Scheidingstransformator

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Scheidingstransformator

Berichtdoor Yep » 06 Sep 2016, 21:57

Onze tobbe schreef:Zou zomaar kunnen dat deze dame daar inderdaad wat beter in is....
Het is mijn vak...


Een spiegeltje gebruiken is van tijd tot tijd ook niet slecht hoor ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Scheidingstransformator

Berichtdoor Onze tobbe » 06 Sep 2016, 22:00

Klopt, maar ik meen me te kunnen veroorloven om over deze zaken kennis te hebben...
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstransformator

Berichtdoor aquanaut » 06 Sep 2016, 22:05

Beste tobbe,

In twee weken posten van jouw hand lees ik,
Dat de NEN 1010 niet geldt aan boord.
Dat je een Victron Argofet voor omvormer aanziet.
Dat Mastervolt cheap producten maakt en slechte service geeft.
Dat je een roerstandaanwijzer andersom wil laten aangeven door de draden om te draaien.
Dat je een schoolboekje citeert over lichthoogte van contactpuntjes als iemand vraagt hoe dat bij een Archimes Penta moet.
En nu zeg je letterlijk dat het losmaken van de walaarde "niet erg" is....
Daarbij mogen we in ieder draadje lezen dat jij het beter weet omdat het je vak is.....
Beter als Henk Bos, Victron en al die andere domme jongens.....

Sorry, ik haak af,
Ps. lees mijn onderschrift.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Scheidingstransformator

Berichtdoor Onze tobbe » 06 Sep 2016, 22:30

Ah, oke, prima.
Victron ken ik niet verder, maar het was een vraag.
Mastervolt is een oplichter die gebruik maakt van foute normen.
Ik heb daar ervaring mee.
Incl meetwaarden.
Roerstandaanwijzer, prima, ik stelde niet stellig.
NEN 1010 geld inderdaad niet aan boord.

Maar verder, electra is mijn vak, en scheidingstrafo's weet ik ook voldoende van...
Scheepselectra weet ik ook wel van...
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstransformator

Berichtdoor ErikH » 06 Sep 2016, 22:47

Onze tobbe schreef:Scheepselectra weet ik ook wel van...


En verdiep je dan ook eens in elektra voor jachten aub voor je hier rare dingen roept.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Scheidingstransformator

Berichtdoor Onze tobbe » 06 Sep 2016, 22:53

Welja...
De elektrische ellende in onze tobbe moet toch ook opgeknapt worden... (vooralsnog zonder scheidingstransformator)

Btw, zoveel rare dingen roep ik niet op mijn vakgebied...
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstransformator

Berichtdoor Yep » 06 Sep 2016, 23:08

Het is zinloos.
Als iemand ervan overtuigd is dat hij of zij Einstein plus is, dan helpen woorden niet meer.
Laten we overgaan tot de orde van de dag.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Scheidingstransformator

Berichtdoor Amersfow » 07 Sep 2016, 07:28

Er is toch geen unanieme eensluidende conclusie over hoe het 230V boordnet zou moeten? Altijd een compromis? Hoe de aarde verbinden, wel of geen trafo, bij permanent aan het infuus iets tegen wegvreten van de romp, voorkomen dat zwemmers onder stroom staan enzo?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstransformator

Berichtdoor varg » 07 Sep 2016, 08:58

Amersfow schreef:Er is toch geen unanieme eensluidende conclusie over hoe het 230V boordnet zou moeten? Altijd een compromis? Hoe de aarde verbinden, wel of geen trafo, bij permanent aan het infuus iets tegen wegvreten van de romp, voorkomen dat zwemmers onder stroom staan enzo?



Ik heb er een halve winter aan besteed om de 'ideale norm' voor een jacht met een omvormer en een scheidingstrafo te vinden. Ook veel Engelstalige sites gelezen en normbladen ontcijferd. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de 'Henk Bos variant'.
Ik denk overigens dat het goed zou zijn als deze discussie eens tot een conclusie mag leiden. Als ik bij mijn watersportvereniging wat navraag is er bijna niemand die bewust voor een bepaalde installatie heeft gekozen (en die consequent heeft doorgevoerd).

Over een aantal zaken maak ik me dan ook wel zorgen:
1- zwemmen in de buurt van jachten zou afgeraden moeten worden vanwege een reëel gevaar van electrocutie
2- schepen die het hele jaar naast elkaar aan de steiger liggen met allemaal een stekker in het 'landnet'...bij het jaarlijkse uit het water halen zie je dan ook gevolgen van elektrolyse!
3- schepen op de wal die 's winters bijna allemaal permanent verbonden zijn met het 'landnet' en waarbij met elektrisch gereedschap wordt gewerkt in en onder het schip.

Iedere watersportvereniging zou eigenlijk aan zijn leden moeten kunnen garanderen dat 'de buren' netjes en verantwoord met elektriciteit omgaan. Ik kan echter bij geen enkele vereniging (op het www) richtlijnen vinden.
zorgelijk! Dus laat de discussie op dit uitstekende forum doorwoekeren en uiteindelijk tot een set heldere richtlijnen leiden!
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstransformator

Berichtdoor Onze tobbe » 07 Sep 2016, 09:26

Juist om wat jij meld Varg, zou je een zwevend net moeten hebben.
Met aardfout indicatie.
Aarding, maar dan ook alleen dat, mag aan de romp.
En zo ga ik het iig maken op onze tobbe....
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten