Accu laden via walstroom

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Accu laden via walstroom

Berichtdoor Jan » 26 Aug 2016, 22:23

Beste mensen, ik wil graag mijn (enige) accu laden via walstroom. mijn accu is 120 AH. de accu laad nu op (Als het goed is, heb de boot zeer kort) via de buitenvoordmotor en drie zonnepaneeltjes. Ik vaar alleen niet altijd en weet niet precies hoe efficiënt de zonnepanelen zijn. Hierom wil opladen via walstroom. ik heb begrepen dat het vrij simpel is mijn doel te realiseren, namelijk het kopen van een acculader en deze aansluiten op plus en min van de accu.

vraag,

klopt het dat het zo simpel is, en zo ja, hebben jullie nog tips voor een budget lader die voldoet voor mijn doel?

gr Jan
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Accu laden via walstroom

Berichtdoor Mopolcamper » 27 Aug 2016, 10:00

Deze kun je aangesloten laten zitten: http://www.georgekniest.nl/catalogus/st ... acculader/
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Accu laden via walstroom

Berichtdoor aquanaut » 27 Aug 2016, 15:41

Deze ook, en kun je via Bluetooth precies bijhouden wat je laadt.
https://www.bluepowershop.nl/lader-omvormer/laders/victron-blue-smart-ip65-lader-12-10-dc-connector.html
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accu laden via walstroom

Berichtdoor eagle » 27 Aug 2016, 21:18

Over acculaders aan boord...Minimale eisen.

Wat je wilt is een vol automatische Drietraps-lader met een zg IU0U karakeristiek.

In de eerste stap (boost) wordt de nog niet volle accu geladen met de maximale laadstroom die de lader kan leveren, bijvoorbeeld 10 Ampere. De lader houdt ondertussen de spanning bij; Die stijgt door het laden.
Als de waarde van 14,4 volt bereikt wordt, eindigt de eerste stap.

Nu begint de tweede stap (equalise/absorbtion); De laadstroom wordt zodanig terug geregeld, dat de spanning constant blijft op 14,4. Hoe langer dat duurt, deste lager zal de stroom waarde dalen, tot deze bijna nul is geworden. hier eindigt de tweede stap.

Nu wordt een korte pauze genomen om de accu "tot rust" te laten komen.

De derde stap is de onderhoud lading (float). Hier stuurt de lader een bepaalde lage laadstroom de accu in, precies voldoende om een spanning van 13,8 volt te handhaven, zodat hij steeds vol blijft...

Verder moet de lader in een waterdicht huis zitten; Dat wordt aangeduid met de zg IP klasse 65.

De drain current moet laag zijn; Dit is de lekstroom die er terugstroomt uit de accu, de lader in, als deze niet aan 230V is aangesloten. Anders zou op den duur bij afwezigheid van 230 V en op de accu aangesloten lader, de accu leeglopen. Moet lager zijn dan zo,n 2 mA.

Tevens moet de lader zijn instellingen en status onthouden bij het wegnemen van de 230 V (stekker eruit); Na opnieuw de stekker erin moet de lader vanzelf starten, met de voorheen gedane instellingen.

zg "Bouwmarkt" laders; metalen kastje met metertje (Ferm, Einheil ed) zijn ongeschikt!!


Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Accu laden via walstroom

Berichtdoor Jan » 28 Aug 2016, 01:12

Hmm, ik heb in een watersportwinkel een victron blue power 12v 10a ip20 (bpc01210000) meegekregen.
159 euro nieuwprijs. Het is een 4 staps lader. Deze heeft ook een ventilator zie dat nu pas net. Ik moest het nog gaan aansluiten. Graag hoor ik van iemand of deze lader ook voldoet? Gr jan
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Accu laden via walstroom

Berichtdoor aquanaut » 28 Aug 2016, 09:06

Ik snap dat ze je die in de watersportwinkel meegeven.
Dit model wordt al zo'n 2 jaar niet meer verkocht en valt dus ook niet onder de 5 jaar garantie regeling die ten tijde van de verkoop van dat type nog niet bestond.
Qua laad karakteristiek voldoet de lader overigens wel hoor dat is geen probleem.
Eagle heeft het nog maar eens een keer netjes verwoord.
Kleine aanvulling is de 4e stap die Eagle niet beschrijft, eens in de zoveel tijd wordt de laadspanning voor korte tijd weer naar boven gebracht om sulfaatvorming in de accu te voorkomen.
Maar een ip65 lader zou beter zijn, deze heeft uiteraard ook geen openingen of ventilator.
Zet anders het serienummer van de lader even in een PB dan zal ik eens kijken hoe lang de lader al bij de watersportwinkel op de plank heeft gelegen.
De lader uit mijn linkje is inmiddels de 3e opvolger van het type wat je nu in handen hebt.
Met uiteraard de nodige verbeteringen en aanvullingen.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accu laden via walstroom

Berichtdoor Jan » 28 Aug 2016, 10:29

Ik denk dat het serienummer is 07400401144. Ik heb hem gisteren gekocht, zit nog in de doos en heb een bon. Ik ga gewoon proberen te ruilen. Volgens mij moeten ze terugnemen.
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Accu laden via walstroom

Berichtdoor aquanaut » 28 Aug 2016, 10:39

Dit is een lader uit 2008.

En valt uiteraard niet meer onder de fabrieksgarantie.
De watersportwinkel zal dus de garantie moeten geven....

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accu laden via walstroom

Berichtdoor quichot » 28 Aug 2016, 10:44

Misschien mis ik iets, maar met zonnepanelen + goede regelaar heb je voor dit specifieke doel toch helemaal geen walstroom nodig?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Accu laden via walstroom

Berichtdoor Jan » 28 Aug 2016, 10:58

@ quichot, het zijn 3 kleine paneeltjes, reepjes van 30 bij 15. Ik heb hier een waeco cf 40 coolbox en de Buitenboordmotor staat ook op de accu.. Ik heb geen zin in een lege accu midden op het water. De walstroom gebruiken we voor laptops, electrisch pitje en kacheltje als het koud word.. Dus beter wallstroom, en dan meteen maar goed vullen dacht ik..

@ argonout, dank je wel voor de hulp en de info! Ik heb nu een goed verhaal voor de swap lijkt mij.

Gr jan
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten