vuuren1 schreef:De tunneldiameter zal bij een Cupa om die reden groter zijn maar dat lijkt mij geen bezwaar.
Naar de info die op internet staat,is de tunnel voor een CUPA ruim 27 cm in diameter.
Deze wordt er,zoals ik het begrepen heb,op de halve diameter ingelast,in een buis van circa 46 cm lang.
Dus de buis zit er a.h.w. half buiten,en wordt dan een onderdeel van de bodem.
Er komt geen plaat vanaf de buis naar het voorvlak.
Bv. koolbortels vervangen (het enige wat het eerste verslijt) komt alleen voor bij mensen die de boegschroef als besturing gebruiken ipv het roer..
Ik was niet van plan om het als roer te gebruiken.
Sterker nog,ik heb altijd gezegd,dat een boegschroef overbodige ballast is,want een goed schipper kan ook de bocht om komen zonder boegschroef.
Het gaat mij erom,dat ik nu straks achteruit de box in moet,wil ik fatsoenlijk in de boot komen,want ik vind de gangboorden niks te breed.
vuuren1 schreef:De grote prijsverschillen:
Als men ook specificeert hoe de tunnel onder de boot wordt gelast, welke accu er eventueel bij zit, hoe die wordt opgeladen en men allerlei andere details (zoals o.a. schilderwerk) omschrijft kan je e.e.a. vergelijken.
Bij allebeide firma's worden de buizen gedeeltelijk in de romp gelast.
Bij waar de Craftsman erin kan,zelfs zover,dat de motor eventueel vlak komt te liggen met het vlak,om zo weinig mogelijk ruimte op te slokken van de binnenkant.
Ik heb inmiddels een derde prijs,en dat betreft een Vetus BOW4512D of een Vetus 5512D
Ook hier wordt de tunnel zover mogelijk in de romp gelast,zodat de motor zo vlak mogelijk met de scheepshuid komt te liggen.
De BOW45 heeft een tunnelbuis van 125 mm nodig,en de BOW55 een tunnelbuis van 150 mm.
Dat is nogal eem aardig verschil met die van de CUPA,die er dus ook voor de helft in gaat,dat is dus ook 14 cm.
En mochten er koolborstels af zijn,dan kan ik er bij de Vetus zo bij.
Afwerking en schilderwerk is bij beiden gelijk.
Waar de CUPA wordt ingebouwd ben ik 5000 euro kwijt,en waar de Vetus erin zou kunnen,kost me dat 3250 euro.
Ik vind dat nogal een groot verschil.
Eventuéle extra accu is bij beiden meerprijs.
Ik zit zelf te dneken aan een extra accu dicht bij de boegschroef,en dan de acculaadkabels naar voren leggen.
Misschien kunnen die dan half zo dik zijn.
Veel ruimte voor een extra accu heb ik niet in het motorruim.
En voor een Vetus of een CUPA ben je al gauw een 200Ah accu nodig volgens de specs.
vuuren1 schreef:Een tunnel er met 1 punt onder hangen zou ik nooit doen, dat is te kwetsbaar.
Nee dat gebeurd niet.Gaat ook niet gebeuren,want daar neem ik geen genoegen mee.
Ik ga eerst de boel aan de hand van de offerte nog goed doorspreken,en alles komt op papier.
Ik heb even teveel geleerd n.a.v. een truck met veel te veel problemen.
Ieder contact met materieel,is een zakelijk contact een geen familie uitje.
Op Markplaats staat een Doerak 950 te koop van iemand uit t Harde.
Als je daar een foto van ziet,dan zit de buis zo tegen de kop van de boot aangelast.
Als je daarmee tegen een drempel van een sluis aan zou varen,dan ligt de buis er pertinent af.
Wie dat gedaan heeft spoort niet echt.
vuuren1 schreef:Bij een Doerak las je de tunnel tegen het vlak en dan met een schuine plaat naar voren naar het vlak (dat geeft stevigheid en stroomlijn).
Dan de open zijkanten tussen tunnel en plaat dichtlassen en het geheel is bere sterk.
Hoe mooier de vorm en eventueel achter de pijp hetzelfde doen kost meer arbeid (en een beetje materiaal).
Ik vind het niet erg dat een buis er een stukje uit zou steken.
Dus wat is wijsheid,voor de Vetus gaan,die en een kleinere buis heeft,en 1750 euro goedkoper is,of de CUPA nemen.