Accu laden via walstroom

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Accu laden via walstroom

Berichtdoor Jan » 28 Aug 2016, 12:15

Ik heb de lader net terug gebracht. Ik ga voor de bluepowder 12v 10a lp65. Heel erg bedankt aan iedereen voor de snelle info. Gr jan
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Accu laden via walstroom

Berichtdoor quichot » 28 Aug 2016, 15:09

Jan schreef:@ quichot, het zijn 3 kleine paneeltjes, reepjes van 30 bij 15. Ik heb hier een waeco cf 40 coolbox en de Buitenboordmotor staat ook op de accu.. Ik heb geen zin in een lege accu midden op het water. De walstroom gebruiken we voor laptops, electrisch pitje en kacheltje als het koud word.. Dus beter wallstroom, en dan meteen maar goed vullen dacht ik..

Dat zijn wel even wat meer gebruikers dan ik opmaakte uit je vraag. Ik dacht dat het je ging om opladen bij stilliggen tijdens je afwezigheid. In dat geval is een zonnepaneel namelijk meer dan voldoende. Maar je wilt uiteraard als je aan boord bent en niet vaart ook voldoende stroom hebben.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Accu laden via walstroom

Berichtdoor Jan » 28 Aug 2016, 17:48

Ik wil ook graag opladen tijdens afwezigheid.. Maar vooral me niet druk hoeven maken of de accu vol zit.. Een extra lader geeft ook wat gevoel van zekerheid als je eens wat meer gebruikt dan je in korte tijd kan opladen via solar of varen.. Dan is het fijn dat de paal snachts gewoon doorgaat met laden. Gr jan
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Accu laden via walstroom

Berichtdoor Jan » 29 Aug 2016, 12:29

Toch nog even een vraag over de capaciteit van de lader. Ik lees ergens dat men moet opladen met minimaal met 8 procent van de accu capaciteit? Hoe flexibel is dit? Ik kom met mijn 130 ah net aan de vereiste som. Ik begreep dat minder oplaadcapaciteit schadelijker is dat overcapaciteit.. Is het dan slim om wst mee te investeren in bv 15 ampere oplader? Voor groter prima, voor kleiner maakt het niet uit? Gr jan
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Accu laden via walstroom

Berichtdoor aquanaut » 29 Aug 2016, 13:08

Jan schreef:Toch nog even een vraag over de capaciteit van de lader. Ik lees ergens dat men moet opladen met minimaal met 8 procent van de accu capaciteit? Hoe flexibel is dit? Ik kom met mijn 130 ah net aan de vereiste som. Ik begreep dat minder oplaadcapaciteit schadelijker is dat overcapaciteit.. Is het dan slim om wst mee te investeren in bv 15 ampere oplader? Voor groter prima, voor kleiner maakt het niet uit? Gr jan


Hoi Jan,

Een lader voor een cyclisch belaste accu zit ideaal tussen 10-20% van de accucapaciteit:
https://www.bluepowershop.nl/veel-gestelde-vragen#lader

Zowel een te kleine als een te grote lader zijn niet goed.
Voor het bijhouden van bijvoorbeeld een startaccu (niet cyclisch belast) is vanaf 5% van de capaciteit voldoende.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accu laden via walstroom

Berichtdoor Jan » 29 Aug 2016, 14:03

Hoi,

hoe gevoelig ligt de term cyclisch? geld dat al bij 1 maal onderbreking? bijvoorbeeld omdat het muntje net op is voor de accu helemaal opgeladen is? Of hebben we het dan over stelselmatige onderbreking?

gr Jan
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Accu laden via walstroom

Berichtdoor aquanaut » 29 Aug 2016, 14:51

Jan,

Een accu die je alleen gebruikt om op te starten, of een lier of boegschroef te bedienen heeft een impuls belasting.
Een dergelijke accu wordt nooit echt ontladen.
Bij het selecteren van een ladere voor zo'n accu houdt je minimaal 5% aan.
Een accu voor huishoudgebruik (koelkast, radio, verlichting) is een cyclisch belaste accu.
Een dergelijke accu wordt soms voor meer als de helft van zijn capaciteit ontladen en behoeft een grotere stroom om binnen een bepaalde tijd weer vol geladen te worden.
Stuur me anders even een mailtje of PB dan zal ik je een voorstel doen voor een goede lader.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accu laden via walstroom

Berichtdoor Jan » 29 Aug 2016, 18:00

je hebt PM
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten