Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

Berichtdoor henkvd » 22 Sep 2016, 13:32

11,8V over d+ met niet draaiende motor is te hoog, dat zou veel lager moeten zijn, het dynamo lampje op het dashboard moet immers branden en dan is de d+ aansluiting laag ( een paar volt) controleer dat stuk eens, lampje moet branden bij inschakelen contactslot, twijfel je aan de bedrading neem een los 3 Watt/12 Volt lampje sluit deze aan de ene kant aan op de d+ en de andere kant op de plus van de accu, lampje brand nu als het goed is, motor starten en lampje moet uitgaan.

de d+ mag pas hoog zijn ( in de buurt van de 12 Volt) als de dynamo laadt ( hier door gaat het lampje ook uit, beide kanten van het lampje staat 12 Volt, daar kan deze niet op branden)
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

Berichtdoor BBart » 22 Sep 2016, 16:28

Hoi Henk,

Dank voor je reactie! Kan het niet zo zijn dat dit normale geval (dat er alleen spanning op de D+ staat als de motor loopt) in feite niet meer werkt omdat via de ArgoFET nu ook spanning op de dynamo (B+) wordt gezet als alleen het contact wordt omgedraaid en de motor niet loopt? Of zou de dynamo de spanning op de B+ niet door mogen geven aan de D+ zonder dat deze draait?

Groet,

Bart
BBart
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 Jun 2014, 14:45
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

Berichtdoor henkvd » 22 Sep 2016, 21:17

Dat is geen probleem en normaal alleen zit het lampje en het contactslot er tussen en dan staat daar geen bijna 12 Volt, het lampje brand omdat de d+ laag is en wordt pas hoog als de dynamo stroom begint te leveren, het lampje gaat uit, dus daar zit je probleem in de bedrading, test met een los lampje en je weet het.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

Berichtdoor BBart » 18 Apr 2017, 09:51

Hallo allen,

Helaas moet ik nog even een vervolg geven aan dit topic van afgelopen herfst: het probleem is nog niet opgelost. De boot is afgelopen herfst op de kant gegaan, en ligt nu weer in het water, daarom kon ik hier weer mee aan de slag (het is toch lastig meten als de motor niet draait).

Omdat ik dacht dat het probleem wel in de dynamo zelf zou kunnen zitten (tweedehands gekocht) en ik redelijk gunstig een vervanger (ook tweedehands) kon kopen, heb ik afgelopen weekend de dynamo vervangen. Helaas laadt deze nog steeds niet. De situatie is als volgt:

Mijn nieuwe dynamo (Lucas 17ACR) heeft de onderstaande aansluitingen.

Afbeelding

Ik heb deze nu als volgt aagesloten:
+ van de dynamo op de input van de ArgoFet
Exc contact van de Argofet op het contactslot
Draad van contactslot naar rood controlelampje, en bruin/gele draad van controle lampje naar de aansluiting meteen naast de "IND" markering op de dynamo.

Nu is de situatie als volgt:
- Bij inschakelen contactslot gaat het rode lampje branden en meet ik ongeveer 12V over de input van de ArgoFet (Dat klopt denk ik, omdat de accuspanning op de dynamo wordt gezet)
- Bij starten van de motor verandert er niets en gaat ook het rode lampje niet uit
- Het aansluiten van een de - op de dynamo op de gezamenlijke - maakt geen verschil (logisch denk ik omdat hij de - van het motorblok pakt?)

-> Volgens mij laadt de dynamo dus niet.

Ik moet toegeven dat ik niet precies snap hoe dit zou moeten werken. Ik heb bijvoorbeeld ook bij een draaiende motor gewoon + en - van de dynamo gemeten, daar zit dan ook geen spanning tussen. Het lijkt mij sterk dat beide (tweedehands) dynamo's stuk zijn, dus het moet denk ik toch in de bedrading zitten. Hebben jullie een idee waar het probleem nu nog kan zitten? Wat zit verkeerd aangesloten? En hoe zou dit nu aangesloten moeten zitten? Ik heb nu dus maar 2 van de 5 aansluitingen op de dynamo gebruikt, moet ik evt toch nog iets aansluiten?

Hopelijk kunnen jullie mij weer op weg helpen!

Groeten,

Bart

(Link afbeelding: https://ibb.co/gPiNQk)
BBart
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 Jun 2014, 14:45
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

Berichtdoor Noordvaarder » 18 Apr 2017, 15:27

Wiring diagram van een Lucas 17ACR
Afbeelding

En waarom kan een 2de handse "nieuwe" dynamo niet defect zijn?
En ik vond hier nog een andere tekening:
http://www.justanswer.com/uk-car/31ke6- ... nator.html
Noordvaarder
 

Re: Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

Berichtdoor BBart » 19 Apr 2017, 10:21

Dank voor je antwoord!

Ik heb ook zelf nog eens verder gegoogled omdat op jouw plaatje niet precies de aansluitingen van mijn dynamo kan onderscheiden. Ik kwam het volgende document tegen:

http://www.lotus-europa.com/manuals/mis ... /17acr.pdf

Ik heb nu mijn Dynamo exact aangesloten volgens het volgende plaatje:

Afbeelding

Helaas nog steeds hetzelfde probleem: het lampje gaat niet uit wanneer de motor draait en ik meet nergens hoger dan 12,3 volt.

Bij wijze van test heb ik ook de Victron ArgoFet er eens tussenuit gehaald en de draad die ik daar op input had zitten (direct de + van de dynamo) op de + van de accu gezet (volgens mij exact zoals op het plaatje), dit mocht helaas ook niet baten.

Wat ik zelf nog niet snap aan deze schakeling is het volgende: Blijkbaar geeft het IND contact van de dynamo een - op de ene kant van het lampje bij een niet draaiende motor, aangezien bij een omgedraaid contactslot (zonder draaiende motor) de andere kant van het lampje (via het contactslot) direct aan de + van de accu wordt gekoppeld. Als nu de motor gaat draaien, verwisselt de dynamo dan het - contact in de spanning die op dat moment door de dynamo wordt geleverd? MAW: ik snap niet echt wat er zou moeten gebeuren om het lampje uit te laten gaan...

Heeft iemand nog een idee waar dit aan kan liggen? Of toch nog maar eens een nieuwe (nu echt nieuw) dynamo kopen?

Groet,

Bart
BBart
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 Jun 2014, 14:45
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

Berichtdoor quichot » 19 Apr 2017, 10:38

BBart schreef: Ik heb bijvoorbeeld ook bij een draaiende motor gewoon + en - van de dynamo gemeten, daar zit dan ook geen spanning tussen.

Dat is vreemd. De B+ van je dynamo is gewoon de + van je accu, en de - is óf de massa, óf de - van de accu. Met andere woorden: zelfs als de dynamo stuk is moet je daar 12V tussen meten.
De oorzaak (draadbreuk?) zou dus ergens kunnen zitten in de + verbinding accu/dynamo, óf de - ligt niet aan de (zelfde) massa (als de accu), bijv. als je motor op rubbers staat.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

Berichtdoor henkvd » 19 Apr 2017, 13:11

Haal de argo fet er eens tussen uit (of overbruggen) , kan zo maar zijn dat de dynamo op de B+ een accu spanning nodig heeft, zal de eerste niet zijn die een hulpje nodig heeft omdat anders niet geladen gaat worden.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

Berichtdoor BBart » 19 Apr 2017, 14:18

Hoi Henk,

Ik heb de ArgoFET er al tussenuit gehaald, dat haalde niks uit. Zie onderstaand:

BBart schreef:Bij wijze van test heb ik ook de Victron ArgoFet er eens tussenuit gehaald en de draad die ik daar op input had zitten (direct de + van de dynamo) op de + van de accu gezet (volgens mij exact zoals op het plaatje), dit mocht helaas ook niet baten.


Of bedoel je het anders?

@ Quichot, nu je dit zo zegt is het inderdaad wel vreemd om 0 te meten, ik zal het nog eens doen!

Groet,

Bart
BBart
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 Jun 2014, 14:45
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Dynamo Lucas 15 ACR vervangen door 17 ACR?

Berichtdoor kajoe » 19 Apr 2017, 16:31

zou het niet handiger zijn even bij een goede garage of een dynamo reparateur langs te gaan ,meten door en kunnen goed uitleggen hoe men moet aansluiten .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten