VDO roerstandgever

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

VDO roerstandgever

Berichtdoor Bob » 20 Aug 2016, 23:58

Beste mensen,
Ik heb pas een VDO roerstandgever geplaatst maar deze geeft de tegenovergestelde stand van het roer weer,
heb de gever al 180 graden gedraaid maar de (foutieve) manier van weergeven blijft het zelfde ook wanneer ik de draden op de gever
omwissel.
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet, Bob.
Bob
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg
info:

Re: VDO roerstandgever

Berichtdoor henkvd » 21 Aug 2016, 00:47

Om de roerstandgever juist te monteren meet eerst de gever door en zet een merkje op de halve weerstands waarde, je gever loopt waarschijnlijk van ca 25 tot 180 ohm , zet een merkje waar de gever 100 Ohm aangeeft op je multimeter, dit is de midden stand.
Gever monteren, roer in het midden en mechanisch aansluiten, nu nullen met het op juiste lengte zetten van je verbinding naar het roer.

Verder is het belangrijk dat je een parallellogram aanhoud met de afstanden van hart roer en hart sensor om de uitslag van de roerstand aanwijzer linear te laten zijn. Dit betekend dat afstand roerkoning hart naar bevestigingsstang naar roerstand gever net zo lang is als bevestigingsstang naar hart van de gever.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: VDO roerstandgever

Berichtdoor eagle » 22 Aug 2016, 19:57

Gever "op de kop" gemonteerd? (hangend)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: VDO roerstandgever

Berichtdoor Bob » 04 Sep 2016, 22:53

Henk, bedankt voor de info.
Ik heb vandaag de VDO roerstandgever doorgemeten en die geeft een waarde tussen 9,6 en 53,5 ohm aan.
Dus een andere waarde dan jij aangeeft maar het metertje op het instrumentenpaneel geeft de complete uitslag weer alleen dus verkeerd,
Bakboord is stuurboord en vv.
Ik heb de gebruiksaanwijzing met tekeningen van VDO nog eens goed bekeken en op die tekening staat precies de stand van de gever-arm
aangegeven in BB en STB positie.
Bij de juiste stand van de gever bijv. BB en het roer ook in BB stand geeft het metertje op het paneel SB aan!
Zou het aan de aansluiting van het metertje kunnen liggen of kan je (of een ander forumlid) misschien een andere oorzaak aangeven.
Vriendelijke groet en alvast bedankt, Bob.
Bob
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg
info:

Re: VDO roerstandgever

Berichtdoor Onze tobbe » 04 Sep 2016, 23:08

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:23, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: VDO roerstandgever

Berichtdoor henkvd » 04 Sep 2016, 23:14

Gever mechanisch omdraaien, de draairichting moet immers omgekeerd worden ,de draden omdraaien heeft geen effect ( weerstandswaarde blijft immers dan gelijk ). Wel vreemd, horen gever en meter bij elkaar ?
Toch ook benieuwd hoe een en ander gemonteerd zit, foto ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: VDO roerstandgever

Berichtdoor Bob » 07 Sep 2016, 11:11

@ Henk en anderen,
Ik heb contact gehad met ASA, zeer goed en vriendelijk geholpen door hun helpdesk > Dhr, Kramer.
De eerste gedachte was dat ik waarschijnlijk een gever voor 2 meters (binnen- en buitenbesturing) zou hebben en het advies gekregen het artikel nr.
te controleren de gever door te meten los van de aansluiting van het klokje op het paneel.
Nu bleek de weerstand 10 - 180 Ohm en dat is de weerstand van een gever voor 1 klokje.
De waarschijnlijke oorzaak van de omgekeerde weergave is waarschijnlijk een, door mij gebruikt, roerstandklokje van Faria (Uniflex) op het paneel.
Ga nu een origineel VDO klokje monteren en hoop dat het hiermee is opgelost, laat het t.z.t. wel even weten.
Groeten, Bob.
Bob
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg
info:

Re: VDO roerstandgever

Berichtdoor aquanaut » 07 Sep 2016, 14:19

De uniflex is waarschijnlijk gebaseerd op het Amerikaanse systeem (ook door Teleflex en Vetus gebruikt)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: VDO roerstandgever

Berichtdoor henkvd » 07 Sep 2016, 23:16

Op zich de juiste gever, alleen elektrisch gezien zit de draad in de gever aan de weerstand kant van de regelbare weerstand aan de verkeerde kant aangesloten.
3 manieren om het op te lossen
1 andere meter
2 de gever op z'n kop monteren de draairichting wordt dan tegengesteld en geeft dan goed aan.
3 geen idee hoe deze gever er van binnen uit ziet, maar in dien dat mogelijk zou zijn de draad die niet aan de loper zit aan de andere kant van de weerstand monteren ( geen idee of dat mechanisch gezien tot de mogelijkheden behoort).


Bij prof systemen hebben we gelukkig dit probleem niet doordat er meer draden aanzetten is bij verkeerd om een kwestie van de draden omdraaien al de draairichting van het instrument omgedraaid.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: VDO roerstandgever

Berichtdoor eagle » 08 Sep 2016, 00:00

Gever niet openen!

Is gevuld met glycerine..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten