Victron Phoenix lader aansluiten

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Victron Phoenix lader aansluiten

Berichtdoor Jorisss » 17 Jun 2016, 12:43

Ben vandaag bezig geweest aan boord met het vervangen van een Mastervolt acculader voor een Victron Phoenix 12/50 lader.
Nu zijn er 2 dingen anders bij de Victron, te weten, voor het druppelladen van de start accu zijn een aparte plus en min bus aanwezig.
Bij Mastervolt was enkel een plus aansluiten nodig (de min was eenmalig nodig voor alle accu's, dus ook de startaccu).
In hoeverre moet bij de Victron zowel de plus als de min rechtstreeks van de startaccu komen, of kan ik de min voor het druppelladen ook aansluiten op de min die voor accu 1 en accu 2 gebruikt wordt?
Andere punt is wat afwijkt, de kast van de Victron zou geaard moeten worden met een aarde draad. In hoeverre is dit noodzakelijk? En kan deze gewoon aangesloten worden op de aarde draad van de walstroomaansluiting?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Victron Phoenix lader aansluiten

Berichtdoor aquanaut » 17 Jun 2016, 12:52

Jorisss,

Nee, als de "start min" gelijk is aan de "huishoud min" (wat in 99% van de gevallen zo is) hoeft de min aansluiting van de trickle charge niet gebruikt te worden!
De aarde draad van de waalsluiting is in de behuizing al verbonden met de behuizing zelf, een extra draad is dus niet nodig.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Victron Phoenix lader aansluiten

Berichtdoor Jorisss » 17 Jun 2016, 13:00

Als de aarde inwendig al verbonden is, waarom zit er dan aan de onderzijde v.d. kast/behuizing een bout met het aarde teken erbij? Je zou denken dat deze dan ook aangesloten dient te worden of is dit een extra?
Alle min draden komen bij mij op 1 verzamelpunt, dus apart aansluiten is niet nodig begrijp ik. Moet er dan wel vanuit de min bus voor het druppelladen een kort stukje min draad aangesloten worden op de min aansluiting van accu 1 en accu 2?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Victron Phoenix lader aansluiten

Berichtdoor aquanaut » 17 Jun 2016, 14:05

Die extra massa aansluiting heeft te maken met gebieden met bepaalde regelgeving.
Het is voor sommige toepassingen niet ongebruikelijk om alle metalen gestellen zichtbaar te aarden.

De min aansluiting van de trickle charge is inwendig verbonden met de grote min van de accu 1 en 2 aansluiting, dat draadje is dus niet nodig.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Victron Phoenix lader aansluiten

Berichtdoor Jorisss » 17 Jun 2016, 14:25

Super bedankt, ga ik hem morgen verder aansluiten en instellen!
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Victron Phoenix lader aansluiten

Berichtdoor Jorisss » 18 Jun 2016, 15:07

En nog een verschil tussen Mastervolt en Victron. Mastervolt werkt met een 6 aderige utp kabel voor de communicatie tussen lader en uitleespaneel, Victron blijkbaar met een 8-aderige :(
Dat wordt dus een nieuwe kabel trekken :-|
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Victron Phoenix lader aansluiten

Berichtdoor Thiemen » 18 Jun 2016, 15:21

Vastmaken aan de oude 6 aderige en terugtrekken...
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Victron Phoenix lader aansluiten

Berichtdoor Jorisss » 18 Jun 2016, 17:36

Ja, dat gaat evengoed wel goedkomen maar het is weer zo'n tegenvaller waar je niet op rekent ;)
Had gehoopt het vandaag allemaal werkend te hebben maar helaas....
Vervelendste wordt nog de utp connector door de schotdoervoer met andere (te veel) kabels te krijgen.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Victron Phoenix lader aansluiten

Berichtdoor aquanaut » 18 Jun 2016, 21:50

Jorisss,

Je vooraf orienteren of inlezen scheelt teleurstelling achteraf.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Victron Phoenix lader aansluiten

Berichtdoor Jorisss » 22 Jun 2016, 14:14

Is geen teleurstelling hoor gelukkig, alleen weer even extra werk. En zo duurt elk klusje altijd langer dan gepland.
Aan de andere kant vind ik klussen en bezig zijn met de boot het leukste wat er is dus het kan me niet vaak genoeg tegenzitten :oops: :shock: ;)

Weet jij toevallig of het een "straight" of "twisted" kabel is, dan ga ik die morgen "even" aan boord krimpen :D
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten