug naar plm. 12,3 Volt.
3e keer starten start de motor en laadt goed (14,5 Volt)
De accu uitgenomen en deze voor test naar plaatselijke acculeverancier gebracht. Resultaat hoor ik vanmiddag. Indien blijkt, dat de accu slecht is, ga ik een nieuwe startaccu van 80 Ah kopen, want die schrijft de fabrikant van de motor voor.
Mocht de accu toch goed worden bevonden dan bouw ik deze weer in en zal de leverancier/inbouwer van de motor, welke toch binnenkort de jaarlijkse onderhoudsbeurt verzorgd van alles op de hoogte stellen.
Verdere actie onderneem ik zelf maar niet. Mijn motorenkennis is beperkt tot wat ik heb geleerd op een MBO-opleiding in de jaren 60 van de vorige eeuw en nooit in de praktijk gebracht. Zoals eerder gemeld, er is nog ruim 2 jaar fabrieksgarantie.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Semi tractie accu als startaccu?

Berichtdoor peter jansen » 16 Sep 2016, 14:04

Voorzichtig gesproken lijkt de accu in orde. Geen maar eens wat aandacht aan de startmotor. Even uit elkaar halen en opfrissen. Volgens mij is dat alles.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Semi tractie accu als startaccu?

Berichtdoor Rene » 16 Sep 2016, 14:42

Accu is goed, startmotor nakijken, zoals ik beschreven heb, of zoals je zegt, laten doen door de leverancier.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Semi tractie accu als startaccu?

Berichtdoor Mopolcamper » 16 Sep 2016, 15:53

Ja, acculeverancier heeft inmiddels geweigerd me een nieuwe te verkopen. Dus oude accu maar weer teruggeplaatst. Ik hou jullie verder wel op de hoogte.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten