door BBart » 22 Sep 2016, 12:39
Ik heb gister op de boot kunnen meten:
Bij aangeschakeld contact heb ik inderdaad ook spanning op de D+. Misschien is het toch slim als ik even precies uitleg hoe ik eea heb aangesloten, misschien heb ik hier iets verkeerd gedaan:
Ik heb een Lucas dynamo, een startaccu en een boegschroefaccu, met daartussenin de Victron ArgoFET laadstroomverdeler. Het geheel zit als volgt aangesloten:
- Twee dikke rode kabels vanaf de plus van de startaccu, 1 naar de startmotor, 1 naar de laadstroomverdeler
- Twee dikke zwarte vanaf de min van de startaccu, 1 naar de gemeenschappelijke min, 1 naar het motorblok
- Twee dikke rode kabels vanaf de plus van de boegschroefaccu, 1 naar de boegschroef, 1 naar de laadstroomverdeler
- Twee dikke zwarte kabels vanaf de min van de boegschroefacccu, 1 naar de boegschroef, 1 naar de gemeenschappelijke min
- 1 dunnere rode (zo dik mogelijk) vanaf de B+ van de dynamo naar de input van de laadstroomverdeler
- 1 dunne zwarte vanaf de 'ground' op de laadstroomverdeler naar de gemeenschappelijke min
- 1 vanaf de D+ naar een controlelampje (ik weet niet precies hoe dit verder aangesloten zit)
- 1 vanaf het contactslot naar de exc aansluting op de laadstroomverdeler
Na meten weten we nu dus het volgende:
Bij niet ingeschakeld contactslot:
-> spanning van zo'n 12,8V over de accu, verder geen spanning
Bij ingeschakeld contactslot zonder lopende motor:
-> Spanning van 12,5 over de accu en zo'n 11,8V over de dynamo, en ook 11,8V op de D+ aansluiting
Bij lopende motor verandert er niets tov niet lopende motor met ingeschakeld contact.
Hebben jullie een idee? Of is inderdaad de enige mogelijkheid dat de dynamo stuk is? Of kan het nog zijn dat er vanaf de dynamo ook een min aangesloten moet worden?
Ik hoor graag jullie ideeen!
Groet,
Bart