Boegschroef monteren/laten monteren.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Boegschroef monteren/laten monteren.

Berichtdoor vuuren1 » 25 Jun 2016, 22:08

Jij schrijft dat je een boegschroef niet als roer zal gebruiken.
Dan belast je een accu ook niet langdurig met hoge stromen.
In dat geval kijk je naar de opgegeven koudstartstroom van een accu.

Bijvoorbeeld: Een VMF accu van 100 Ah levert 800 A koudstartstroom en kost ca.100 euro.

De 55 kgf Vetus vraagt dat lang niet maar als we de aanloopstroom bij opstarten er in meenemen dan kan er een piekje van 1 tel zijn van misschien wel 600 A.
De 45 kgf vraagt minder.

Het verhaal van de Cupa inbouwer deugt helemaal niet.

Vetus en anderen gaan voor veilig en zo min mogelijk gezeur achteraf.
Ze gaan in het advies uit van worst-case gevallen (huurboten...).

Mijn ervaring is wel dat de geadviseerde Vetus zekering er meteen uit vliegt als je de accu kort bij de boegschroef zet en er minimale verliezen zijn.
Voor Vetus een veilige keuze maar ipv 260 moest er (overal) een 400 A stripzekering in.

Ik heb een paar keer monteurs van andere werven met boegschroef motoren onder de arm met dat verhaal teruggestuurd.
Die dachten dat de motor stuk was.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef monteren/laten monteren.

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Jun 2016, 20:03

vuuren1 schreef:Een VMF accu van 100 Ah levert 800 A koudstartstroom en kost ca.100 euro.

Goed ik noemde een VMF accu,maar nadeel daarvan is,dat deze in een ruimte moeten die goed geventileerd is.
Dat hoeft bij de Optima's niet.
Accu's komen namelijk voorin onder het bed,of bank.
I.i.g. dicht bij de boegschroef,en worden alleen voor de boegschroef gebruikt.
Het in principe niet de bedoeling dat daar extra grootverbruikers bij op komen te zitten.
Allicht zijn die duurder,veel duurder zelfs.
Maar ja,liever te duur,dan niet te leveren.
En nu de engelse pond laag is,kan je hem daar ook goedkoper bestellen.
Wat een Brexit al niet voor goeds aanricht in de rest van de Europeëen Community. :lol: :lol:
En GLS vervoerd het met plezier. :mrgreen: :mrgreen:

Maar moeten er dan 2 stuks van Optima erbij?
De Optima Yellow gaat tot 75 Ah,en de Red Top maar tot 50 Ah.
50Ah zal wel het uiterste minimum zijn,maar 2 keer 50Ah Red Top zijn goedkoper dan 2 keer 75 Ah Yellow Top.
Qua gewicht.zou ik zeggen, 2 stuks 50 Ah Red Top.
Graag uw advies.
Noordvaarder
 

Re: Boegschroef monteren/laten monteren.

Berichtdoor vuuren1 » 26 Jun 2016, 21:33

Er kan gewoon 1 Optima red top van 50Ah op je boegschroef.
Die levert zelfs bij 0 graden celcius 1000A koudstartstroom.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef monteren/laten monteren.

Berichtdoor JerryR » 28 Jun 2016, 12:48

Wij hebben een leeuwenschouw 8,40 x3,30 met vrijwel de zelfde bodem als de doerak wij hebben een 65KGf Vetus boegschroef
Ingebouwd. Deze is groter als nodig zou zijn volgens vetus. maar moet zeggen dat ik het vermogen heerlijk vind. Korte stootjes is voldoende om het schip te draaien waardoor ik nagenoeg geen slijtage heb aan de bougschoef of nagenoeg geen stroom verbruik.

De tunnelbuis hangt onder. De boot zie url http://www.photobucket.com/albums/ag54/ ... oegschroef

Wij merken geen weerstand van de bult. De boegschoef is aangesloten op de accu,s in het motorruim loodzuur 225Ah 2200A koudstart. Zowel de + als de - met 50mm2 kabels. Dit werkt allemaal vlekkeloos.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Boegschroef monteren/laten monteren.

Berichtdoor JerryR » 28 Jun 2016, 12:52

Wij hebben een leeuwenschouw 8,40 x3,30 met vrijwel de zelfde bodem als de doerak wij hebben een 65KGf Vetus boegschroef
Ingebouwd. Deze is groter als nodig zou zijn volgens vetus. maar moet zeggen dat ik het vermogen heerlijk vind. Korte stootjes is voldoende om het schip te draaien waardoor ik nagenoeg geen slijtage heb aan de bougschoef of nagenoeg geen stroom verbruik.

De tunnelbuis hangt onder. De boot zie url http://www.photobucket.com/albums/ag54/ ... oegschroef

Afbeelding

Wij merken geen weerstand van de bult. De boegschoef is aangesloten op de accu,s in het motorruim loodzuur 225Ah 2200A koudstart. Zowel de + als de - met 50mm2 kabels. Dit werkt allemaal vlekkeloos.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Boegschroef monteren/laten monteren.

Berichtdoor vuuren1 » 28 Jun 2016, 20:33

Zo bedoelde ik bij het bij de Doerak ook als de tunnel onder de boot moet komen.

65 kgf is erg veel voor een Van Leeuwen Schouw van 8.4 meter.
Die boot weegt ca. 4 ton.

We durven gerust een 23 kgf in een 8.5 meter van 6400 kg te stoppen, dat werkt ook maar moet wel iets langer draaien.
Na 15 jaar werkt dat gewoon nog prima en alle afmetingen zijn kleiner i.v.m. inbouw (mogelijkheden).
En ook de benodigde accu en kabels.

En:
35 of 55 kgf voor 10.30 meter en 9500 kg.
95 kgf voor 13.5 meter en 20.000 kg.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef monteren/laten monteren.

Berichtdoor Noordvaarder » 29 Jun 2016, 00:10

Vetus geeft zelf aan,dat een 35 kgf voor boten zijn van 6,5 m tot 10 meter.
En de 45 kgf voor boten van 7,5m tot 11 meter.
Ik ga in principe ook voor een 35 kgf.Enigste nadeel is de iets grotere tunnelbuis van 15 cm,tegen 12,5 cm.
Maar daar staat weer tegenover dat er een accu ik kan van 55 tot 105 Ah.
Die zijn beter te tillen dan de groten.
De inbouwer heeft het constant over een 55kgf.
Ik ben er dus nog niet uit wie het gaat doen.
Noordvaarder
 

Re: Boegschroef monteren/laten monteren.

Berichtdoor elrenegado » 29 Jun 2016, 09:13

ik heb een 55kgf crafstman in een boot van bijna 11 meter (lengte waterlijn 10m)
Nu weet ik niet of je de kgf aanduidingen van crafstman kan vergelijken met vetus, maar het lijkt mij dat dit enigszins overeen komt.
Power is ruim voldoende om de kop vlot om te gooien, en tegen een flink windje in te duwen.

ik zou persoonlijk dan de 45kgf kiezen voor je doerak van 850.
om de simpele reden dat ietsje meer vermogen erg prettig is met een flinke zijwind bij het aan/afmeren.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Boegschroef monteren/laten monteren.

Berichtdoor Noordvaarder » 29 Jun 2016, 17:35

elrenegado schreef:Nu weet ik niet of je de kgf aanduidingen van crafstman kan vergelijken met vetus.

Als het goed is,zijn bij de een 55 kgf van beide merken,ook beide gelijk.
Want 1 kgf is bij de ander geen kgf meer.
Want als dat wel zo zou zijn, zou dat betekenen dat er één plagiaat pleegt.
1 kgf = 1 kilopond = 9,81 Newton.
'Newton is de huidige aanduiding.
kgf is ouderwets.

Ik opteer ook enerzijds voor de 45 kgf , vanwege 2 redenen.
Het ding heeft 2 keer zoveel power als de 35kgf, 1,5 om 3 pk , en de straalbuis is 2,5 cm kleiner,dus minder inbouw diepte.
Ik wil de buis gedeeltelijk ingebouwd,of een kleinere "bult" op de scheepshuid hebben.

Daarentegen kan de 35 kgf met een kleinere accu toe,echter ik kan ook voor de 45kgf , 2 kleinere accu's parallel aan elkaar erin zetten.
Ik ben het met je eens, een 35 kgf is niet overbemeten,en het prijsverschil is niet veel hoger voor de 45kgf.
Noordvaarder
 

Re: Boegschroef monteren/laten monteren.

Berichtdoor vuuren1 » 29 Jun 2016, 23:03

De inbouwer wik achteraf geen klachten hebben en gaat uit van een veilig advies (voor mensen die niet kunnen varen).
55 kgf is voor deze doerak overbemeten als je redelijk kunt varen.

De opgave van kracht zijn bij verschillende merken zeker niet altijd goed te vergelijken.
Een 45 KGf Vetus + 1 Optima accu lijkt mij een prima setje.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten