Dynamo spanning

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Dynamo spanning

Berichtdoor jaccomiranda » 24 Aug 2016, 11:24

In onze boot zijn 2 lichtaccu's aanwezig van 120 ah en daarnaast nog een startaccu en een boegschroefaccu. de lichtaccu's zijn van hetzelfde merk/type/bouwjaar. Gisteren keek ik, tijdens het varen, op de accumonitor en zag dat de dynamo 35 ah aan het laden was terwijl ik ruim 2 uur daarvoor van de walstroom af was gekomen. Om de beurt een accu van de argofet af gehaald en bij de lichtaccu's bleef hij zoveel laden. Toen één van de 2 lichtaccu's afgekoppeld en bij één van de accu's stopte het laden en ging de laadstroom naar 3 ah. Blijkbaar is deze accu dus 'overleden'. Pech hebben na 3,5 jaar. Dat worden dus wel 2 nieuwe accu's.
Maar er viel mij nog iets op. De Victron Multi laad een tijdje met hoog voltage om, zodra de accu's bijna vol zijn, daarna met een lager voltage te laden. Maar de dynamo laad met 14,74 volt (op de accupolen gemeten) en dat blijft ook zo zolang de motor draait.
Ik had eigenlijk verwacht dat ook de dynamo het voltage verlaagd als de accu's bijna vol zijn, of zie ik iets over het hoofd?
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Dynamo spanning

Berichtdoor vuuren1 » 25 Aug 2016, 23:24

Een conventionele regelaar van een dynamo heeft een vaste instelling van de laadspanning.

14,74 Volt is te hoog en kan de oorzaak zijn van deze defecte accu (de rest zal bij die spanning ook binnenkort stuk gaan...)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dynamo spanning

Berichtdoor jaccomiranda » 26 Aug 2016, 08:55

Ok, die vaste spanning klopt dus. Maar hij is te hoog. Toen ik het heb laten aanleggen zat er een Victron Argo diodebrug (met 2 aansluitingen) in, die blijkt 0,3 Volt verlies te hebben.
Voor de vakantie heb ik die vervangen door een Victron Argofet (met 3 aansluitingen), maar die blijkt dat verlies niet te hebben zo te lezen.
Dus terugplaatsen van de Argo zou het te hoge voltage weer moeten corrigeren?
Is 14,4 volt goed?
Of kan ik op de spanningsregelaar van de dynamo ook het voltage verlagen?
Of kan ik de Argo voor de Argofet installeren?
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Dynamo spanning

Berichtdoor vuuren1 » 30 Aug 2016, 17:09

14.4 is maximaal bij de meeste accusoorten, iets lager is veiliger.

Vermoedelijk is de laadspanning voor de vorige accuscheider aangepast en dus nu te hoog.
Ik weet niet hoe dat dan is gedaan en kan er zo weinig over zeggen.

2 accuscheiders is niet logisch.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dynamo spanning

Berichtdoor jaccomiranda » 02 Sep 2016, 08:58

Het lijkt allemaal weer opgelost.

De accu's eruit gehaald en voor de zekerheid en laten testen. Wat blijkt, ze zijn 100% volgens de test. Ook had ik al gemerkt dat het toerental van de toerenteller soms niet helemaal de goede waarde aangaf. Zou dan misschien de dynamo een probleem geven?
De dynamo vervangen door een nieuw exemplaar. En alle problemen verdwijnen spontaan.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten