Jij schrijft dat je een boegschroef niet als roer zal gebruiken.
Dan belast je een accu ook niet langdurig met hoge stromen.
In dat geval kijk je naar de opgegeven koudstartstroom van een accu.
Bijvoorbeeld: Een VMF accu van 100 Ah levert 800 A koudstartstroom en kost ca.100 euro.
De 55 kgf Vetus vraagt dat lang niet maar als we de aanloopstroom bij opstarten er in meenemen dan kan er een piekje van 1 tel zijn van misschien wel 600 A.
De 45 kgf vraagt minder.
Het verhaal van de Cupa inbouwer deugt helemaal niet.
Vetus en anderen gaan voor veilig en zo min mogelijk gezeur achteraf.
Ze gaan in het advies uit van worst-case gevallen (huurboten...).
Mijn ervaring is wel dat de geadviseerde Vetus zekering er meteen uit vliegt als je de accu kort bij de boegschroef zet en er minimale verliezen zijn.
Voor Vetus een veilige keuze maar ipv 260 moest er (overal) een 400 A stripzekering in.
Ik heb een paar keer monteurs van andere werven met boegschroef motoren onder de arm met dat verhaal teruggestuurd.
Die dachten dat de motor stuk was.