Semi tractie accu als startaccu? OPGELOST

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Semi tractie accu als startaccu?

Berichtdoor aquanaut » 16 Sep 2016, 16:29

Die 560 CCA moet ruim voldoende zijn om deze motor te starten, een doorsnee 80Ah accu doet echt niet meer!

Het gegeven dat je spanning niet erg ver terug zakt maar dat de startmotor geen enkele aanstalten maakt om een slag te maken wijst naar het startrelais.
De spanningsval wordt veroorzaakt door dit relais wat zelf ook zomaar een ampère of 30-40 trekt!!

Als je je bevindingen tegen je servicemonteur aan houdt moet hij genoeg weten.

Verder eens met Rene..

Suc6
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Semi tractie accu als startaccu?

Berichtdoor JerryR » 18 Sep 2016, 08:57

Probleem eerder gezien bij een kleine 3 cilinder yanmar. Het bedien paneel was hier voorzien van te dunne bedrading. En dan met name het verlengstuk van de draadboom. Dit opgelost door een startrelais bij de motor te zetten waardoor het contactslot niet direct de startmotor meer voed maar dat relais. Hierdoor de spanningval opgelost.

Motor was al een paar jaar oud ennhad nooit problemen gegeven maar door vervuiling en misschien wat slechtere staat van de accu was er de eerder genoemde klik er ook ineens.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Semi tractie accu als startaccu? OPGELOST

Berichtdoor Mopolcamper » 19 Sep 2016, 16:28

Beste mensen, het probleem is opgelost. Zoals besproken meldde ik het bij de motorleverancier en deze was er heel stellig in: ”Bij een zo jonge motor is het hoogst onwaarschijnlijk dat er iets mis is met de startmotor”. Hij gaf mij het lumineuze advies eens met een stel goede startkabels een verbinding te maken tussen de startaccu en een van de huishoudaccu’s. Zo gezegd, zo gedaan en wat denk je: geen enkel probleem meer. Ik heb de afgelopen drie dagen in totaal zo’n 100 keer getest en geen enkele weigering/tik meer te bekennen. Conclusie: de inmiddels vijf seizoenen oude accu (ik dacht vier maar dat bleek niet zo te zijn) leverde toch onvoldoende “piekspanning” voor een goede start. Ik heb de accu inmiddels vervangen voor een nieuwe en ben blij, dat er geen “ingewikkelde” reparaties hoeven plaats te vinden. Iedereen bedankt voor het meedenken.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Semi tractie accu als startaccu? OPGELOST

Berichtdoor JerryR » 23 Sep 2016, 10:53

Ik heb dit ook wel eens gehad met de auto alleen had ik in mijn geval preventief mijn accu vervangen. Vokgende dag klik. Ik terug naar die zaak dadr de accu doorgemeten lag niet aan de accu zeiden ze. Ik weer terug auto starten rijden. Volgende dag klik! Toen heb ik de accu op de toonbank gezet en niet eerder weg als dat ik een nieuwe accu zou hebben. Daarna nooit meer problemen gehad. Veel vaar plezier!
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten